Hörnakvarium vs Vanligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

    Hörnakvarium vs Vanligt

    Tjena!

    Efter att ha satt frontosayngel i mitt 230liters så börjar man ju redan smida planer för stort akvarium och tänke att ni skulle få säga ert om för/nackdelar med ett hörnakvarie! Jämförelsen är mellan ett hederligt 540liters (150*60*60) och ett hörn akvarie på 480 liter (107*107*60) Eftersom höjden är densamma måste väl båda ha exakt lika stor bottenyta men vilken form är bra till vad?

    Vräk på med svar nu!

    /Andreas
  • LadyTiera

    #2
    jag är jättenöjd med mitt, men det är svårt att komma åt längst in i karet, känns "rymligare" än mina vanrliga kar.

    Kommentar

    • Jonte_Maskin
      Användare
      • August 2003
      • 59

      #3
      ["det är svårt att komma åt längst in i karet"]. Håller med, det är omöjligt att komma åt längst in om man inte står på nåt högt och hänger över akvariet, vilket kan vara lite vanskligt. För att slippa komma åt längst in kan man placera BTN-moduler där. Dessutom blir det snyggt. Men det tar ju utrymme förstås.
      Jag tycker att båda akvarierna du nämner är för små för Frontosor, men måste jag välja skulle jag ta ett 540. Ett hörnakvarie är ju snyggare förstås.

      Kommentar

      • Niclas Larsson
        Användare
        • January 2004
        • 546

        #4
        Jag har precis startat ett 360 Juwel hörnakvarium, och är nöjd med resultatat det känns rymligt och tar förhållande vis lite golvyta,nu är det ett SA med malar scalarer och Apistogramma. Frontosorna behöver kanske längd istället för rymd. Hur som helst hörnakvariumet var en utmaning att inreda. men jag är nöjd med karet
        Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

        Kommentar

        • GurraG
          Användare
          • January 2004
          • 75

          #5
          svårt att bestämma dig ! ta ett av varje ! det gjorde jag
          och är MYCKET nöjd med båda varianterna !
          kan det bli FÖR många akvarier ? Näeee !
          lycka till !
          //Gunnar
          Dygnet har 24 timmar ...minst !
          Gunnar

          Kommentar

          • jannemannen
            Användare
            • July 2004
            • 306

            #6
            Om man skall välja ett vanligt eller hörnakvarium, det tycker jag beror mest på vilket som passar bäst i rummet. Hur man har det möblerat i övrigt sas... Ett hörnakvarium har ju den fördelen att det "kommer undan" lite lättare...

            Mvh/Janne
            Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

            Kommentar

            • Nyllet90
              Användare
              • October 2004
              • 1133

              #7
              en annan fördel är väl att i ett hörnkar så finns det bara en "titt ruta" så det borde ju göra fiskarna lugnare.. eller?
              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

              Kommentar

              • MagnusL
                Användare
                • January 2004
                • 326

                #8
                Om man då går vidare och undrar, rak eller välvd framsida på en hörnburk?
                Magnus Lovgren

                Kommentar

                • Niclas Larsson
                  Användare
                  • January 2004
                  • 546

                  #9
                  Juwel har välvd jag tycker nog att det är snyggare, var lite rädd innan jag skaffade karet att det skulle bli optiska effekter när man titade i karet men jag märker inga.
                  Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                  Kommentar

                  • Bering
                    Användare
                    • December 2004
                    • 12

                    #10
                    Njae, det stämmer väl inte riktigt att två olika volymer skulle ha samma bottenyta bara för att höjden är lika?

                    normalkaret 150 x 60 x 60 har en bottenyta på 9000cm²
                    medans hörnakvariet 107 x 107 x 60 har en bottenyta på 5724,5cm²

                    hörnakvariet har med andra ord bara ca 64% av normalkarets bottenyta med de mått du anger.

                    150*60=9000cm² rektangel längd*bredd
                    (107*107)/2=5724,5cm² triangel basen*höjden/2
                    5724,5/9000=0,636=64%
                    Livet, universum och allting = 42

                    Kommentar

                    • blackened
                      Användare
                      • January 2005
                      • 1042

                      #11
                      Väntade bara på att det där inlägget skulle komma... =) Såg att jag glömde skriva att jag menade ett välvt hörnakvarie! (471 liter akvalux)

                      Min egna uträkning:
                      107*107*3,14=35949 (cirkel där akvariets sida är radien)
                      35949/4=8987cm2 (ett akv med välvd ruta = 1/4cirkel)
                      Bottenytan=8987cm2 471l
                      9000cm2 540l

                      Defferens = 13cm2

                      540liter karet har bara marginellt större bottenyta trots sina 70 extra liter volym (!)

                      Åter till frågan =) Fortsätt ösa på med svar! Kul att höra andras åsikter! Har bara möjlighet att välja ett av dessa kar och tro det eller ej men priset är i stort sett detsamma om man ser till pwss pris 6000:- för möbel+akvarie+heltäckande ramp med lysrör! Visst kan man få ett 540liters+ställning+ramp för drygt 4000:- men aluställningen är inte särskilt tilltalande och en möbel till ett 540 går ju på dryga 3000:-

                      Den enda fisk som är bestämd är frontosan och jag har sett många välmående frontosor i 375liters kar så ni som klagar över storleken på karen behöver inte göra er något besvär, får inte plats med större. Däremot får ni gärna ge en åsikt om vilken form som passar denna stora fisk bäst!

                      /Andreas

                      Kommentar

                      • Jonte_Maskin
                        Användare
                        • August 2003
                        • 59

                        #12
                        Om måtten är som du säger, så skulle hörnakvariet rymma 539 liter. Frontrutans välvning på akvariet du nämner, (Akvalux 107x107x60), har en radie som är större än 107 cm, hur stor den är vet jag inte. Du kan alltså inte ställa fyra akvarier intill varann och få en cirkel. Det skulle istället bli en "konvex kvadrat", om du förstår vad jag menar. Alltså: Bottenarean är mindre än en 1/4 cirkel,(8987 cm2). Det här var bara en liten parentes.
                        Vad som är bäst för Frontosor vet jag inte, skulle dock tro att ett vanligt 540 passar bättre. Men skulle jag inte ta hänsyn till fisken skulle jag helt klart välja hörnakvariet. Med lite BTN-moduler är det oslagbart vackrast. Skaffa ett gäng Troffar istället!

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • March 2003
                          • 3740

                          #13
                          Har man bara ett hörn ledigt så är det ingen tvekan, föredrar ju vanliga 1,5 meters kar men ett skulle man kunna ha...
                          Anders L

                          Kommentar

                          • Nilssonnet
                            Användare
                            • March 2005
                            • 102

                            #14
                            Bottenytan blir 7850 cm2 (471000cm3/60cm (bottenytan*höjden=volmen)).

                            Kommentar

                            • jannemannen
                              Användare
                              • July 2004
                              • 306

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av blackened

                              Väntade bara på att det där inlägget skulle komma... =) Såg att jag glömde skriva att jag menade ett välvt hörnakvarie! (471 liter akvalux)

                              Min egna uträkning:
                              107*107*3,14=35949 (cirkel där akvariets sida är radien)
                              35949/4=8987cm2 (ett akv med välvd ruta = 1/4cirkel)
                              Bottenytan=8987cm2 471l
                              9000cm2 540l

                              Defferens = 13cm2

                              540liter karet har bara marginellt större bottenyta trots sina 70 extra liter volym (!)

                              Åter till frågan =) Fortsätt ösa på med svar! Kul att höra andras åsikter! Har bara möjlighet att välja ett av dessa kar och tro det eller ej men priset är i stort sett detsamma om man ser till pwss pris 6000:- för möbel+akvarie+heltäckande ramp med lysrör! Visst kan man få ett 540liters+ställning+ramp för drygt 4000:- men aluställningen är inte särskilt tilltalande och en möbel till ett 540 går ju på dryga 3000:-

                              Den enda fisk som är bestämd är frontosan och jag har sett många välmående frontosor i 375liters kar så ni som klagar över storleken på karen behöver inte göra er något besvär, får inte plats med större. Däremot får ni gärna ge en åsikt om vilken form som passar denna stora fisk bäst!

                              /Andreas
                              Men ett 471 Liters Akvalux är inte 1/4 del av en cylinder. Det är "tillplattat" i mitten ! Det är alltså mindre än ett akvarium som är exakt 1/4 av en cylinder... 471/539=0,87 Bottenytan är alltså ca 7800 cm2...

                              Mvh/Janne
                              Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...