Påffen Börjes kompis är död

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    Användare
    • February 2005
    • 734

citat:Ursprungligen skickat av Belgarath

Tyvärr, varken MSN eller ICQ eller nått sånt..dåliga erfarenheter från dessa "chatprogram".

Hoppas du får igång dina baljor bara, synd att dom ska stå och samla damm haha .
    Och jag håller tummen för Börje...hoppas han inte blir förstoppad nu istället när han upptäckt att det var dumt att matvägra .

Ahh ok ..

Japps ett av dom är igång iallafall...
    Fick faktist en till Påffe idag av en kille jag stötte på nere i den lokala akvariebutiken.
    Så börje har fått en kamrat, och han blev mycket mer aktiv och glad.
    Han simmar efter den nya hela tiden och håller på och ormar sej.
    Så de ska nog gå bra tror jag.

// Peter
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

Kommentar

• Belgarath
      Användare
      • February 2005
      • 584

KUL!!! Kanske är det en "böna" du fått så det är därför han kråmar sig och håller på

Kommentar

• Redbullen
        Användare
        • February 2005
        • 734

Jag har faktist ingen aning om det är en böna hehe
        Ja vet inte om man kan se någon skillnad på hona och hane?

Kommentar

• pirran
          Användare
          • December 2004
          • 186

vad skoj att du fått flera och att allt är bra, fundrade själv på att skaffa två påffar eller veijor, men två av samma kön för lugnet i akvariet, håller just på att väga för och emot på alla stora firrar.
          pirran

Kommentar

• Redbullen
            Användare
            • February 2005
            • 734

Japps dom mår rätt bra nu men tanke på omständigheterna.
            Först från 100liters, sen till 600 liters som olyckligtvis läckte som ett såll.

Fick tag i ett 250 liters igår i panikens hetta med 1000l pump för 300Kr.
            Körde det stora karet till jobbet igår för jag ska silikona om det.

Men nu går dom tillsammans i 250l och dom är så tajta, dom är inte mer än 10cm ifrån varandra hela tiden...

Så jag hoppas på de bästa, tjejen börjar morra nu med för at de är kar hit och dit i hela lägenheten hehe

// Peter

Kommentar

• pirran
              Användare
              • December 2004
              • 186

ja suck!! vi har 4 kar dvs ca 1100l i lägenheten.
              pirran

Kommentar

• Redbullen
                Användare
                • February 2005
                • 734

Haha så är de med ett brinnande intresse, man inser inte när de är dax att stanna upp och nöjja sej med det man redan har.

Har tyvär märkt av mitt "Ha-begär" för mkt sista tiden...hehe

// Peter

Kommentar

• Belgarath
                  Användare
                  • February 2005
                  • 584

Bjud tanten på en fin middag med all sorts lullull så lugnar hon ner sig ska du se (eller muta henne med en ny kisse kanske) [:p]

Kommentar

• Redbullen
                    Användare
                    • February 2005
                    • 734

Hon lugnar nog bara ner sej för stunden, tills hon ser ett kar eller se mej mata fiskarna så är de igång igen

Kommentar

• Redbullen
                      Användare
                      • February 2005
                      • 734

Hmm har en fundering........kan en Oscar käka ihjäl sej?

Ligger Påffar ner när dom "sover" alltså ligger ner i karet och lutar sej mot en sten eller rot.
                      Mina två gör det, ser lite gulligt ut när dom två ligger där och inte rör en fena.

Men så fort man är med handen uppe på karet så är dom där och vill ha mer mat

Hur mkt ska man igentligen mata dom?
                      Mina två kan tydligen äta hur mkt som helst?
                      Märkte lite idag med att dom simmar om varnadra och naffsar, simmar upp i pumpströmmen och slappnar av helt i alla fenor och bara följer med vattnet......ner på botten igen och sen upp i strömmen igen.

Min första Påffe "Börje" simmar mot den nya Påffen som inte har något namn ännu med öppen mun, stannar upp......och sen sticker han iväg som en pil.....försöker han visa att han är ballast i karet?

Vad betyder de tex när Börje tar en sten i munnen, simmar till den andra och lägger stenen framför den.....

Jag blir inte klo på mina, dom har så mkt grejjer för sej så jag blir snart galen....har legat i två timmar och bara studerat dom...

ÄR de någon som varit med om samma sak så berätta gärna om era erfarenheter

// Peter

Kommentar

• Redbullen
                        Användare
                        • February 2005
                        • 734

Märkte idag att det bara fanns en fisk i karet....den andra låg på golvet en meter ifrån och min ena katt likaså.

På något sätt har katten lyckats fånga fiskens uppmärksamhet runt hans tass och den fåt tag i den.....

Surt som f*n men men shit happens.
                        SKa sticka ner och beställa hem lite nya Påffar idag

// Peter

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Den har nog bara hoppat ur. Kan katten få ner tassen i karet så kan också påfågelcikliden hoppa ur, påfåglar hoppar ur karet titt som tätt enligt min erfarenhet om man inte täpper igen alla öppningar.

Appropå det där att fiskarna lägger sig på botten, gör de det mitt på dagen så är något fel, med tanke på hur mycket det låter som att de äter så skulle jag tro att vattenkvalitén har sjunkit pga den ökade matmängden.
                          Lägger de sig ner på natten så är det inget att oroa sig för, de kan hitta på en massa knasigheter då de sover.

Då det gäller matmängden så bör du bara mata så mycket att fiskarnas magar börjar bukta ut litegrann, jag vet inte om påfåglar kan äta ihjäl sig men de kan definitivt äta så mycket att filtrena inte klarar av att ta reda på avfallet. Det absolut svåraste med påfågelciklider är att lyckas bibehålla vattenkvalitén.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• Redbullen
                            Användare
                            • February 2005
                            • 734

citat:Ursprungligen skickat av FI

Den har nog bara hoppat ur. Kan katten få ner tassen i karet så kan också påfågelcikliden hoppa ur, påfåglar hoppar ur karet titt som tätt enligt min erfarenhet om man inte täpper igen alla öppningar.

Appropå det där att fiskarna lägger sig på botten, gör de det mitt på dagen så är något fel, med tanke på hur mycket det låter som att de äter så skulle jag tro att vattenkvalitén har sjunkit pga den ökade matmängden.
                            Lägger de sig ner på natten så är det inget att oroa sig för, de kan hitta på en massa knasigheter då de sover.

Då det gäller matmängden så bör du bara mata så mycket att fiskarnas magar börjar bukta ut litegrann, jag vet inte om påfåglar kan äta ihjäl sig men de kan definitivt äta så mycket att filtrena inte klarar av att ta reda på avfallet. Det absolut svåraste med påfågelciklider är att lyckas bibehålla vattenkvalitén.
                            Men min två har aldrig hoppat förut, så jag tycker det är lite konstigt om dom nu gjort de.

Dom/den är väldigt aktiv på dagen, simmar runt och undersöker allting 2-3 gånger.....Vattnet är klart och fint, inga matrester som flyter runt, brukar mata dom så jag ser att dom äter upp det på en gång.
                            Jag har också hyffsat bra filtersystem, ett 1000 pumphuvd som sitter i en filterkammare
                            Och jag har gjort vattenbyte ca 2 ggr i veckan (30-40%) och kollt PH och sådant dock inte nitrit..

Jag har en stackare kvar nu (Börje) så jag vet inte hru jag ska göra med honom......om jag ska ha kvar honom och flytta honom temporärt i några dagar sen, har nämligen gjort mej ett stativ till karet nu som ja gsnart ska ta hem från jobbet.
                            Tänkte köpa lite rötter och ut och jaga lite stenar och sådant så han får lite mer att simma runt och undersöka, nu är de ganska kalt i karet.

Känns lite som han blev väldigt ensam också, innan simmade båda två runt och kollade tillsammans men nu står han mest stilla på samma ställe och verkar inte fullt så pigg som innan.

Ska jag kolla om det är någon som kan ha honom i några dagar tills jag fått i ordning allting så det blir RIKTIGT fint, eller flytta över honom till mitt lilla kar (100L) i några dagar.
                            Han är ju min första Påffe någonsin och vill inte avliva honom bara för att hans kompis gick en trist död till mötes..

Det är lite knas igentligen....har inte haft honom speciellt länge eller så men på nått skumt sätt bryr man sej.....precis som de vore en katt eller hund men inte fullt så mkt kanske..
                            Påffar har ju sin lilla personlighet trots hans lilla storlek (8-9cm.
                            Jag vet hur han brukar sysselsätta sej, jag vet hur han gör när han äter, jag vet nr han blir rädd eller när han är på bra humör liksom...men men dom är väl kanske väldigt speciella.....JUST därför vill jag inte göra mej av med honom..

Fredrik hur ska jag göra tycker du ?

// Peter

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Redbullen

Det är lite knas igentligen....har inte haft honom speciellt länge eller så men på nått skumt sätt bryr man sej.....precis som de vore en katt eller hund men inte fullt så mkt kanske..
                              Påffar har ju sin lilla personlighet trots hans lilla storlek (8-9cm.
                              Jag vet hur han brukar sysselsätta sej, jag vet hur han gör när han äter, jag vet nr han blir rädd eller när han är på bra humör liksom...men men dom är väl kanske väldigt speciella.....JUST därför vill jag inte göra mej av med honom..

Fredrik hur ska jag göra tycker du ?
                              Det låter ju som att du har koll på vattnet så då var det nog något annat som gjorde att de lade sig ner på botten, kanske åt de bara för mycket så de blev lite hängiga efteråt. Men generellt så bör man alltid kolla vattenvärdena då de lägger sig på botten, detta är ett klassiskt beteende hos dem då något är fel, ibland lägger de sig ner och surar bara för att de blir mobbade av någon annan fisk eller helt enkelt inte är nöjd med tillvaron, men ofta gör de det just för att vattnet är dåligt.
                              I ditt fall så kanske det är lite mer inredning eller några akvariekompisar som fattas.
                              Jag föreslår att du flyttar honom till det mindre karet tills du har det större igång och att du sedan skaffar lite mer fisk så han inte känner sig så ensammen, påfåglar gillar att gå i grupp då de är små så kan du få tag på 2-3 påfåglar till i samma storlek så tror jag det vore kanon.

Jag håller för övrigt med om att påfåglar är speciella, det är min favoritfisk efter jaguarcikliden, jag tycker de är hur härliga som helst. Som små hundar till beteende, nyfikna, spralliga, snälla och matglada.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• Redbullen
                                Användare
                                • February 2005
                                • 734

Har haft koll på honom idag och det är lite mer fart i honom men han är ändå uttråkad och ja verkar inte fullt så pigg som innan.

Iom att han fick gå tillsammans med dom andra innan och inte åt upp någon eller stressade någon annan fisk så jag har nu bestämmt att han få komma tillbaka till de mindre karet i 2 eller 3 veckor....
                                Sen är de lite synd om honom för han har fått åka från kar till kar en del nu och det är inte bra och jag gillar inte de heller.

För då hinner jag få igång det större och fixa tills så de har hunnit "leva" till sej en vecka utan fisk och lite mer bra bakterieflora.
                                Göra filterkammaren något mindre för den är en aning för stor, det är iofs bra men de ser för j*vligt ut hehe
                                Köpa mej en större doppvärmare som har emr kontrol på värmen än den jag har nu, den går på fullt spett hela tiden och klarar inte av att värma mer än till 21-22 grader.

Men hur skulle det blir sedan då, tänkte jag skulle beställa hem några kompisar till honom.
                                Men jag får ett styckpris på 29kr och dom är runt 5cm när dom kommer.
                                Och jag tror inte det är farligt för dom mindre isåfall iom att han gick tillsammans med Tigerbarb och Neontetror innan.

Hur vill en Påffe har det i sin omgivning, mycket sten och rötter att simma bland och gömma sej i, en och annan växt kanske...?
                                Vilken värme trivs dom bäst i, mycket strömande vatten?
                                Kanske någon stor sten eller rot någonstanns som dom kan stå bakom där det är lite mer stilla flöde på vattnet....

// Peter

Kommentar

Arbetssätt...