odla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cybercimon
    Användare
    • February 2005
    • 147

    odla

    vilka regler finns det om att odla och enbart sälja till privat perssoner?
    Sex mindre burkar mellan 20 och 175 liter.
    Sydamerika och Afrika.
  • Belgarath
    Användare
    • February 2005
    • 584

    #2
    Regler ?

    Antagligen samma som gäller för skattefria inkomster, du får väl sälja för x-antal kronor innan det börjar räknas som "förvärvsarbete" med påföljande beskattning, eller var det andra regler du menade?

    Kommentar

    • MagnusL
      Användare
      • January 2004
      • 326

      #3
      Det finns lagar och förordningar om vad som gäller, sen tvivlar jag starkt på att dom följs eller kontrolleras i någon vidare större utsträckning..


      Detta gäller:

      Skatt:

      Hobbyverksamhet

      Hobby är något du gör på din fritid utan egentligt vinstsyfte, t.ex. försäljning av hemslöjd som du tillverkat själv, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt, fiske eller kulturell verksamhet.

      Redovisning av vinsten gör du på blankett T2 som du bifogar inkomstdeklarationen. Du får göra avdrag från vinsten för försäljningsomkostnad och materialkostnad. Resultatet från blankett T2 redovisar du i Inkomstdeklaration 1 sidan 1 vid punkt 19.

      Hobbyverksamhet är momsfri om omsättningen inte överstiger 30.000 kronor. Du registrerar dig till moms på en skatte- och avgiftsanmälan, SKV 4620. Du kan läsa mer i broschyren SKV 344 om hobbyverksamhet.


      Djurskyddslagen:

      Den 1 december 2003 utökades 16 § djurskyddslagen (1988:534). Lagen säger att den som yrkesmässigt eller i större omfattning...

      . håller
      . föder upp
      . upplåter
      . säljer eller
      . tar emot sällskapsdjur för förvaring eller utfodring

      ...ska ha tillstånd från kommunen. När kommunen prövar tillståndet ska det kontrolleras att den som söker tillstånd kan anses lämplig och att anläggningarna där verksamheten ska bedrivas är lämpliga.
      Magnus Lovgren

      Kommentar

      • cybercimon
        Användare
        • February 2005
        • 147

        #4
        jag går ju i skolan så det blir ju på fritiden då, behöver jag inte bry mig om regler då?
        Sex mindre burkar mellan 20 och 175 liter.
        Sydamerika och Afrika.

        Kommentar

        • Belgarath
          Användare
          • February 2005
          • 584

          #5
          Du klarar nog en inspektion både från Skatteverket och Länsstyrelsen utan att behöva "gå i fängelse utan att passera gå" haha

          Kommentar

          • cybercimon
            Användare
            • February 2005
            • 147

            #6
            jag ska ha ett akvarie rum, i rummet ska jag ha ett 500L sydamerikanare i(diskus). och ett 100L för parning för både sydamerikanarna och malawina som jag ska ha i ett 300L. sedan ska jag ha några mindre tex ett 60L och några mindre(10-40L) som jag kan odla ancistrus och palletciklid i. detta är bara för skojs skull och jag kommer inte sälja mycket för jag inte har så många akvarier att odla i. jag har en fråga till. om jag odlar. får jag då(bor på landet men en ganska trafikerad väg utanför vägen till mitt hus ca 20bilar dag) kan jag sätta upp en skyllt "akvariefiskar säljes) där utan att fråga kommunen, om jag frågar kommunen kanske dom tycker att det är större omfattning och drömmen krossas =( förlåt att jag skrev så långt =)
            Sex mindre burkar mellan 20 och 175 liter.
            Sydamerika och Afrika.

            Kommentar

            • MagnusL
              Användare
              • January 2004
              • 326

              #7
              Det är nog lika stor risk som att åka dit för att göra egna blandband och spela för kompisarna i bilen.. = Noll alltså..
              Magnus Lovgren

              Kommentar

              • cybercimon
                Användare
                • February 2005
                • 147

                #8
                kan jag ha en skylt då?
                Sex mindre burkar mellan 20 och 175 liter.
                Sydamerika och Afrika.

                Kommentar

                • Nyllet90
                  Användare
                  • October 2004
                  • 1133

                  #9
                  Hej!

                  Om jag har fattat rätt så måste man inte skatta om vinsten är under 30000 kr om året? eller?

                  Måste kommunen kontrollera lokalerna om man bara håller på och odlar på hobby nivå och vinsten inte överstiger 30000 kr per år?
                  Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                  Kommentar

                  • cybercimon
                    Användare
                    • February 2005
                    • 147

                    #10
                    bara 30kr?
                    Sex mindre burkar mellan 20 och 175 liter.
                    Sydamerika och Afrika.

                    Kommentar

                    • Nyllet90
                      Användare
                      • October 2004
                      • 1133

                      #11
                      oj nej! det blev fel!! det är fixsatt!
                      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                      Kommentar

                      • bmwpower
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1934

                        #12
                        Det kommer säkert att bli hårdare framöver för dom som odla att dom gått kurs.
                        Annars kanske en handlare ringa och tipsa om det om man skulle konkurera med dom om man nu bor i en mindre stad.
                        Men av dom hobby odlare som finns i dag tror jag det är få som gått kurs

                        Kommentar

                        Arbetssätt...