If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag har aldrig heller använt mig av något preparat vid akvarieuppstart.
Det är bättre att ta god tid på sig och låta akvariet stå och "gona" till sig ett par veckor innan man släpper i fiskarna.
Anledningen till min fråga är att jag förr om åren då jag var aktiv (mkt ung) ciklidist aldrig väntade med att tillsätta fisk vid nystart av akvarie utan dom fick åka i karet efter bara nån dag eller t o m timma. Det funkade men nu vet jag att det inte är att föredra.
Det går nog bra att direkt tillsätta fisk, men tänk sedan på att det tar minst 5 veckor och upp till 3 månader innan ett akvarium hittat sin bakteriebalans och under den tiden kan du får nitritproblem och även problem med alger.
Jag skrev ett svar inte för länge sedan med lite länkar och annat... Ska se om jag hittar det.
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
Har 2 par fjärilsciklider och en ancistrus mal i ett 55L kar. Båda paren la rom förra vecka varav ena paret lyckades få dom frisimmande. Nu är dom dock uppätna. Men nu så ligger båda paren vid ytan och "andas", vad beror detta på ? PH ligger på 7-7,5 och värmen ligger på 28-29. Någon som vet varför dom gör såhär ?
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
Kommentar