Microgeophagus eller Mikrogeophagus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjarne Sætrang
    Användare
    • October 2003
    • 167

    Microgeophagus eller Mikrogeophagus?

    Ja, oppdaget denne navneforvirringen her på ciklid.se da jeg lastet opp bilder. Det skal vel være Mikrogeophagus og ikke Microgeophagus? Eller...?
    Mvh Bjarne
    www.aquadigital.net
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Tydligen så är det inte enbart du som är villrådig. Kollar man på Cichlidpress (som vi använder som referens) så söker man via namnet "Microgeophagus" i reference service, men upp kommer "Mikrogeophagus"...

    Kommentar

    • Nyllet90
      Användare
      • October 2004
      • 1133

      #3
      hur är det med c.moorii eller c.moori? jag har sett båda stavningarna på delfinen också.
      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Cyrtocara moorii är den rätta enligt www.cichlidpress.com ´s reference service.

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • December 2004
          • 1324

          #5
          Hos latinska fågelnamn hittar man alltid dubbel-i sist i ord som bygger på namn, ort- eller personnamn. Jag har antagit, men vet inte, att det är någon slags latinsk genetivform. Typ att det i det här fallet skulle kunna vara Moori som fick cred för den vetenskapliga beskrivningen av den cyrtocaran.

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 3111

            #6
            HEj.

            jag tror inte K finns på latin så det ska vara microgeophagus.

            mvh

            Peter
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

              #7


              micro.
              fish r friend

              Kommentar

              • ZakatH
                Användare
                • April 2004
                • 313

                #8
                jepp, c skall det vara!

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #9
                  Det jag kan se av länken som Daniel hänvisar till så har ursprungslatin med k i sitt alfabet.

                  Kommentar

                  • jonre723
                    Användare
                    • October 2004
                    • 439

                    #10
                    Det heter 'vetenskapliga' namn och de kan lika gärna vara grekiska...
                    Och så är det.
                    /J

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1338

                      #11
                      Angående Mikrogeophagus/Microgeophagus har jag hört en historia. Och det lär vara en historia som innehåller mycket intriger och förlorad prestige...

                      Fjärilscikliden fördes länge till släktet Apistogramma. Med tiden kom dock många att anse att den skilde sig så mycket från övriga Apistogrammor att den förtjänade ett eget släkte. Någon kallade den Microgeophagus, men detta namn ansåg inte heller giltigt av vissa forskare. Debatten om Microgeophagus giltighet som namn var het och mycket prestige satsades av olika forskare och andra med åsikter kring ämnet.

                      Den svenske ciklidforskaren SO Kullander var en av de som allra mest hårdnackat hävdade Microgeophagus ogiltighet och han flyttade 1977 fjärilscikliden till ett eget och nytt släkte som han själv skapat: Papiliochromis.

                      Detta släktnamn användes under ett tiotal år men namnet var starkt ifrågasatt av de som ansåg att den borde heta Microgeophagus, och i slutet av åttiotalet fick de rätt, Kullanders namnförslag Papiliochromis underkändes och han fick ge sig inför övriga vetenskapssamfundet. Detta var naturligtvis en en stor prestigeförlust för Kullander som forskare. För att inte låta den andra sidan vinna helt protesterade han mot en detalj i släktnamnet; han hävdade att Micro (med C) var inkorrekt latin/grekiska (jag tror att han hävdade att det var en anglofiering) och att det därför inte kunde godkännas - utan den skulle heta Mikrogeophagus (med K) istället.

                      Fjärilsciklidens vetenskapliga namn skall alltså idag vara Mikrogeophagus.

                      Ovanstående historia har jag fått återberättad för mig av en källa med bra kontakter med flera inblande parter när det här utspelade sig. Jag garanterar inte att den stämmer helt... Kanske finns det en chans att få höra historien från den som borde veta bäst; Kullander har ialla fall tidigare varit medlem i NCS...
                      Tjugofem år med ciklider.
                      http://www.malmoakvarieforening.se
                      Centralamerika 2006
                      Svart kaffe och drömmeri...

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

                        #12
                        Kalle-Maja: C.moorii har fått sitt namn från J.S. Moore
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #13
                          Mikrogeophagus med K ska det vara, det haller jag med Daniel om.

                          Sa har mins jag Svens forklaring: Microgeophagus ar inte korrekt beskrivet, bara ett forslag i en text. Daremot ar Mikrogeophagus beskrivet korrekt i en Dansk akvariebok (har for mig att det inte skulle vara korrekt idag, men var det da), vilket ar aldre an Papiliochromis.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

                            #14
                            ok

                            jo K finns ju men jag har aldrig sett stavningar med K så ja gissade på C.

                            Det daniel och Ola säger är ju mycket tuffare dock.
                            fish r friend

                            Kommentar

                            Arbetssätt...