Teleocichla artikel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rikard
    Användare
    • August 2003
    • 57

    Teleocichla artikel

    Jag älskar ciklidbladet, verkligen men en sak jag stör mig på är att det förekommer alldeles förlite dvärgciklids-artiklar. Så jag tänkte ta saken i egna händer och dra mitt strå till stacken.

    Mer specifikt tänkte jag försöka skriva en artikel om Teleocichla.
    Piece of cake!, tänkte jag men de små gynnarna är svåra att få tag på!
    Så jag har två frågor

    Fråga nr1: Finns det någon bra bok som går in lite djupare på teleocichla än vad ciklidboken gör?

    Fråga nr2: Vart fasen kan man få tag i de här gynnarna?

    Tacksam för alla svar.
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #2
    De är inte direkt vanliga... Akvarielagret hade inne T. gephyrogramma för nån månad sen, men det är de enda Teleocichlor jag nånsin sett till salu.

    Varför inte skriva om nån ciklid du själv har haft?

    Kommentar

    • Rikard
      Användare
      • August 2003
      • 57

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

      De är inte direkt vanliga... Akvarielagret hade inne T. gephyrogramma för nån månad sen, men det är de enda Teleocichlor jag nånsin sett till salu.

      Varför inte skriva om nån ciklid du själv har haft?
      Därför att jag vill skriva om en ciklid som känns spännande för mig

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

        #4
        Det kanske är mer spännande för andra om du skriver om nåt du har eller har haft själv liksom... förstahands information är alltid intressant!
        Anders L

        Kommentar

        • Rikard
          Användare
          • August 2003
          • 57

          #5
          Det är möjligt att jag skriver om det i framtiden men nu är jag inställd på en artikel om Teleocichla(senast jag kollade fick man skriva om vad man ville) och en artikel om teleocichla kommer det bli(frågan är bara när). Men jag vill fortfarande hemskt gärna ha svar på mina frågor!

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

            #6
            Jag tycker du ska skriva den. Nyfikenhet och okunskap är en drivkraft man inte ska underskatta.

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

              #7
              Klart man får skiva om vad man vill, menade inte så.
              Ser fram mot din artikel
              Anders L

              Kommentar

              • Rikard
                Användare
                • August 2003
                • 57

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av anli

                Klart man får skiva om vad man vill, menade inte så.
                Ser fram mot din artikel
                Jag menade inte att snäsa, jag är bara på litet tjurigt humör idag

                Kommentar

                • Pär J.
                  Användare
                  • April 2002
                  • 219

                  #9
                  Som sagts ovan så verkar T. gephyrogramma finnas lite här och var, troligen en grossist som kan kränga dessa. Hör med din lokala handlare om de har denna på sin lista.

                  Den första Teleocichla jag så var cinderella men det var säkert 4-5år sedan.

                  Åleds har/hade Teleocichla spec. "Xingu" (Teleocichla sp. III Dot).

                  Uwe Römers Cichlid Atlas (Mergus verlag) skriver en del om arter i detta släkte med. En kanonbok för den som gillar dvärgciklider från SA.


                  I Linke & Staecks bok om SA dvärgciklider finns det också info. http://www.cichlidae.com/reviews/r007.php

                  Lycka till och jag håller med att det är på tok förlite dvärgciklider i Ciklidbladet men jag kan inte klaga då jag inte skriver något själv. Kjell Nilsson har ju visat att afrika är mer än två sjöar som någon vis man med pipskägg myntade.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    Linke & Staeck har mer an bara "info". Det star en hel del. Rekomenderas.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    Arbetssätt...