äter inte.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilljimpan
    Användare
    • February 2005
    • 143

    äter inte.

    Hej, är ny på fiskar och deras betende.
    Har köpt mej några hongi och golden, har haft hongi en vecka och golden 2dagar men de äter inte....vad gör jag för fel, eller äter de inte så ofta vid miljöombyte? Hur länge klarar de sej utan mat?

    Ska man för söka visa dem att maten ligger vid ytan eller hittar de den själv?

    Tacksam för svar
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

    #2
    ifall du matar med flingor så kan du ju ta en nypa och släppa den under vattenytan så hamnnar det överallt i karet. Mina fattade inte heller att det som låg i ytan är ätbart...

    Kommentar

    • ovsor
      Användare
      • January 2005
      • 55

      #3
      Hej, antar att det är pellets du matar med, dom flyter ju runt med strömmen o iblan lägger dom sig som ett radband utmed kanterna.
      Hade samma problem, mina Mbunas gick upp till ytan EN gång o tog maten men sen "tappade" dom tråden o fattade inte var maten var.
      Jag använder granulat nu som jag tar en stor nypa, håller den under vattnet en stund innan jag släpper. Nu äter dom som tokiga o hamnar det ev ngt på botten så tar dom det sen. Själv anväder jag Tetras granulat o Tetra Phyll granulat. Mbunas skall ha mycket grönt.
      Ove

      Kommentar

      • lilljimpan
        Användare
        • February 2005
        • 143

        #4
        ok....funkar inte pellets då? eller kan man lära dem äta det? kan man laga nån mat själv till dem eller ska man köpa flingor?

        Kommentar

        • ovsor
          Användare
          • January 2005
          • 55

          #5
          Räkmix är ett mycket bra foder som du gör själv. Recept finns här.
          Ove

          Kommentar

          • ovsor
            Användare
            • January 2005
            • 55

            #6
            Oj, glömde skriva, pellets funkar dåligt för mig, har ytvattenrenare inkopplat till mitt fluval 404+juwels egna filter.Fodret åker in i dom varje gång jag matar med flytande pellets.Man kan ju stänga av pumparna vid utfodring men det är lätt hänt att man glömmer sätta på dom igen, o det är ju inte så bra.
            Ove

            Kommentar

            • muppsson
              Användare
              • December 2004
              • 21

              #7
              jag brukar alltid göra så att flingorna sjunker och sprider ut sig, sen när en smakat o börjat käka dröjer det inte länge innan alla äter för fullt.
              sen vande jag dem vid pellets , genom att först locka upp dom till ytan, plaska lite med fingrarna (mbuna är ju ganska nyfikna så) slängde ner lite flingor som sjönk och några som flöt och efter det pellets. nu 3 veckor senare äter dom ur min hand , och jag brukar alltid "smattra" lite på rutan med fingrarna innan dom får käk, då vet dom va som gäler asså hehe
              "shit happends"

              Kommentar

              Arbetssätt...