...skulle jag behöva. Jag har ett par i ett 100-liters, 80 cm långt. En skiffergrotta är uppbyggd med fyra våningsplan och på topp tre plattor ställda mot bakgrunden. I början fick honan snällt stå bakom de översta plattorna och hanen var väldigt ogin men skadade henne inte. Nu har jag i andra änden byggt upp ett röse där några småjullar(transcriptus) får vara målet för hannens aggressioner. Nu är det nästan så att jullarna tar för mycket tid på bekostnad av det han borde lägga på henne. Hon står nu i egen våning överst och han seglar omkring i frivattnet. Någon gång i halvtimmen går han mot henne och hon gör ett utfall("puss på kinden"). Han ställer sig ibland (mer förut) lodrätt upp, svagt s-formad och spänner ut gällock och fenor och darrar till. Han har börjat gräva under jullarnas stenar, kanske för att han vill komma in i deras gömställe.
Ursäkta långt inlägg men jag har jobbat med det här paret nu i flera månader och undrar om det är något jag kan göra ytterligare. Vattnet är bra tror jag, byter regelbundet och har hystat i bikarbonat.
Ursäkta långt inlägg men jag har jobbat med det här paret nu i flera månader och undrar om det är något jag kan göra ytterligare. Vattnet är bra tror jag, byter regelbundet och har hystat i bikarbonat.
Kommentar