B O T T E N F I L T E R . . . ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • October 2002
    • 405

    #61
    Någon gång på 80-talet fanns det en "förening" som hette "saltforum"(tror jag)rätta mig gärna. Det förekom en enorm disskution om proteinskummare kontra bottenfilter (tror att förningen splitrades p.g.a.denna disskution). Att anhängare av proteinskummare "vann" står väl helt klart i dag.Lyssna gärna på ett föredrag av Svein Fosså (vilken kille).

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • November 2004
      • 572

      #62
      citat:Ursprungligen skickat av bs

      Någon gång på 80-talet fanns det en "förening" som hette "saltforum"(tror jag)rätta mig gärna. Det förekom en enorm disskution om proteinskummare kontra bottenfilter (tror att förningen splitrades p.g.a.denna disskution). Att anhängare av proteinskummare "vann" står väl helt klart i dag.Lyssna gärna på ett föredrag av Svein Fosså (vilken kille).

      Det går alltså att jämföra detta med biologsk nedbrytning i sötvatten?

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • October 2002
        • 405

        #63
        citat:Ursprungligen skickat av hutti

        citat:Ursprungligen skickat av bs

        Någon gång på 80-talet fanns det en "förening" som hette "saltforum"(tror jag)rätta mig gärna. Det förekom en enorm disskution om proteinskummare kontra bottenfilter (tror att förningen splitrades p.g.a.denna disskution). Att anhängare av proteinskummare "vann" står väl helt klart i dag.Lyssna gärna på ett föredrag av Svein Fosså (vilken kille).

        Det går alltså att jämföra detta med biologsk nedbrytning i sötvatten?
        Skiten skall bort.Själv proteinskummar jag sötvatten.

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • November 2004
          • 572

          #64
          Ja bort ska det ju:-),men tycker ändå inte att det går att jämföra/dra samma slutsatser söt VS salt..protein avskummning i salt har visat sig vara överlägsen teknik i salt...lika effektivt är det väl inte i söt?..sen med saltkarets känsliga biologi,så är det ju svårare/dyrare att göra(som i söt) delvattenbyten...Menar då..ett hyfsat ytter/inner filter,svampar,bottenfilter ja vad man vill i kombination med delvattenbyten funkar ju i sötvatten,samt billigt,inte så svårt...med skiten menar du? det som syns eller inte syns?Jag menar det som inte syns.Om man nu kan hålla bra nivåer av "skit" med ovan metoder...varför ska man då köpa en hiskeligt dyr protienavskummare för sötvatten?Eller menar du att du inte har nån skit i ditt kar?

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

            #65
            Hm... proteinskummare! BS: har du några bra sidtips, är det tunze eller? Kul med lite nya ideer. Vatten bytes behovet torde minska då va?
            Anders L

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #66
              Min erfarenhet av bottenfilter är att om man har för lite fart på det så funkar det dåligt (det samlas en massa skit under filtret som ibland puffar ut med en rejäl dimma som resultat), men om man har högre fart så sugs ynglen ner i gruset. Att stänga av filtret medan man har yngel är inget alternativ. Det är det med både ytter- och innerfilter.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • November 2004
                • 572

                #67
                Har kollat runt lite på nätet,det finns sötvattens skummare men hur effektiva är dom?,Onödigt dyr lösning för sötvatten,säkert berättigat i salt.Är helt övertygad att man får lika bra effekt med ett rätt uppbyggt botten filter vs protein avskummare(söt)..dock med fler vattenbyten men det är så kul så

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • October 2002
                  • 405

                  #68
                  citat:Ursprungligen skickat av hutti

                  Har kollat runt lite på nätet,det finns sötvattens skummare men hur effektiva är dom?,Onödigt dyr lösning för sötvatten,säkert berättigat i salt.Är helt övertygad att man får lika bra effekt med ett rätt uppbyggt botten filter vs protein avskummare(söt)..dock med fler vattenbyten men det är så kul så
                  Bra ja! Dyrt ja! (Men billigare än en villa).

                  Kommentar

                  Arbetssätt...