B O T T E N F I L T E R . . . ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Huruvida man tycker det fungerar eller inte är ju något av en smaksak för vissa, tex så har olika människor olika krav på vad som är fungerande eller ej så om ett bottenfilter fungerar eller ej blir svårt att avgöra innan man definierat vad fungerande innebär.

I min värld fungerar dom, körde sånna i 200 burkar(Akvariecentrum) i början på 80talet som fungerade hur bra som helst under långa perioder.
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• bmwpower
      Användare
      • December 2002
      • 1934

JAg tycker att bottenfilter är helkt okänsliga för överbelastning av fisk.
      Det tar ju betydligt längre tid att få ett svampfilter att fungera och under tiden kan mycket gå väldigt fel

Kommentar

• Nyllet90
        Användare
        • October 2004
        • 1133

Brukar man inte ha botten filter i guldfiskskålar?
        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1836

citat:Vad är poängen i ett 'effektivare' filtermedia om den filtervolym du får upp i hela grusbädden gott och väl räcker?
          Överkapacitet är aldrig fel.
          MVH
          Magnus

Kommentar

• robin_bockman
            Användare
            • January 2005
            • 90

Jag hade en gång på 80talet ett bottenfilter kopplat till en ytterpump, båda av märket eheim, det var faktiskt en kombination som jag skulle kunna tänka mig att kör igen, det gör ingenting att cikliderna gräver ned till filtret, skiten filtrerar i alla fall i ytterfiltret och vad jag kan komma ihåg så gav det riktigt bra balans i karet...

Kommentar

• bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

Många förespråka ytterfilter men för mig är motsvarigheten bottenfilter.
              Många klagar på att man måste rengöra botten för att det ska fungera.men man bör ju städa sin botten ändå så det är ju inget extra jobb.
              För mig är det bottenfilter eller blåmatta som gäller

Kommentar

• Gäst

Jag tycker nog att bottenfilter är ett bra alternativ om man har lite grövre sand typ 3-5 Balansen infinner sig väldigt fort och är lättskött när man ändå byter vatten så dammsuger man uppe på filterplattan, Klart fort och enkelt helt suveränt i yngelakvarier inga problem med yngel som fastnar i ytterfiltret eller i filtermattan. Naturligtvis blir det krångligt om man envist måste plantera växter på filterplattan men ett bra alternativ är det.
                Även Jag har provat korrugerad plast och andra dåliga bottenfilter.Har nu 10 burkar med bottenfilter visserligen på 120 liter dock endast luftdrivna men fungerar kanon. Har även ett gäng med filtermatta tycker även att dessa fungerar bra fast lite lång inkörningstid tycker jag nog.Förkasta inget allt kan fungera i rätt sammanhang.

Mvh Lennart

Kommentar

• Ricard
                  Användare
                  • August 2003
                  • 476

Tänk att denna tråd skulle bli så välläst och engagerande... Jag anade detta när jag öppnade tråden. Jag var nyfiken på de verkligen argumenten för, och emot bottenfilter. Precis som jag misstänkte så kom det att visa sig att en grupp personer "bara hänger på" det som "storfräsarna" säger - mao - blåååå filtermatta är det ENDA som man kan ha! Allt annat, som inte kostar en massa pengar är REN SKIT! (ja, jag överdriver, men med syftet att tydliggöra en tendens som finns på detta och andra forum.) Jag måste säga att Lennart, du orkade vara nyanserad och inte aplicera dina rön som de alenarådande sanna och grunden för all vetenskap. Tack för det.

Konklusion av denna tråd fram till nu:
                  Bottenfilter är ett nog så bra alternativ som andra lösningar utifrån bl.a. följande fördelar:
                  • - kort uppstart!
                  • - mycket tålig mot överbelastning! (mkt mat & fisk i förhållande till vattenvolym
                  • - säker med småfisk/yngel
                  • - kan användas med grävande fisk men då med "skyddsnät"
                  • - kan både köras med powerhead (pumphuvud) och luftpump - billigt!

De negativa effekterna & saker som talar emot bottenfilter tycks vara:
                  • - extraarbete i form av bottensugning
                  • - i växtakarier direkt olämplig (bl.a. med tanke på bottengödning, ´substrattäckare mm.
                  • - det har under senare år kommit många nya och mkt effektiva filtermaterial som man kan använda i ytterfilter, sumpar mm.[/*]

Kanske har tekniken kommit ikapp bottenfiltren - kanske inte... Det har bara varit intressant att se att faktiskt inte bara är ett elände med bottenfilter utan att de kan fylla en fukntion.
                  Sen är det som vanligt upp till var och en!
                  Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1836

citat:- mycket tålig mot överbelastning! (mkt mat & fisk i förhållande till vattenvolym
                    Efterssom det finns många mycket effektivare filtermaterial så stämmer inte detta, inte relativt i allafall.
                    MVH
                    Magnus

Kommentar

• Gäst

Hej igen vill bara påpeka att om man skall överbelasta och mata hårt så måste bottenfilterna underhållas dvs filterplattan bottensugas annars kan det bli som ett gammalt argument"sopa skiten under mattan" En variant till yngelburkar som jag kör är luftdrivna bottenfilter placerade i Malaco burkar som då är lätt att lyfta ur och spola ur när man tömmer yngelakvariet. Jag brukar dessa små filter till akvarier från 50-90 liter.

mvh Lennart

Kommentar

• Ricard
                        Användare
                        • August 2003
                        • 476

citat:Överkapacitet är aldrig fel.
                        MVH
                        Magnus
                        Detta är inte heller ett helt sakligt inlägg i sådant fall... Jag skulle kunna lista en hel rad fall där överkapacitet är direkt skadligt - relativt sett iallafall... (och det skulle du också, eller hur..?)

ps. vill också be om ursäkt för detta inläggs onödighet. det för inte diskussionen framåt en enda centimeter... Sorry...och förresten, själv så tror jag att ytterfilterlösningarna (sump etc.) ur ett rent biologiskt perspektiv är helt outstanding. Jag ville bara höra några argument för och emot. ds.

Kommentar

• jonre723
                          Användare
                          • October 2004
                          • 439

Min erfarenhet är butiksbaserad där närmare ett hundratal burkar med bottenfilter har varit igång i ca 10 år utan 'helrengöring'. Det bör poängteras att belastningen på butiksakvarium oftast är mycket hårdare än hemma. Inga problem, skulle inte byta ut dem mot något! Vill man påverka vattenvärdena så är det bara att lägga eventuellt substrat i en strumpa ovanför plattan. Jag har dessutom bottenfilter i alla mina burkar hemma, alla utom dem med fin sand i...
                          Och så är det.
                          /J

Kommentar

• L-Stefan
                            Användare
                            • July 2003
                            • 60

Har botten filter,drivna av syresten i samtliga kar i butiken..med undantag av ciklid delen,,,funkar klockrent..tack för ordet...
                            Akvarist med begränsad kunskap!!!

Kommentar

• jarinen
                              Användare
                              • April 2003
                              • 1888

Skönt med lite saklig rättvisa, bottenfilter har kommit i en annan dager, lite mera verklighetstrogen dager skulle jag påstå i och med denna tråd.

Ricard: tack för att du startade denna tråden!

Mvh Jari

Kommentar

• Ricard
                                Användare
                                • August 2003
                                • 476

[u]Jarinen - Tack för de uppmuntrande orden...

Kommentar

Arbetssätt...