B O T T E N F I L T E R . . . ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    Användare
    • August 2003
    • 476

    B O T T E N F I L T E R . . . ?

    [u]HEJ!

    Efter en resa till Arnold i Åled så hade jag med hem en plastbit och ett plaströr. Jag kopplade det till en MaxiJet som pumpar runt 1200l/h. Detta driver sedan en tid tillbaka 100 liter med 80 fiskar som matas 4ggr/dag. Det fungerar än så länge klockrent.

    På den halva där filret ligger så har jag rötter med anubias och javaormbunke och på andra sidan växer valisnerior mm.

    Vad har ni att säga om bottenfilter? Det har fungerat ruskigt bra hitentills. Jag har engelsk sjösten i mindre sortering och vattnet är kristalklart.

    Kommentarer? (gärna underbyggda med egna erfarenheter![)])
    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon
  • drd
    Användare
    • December 2004
    • 1112

    #2
    När man har bottenfilter....har man då inget i det typ under plasten ?
    Eller all skiten fastnar verkligen bara i sanden ??

    Borde inte sanden bli en jävulsk skitfälla då ?

    // Matte

    (only eheim is good enough)
    // drd

    Nu med ännu fler malar.......L046 igen

    Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

    Kommentar

    • Ricard
      Användare
      • August 2003
      • 476

      #3
      [u]Matte!

      Det finns olika "skolor" innom detta område. De som förespråkar bottenfilter menar att sanden blir ett biologiskt filter.
      Jag vet inte men om man tittar i den affär där jag köpte filtret så har han haft sina filter i under 4 år - utan rengöring - fyra år! (butiksakvarier är som regel tungt belastade i jmf med våra hemmakar) Jag fick titta in under akvarierna och konstaterar att det inte är skit under sanden/bottenfiltret...

      Ett bottenfilter är en sanslöst löjligt enkel lösning. Det kanske ligger i sakens natur att vi som tekniknördar (är själv en eheimofil) gärna inte ser att en plastbit för 60 spänn gör jobbet lika bra eller bättre än våra värstingytterfilter för en halv månadslön...
      Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

      Kommentar

      • jarinen
        Användare
        • April 2003
        • 1888

        #4
        Jag anser att bottenfilter många ggr är bra och utgör en mycket bättre biologisk lösning än många andra lösningar, speciellt nybörjare som utrustas med ett innerfilter med 0,2 liters volym eller nåt i sitt första paket.Hur vanligt är inte det? Ge dom ett bottenfilter istället om filtreringen inte får kosta.

        Men vad kan man grunda den eventuella biologi som bottenfilter genererar på annat än att man erfarit att akvarium funkar stabilt med den tekniken. En del vill ju påstå att det inte bildas biologi i stora ytterfilter ens. No comments.

        Något som jag tycker är bra som jag provat tidigare och kommer att tillämpa i kommande ombyggnad i kar eller nya kar är att använda ett bottenfilter som förfilter till ytterfiltret.

        Mvh Jari

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

          #5
          Jag gilla bottenfilter men det är inte alla här på forumet som gillar det.
          Man får inte glömma att för att bottenfiltert ska fungera optimalt så är det beroenda av att man dasmuger bottnen.
          Sedan får man har gasnka kraftig pump för att det ska fungera.
          Men som sagt jag gillar det och det fungera opch det gör blå filtermatta också.

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

            #6
            Usch fy, det skulle jag aldrig orka ha i karen... nej ytterfiltrering e min melodi. Helst så lite pryttlar som möjligt i karen... bara jobbigt att fixa med om/när det kloggar igen eller nåt.
            Anders L

            Kommentar

            • jarinen
              Användare
              • April 2003
              • 1888

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av anli

              Usch fy, det skulle jag aldrig orka ha i karen... nej ytterfiltrering e min melodi. Helst så lite pryttlar som möjligt i karen... bara jobbigt att fixa med om/när det kloggar igen eller nåt.
              Ett rör med cirkulationspump i änden är väl ganska diskret förhållandevis, men du har rätt, ytterfilter är det bästa, det är det som gäller för mig med idag.

              Hade jag lokal och kar överallt skulle jag tveklöst använda tekniken i ex. yngelkar. Billigt billigare bottenfilter .

              Mvh Jari

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • January 2003
                • 3368

                #8
                Håller med Anli. Ytterfilter och en rejäl powerhead är kanon.
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Sen funkar dom ju inte med finfin sand.

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1934

                    #10
                    Mne jämför man kostanden så är det inget somslår bottenfilter
                    Ytterfilter i alla ära meninte för mig om det skulle börja läcka

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

                      Mne jämför man kostanden så är det inget somslår bottenfilter
                      Ytterfilter i alla ära meninte för mig om det skulle börja läcka
                      Kör bmw å e småsnål å rädd för lite haverier
                      Anders L

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • January 2003
                        • 3368

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

                        Mne jämför man kostanden så är det inget somslår bottenfilter
                        Ytterfilter i alla ära meninte för mig om det skulle börja läcka
                        På vilket sätt skulle det börja läcka? Det är ju bara och se till så att man har ordentliga slangklämmor så sitter alla slangar som berget.
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • Ricard
                          Användare
                          • August 2003
                          • 476

                          #13
                          Läcka eller inte - om vi snackar bottenfilter - finns det ngn som har erfarenhet? Jag har det och tycker att det fungerar mycket bra.
                          Sant är att man inte kan använda blästersand om man kör snäcklekare/jordätare etc. men det finns ju fördelar ocskå, såsom
                          • - pris
                          • - den biologiska effekten
                          • - lättheten att gömma...


                          Ni som förordar ytterfilter - ge mig lite "kalla fakta" för varför bottenfilter är ett så mycket sämre alternativ än ytterfilter! - eller är det bara en känsla och inställing som ni har skaffat..?

                          Jag var rätt säker på att bottenfilter skulle bli lite halvsågad på detta forum och det köper jag gärna om man har goda fakta. Ge mig dem! Jag är själv en Eheim-freak och menar, lite smålöjligt, att utan Eheim stannar Sverige... - typ! Men efter att ha testat en tid så har jag kommit fram till att i mindre burkar (kanske upp till 375) så kan man klara sig med ett par bottenfilterplattor och en kraftig cirkulationspump.



                          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            Användare
                            • October 2002
                            • 405

                            #14
                            Bara tanken att använda bottenmaterialet som mekanisktfilter får mig att bli tacksam för moderna filterlösningar.

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • November 2004
                              • 572

                              #15
                              jag ser inget fel i att använda bottenfilter,billigt, bra kapacitet med rätt pumpar kopplade....hellre det än en en snuskig filtersvamp kopplat tiill pumphuvud,nackdelen,den stora är att det funkar dåligt ihop med de flesta ciklider.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...