B O T T E N F I L T E R . . . ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1836

Nackdelarna med bottenfilter är:
    Att man inte kan ha sand
    Att man inte kan ha grävande fiskar
    Mycket jobbigare att rengöra än andra filter.

Sen vet jag inte om att det finns bättre filtermaterial än grus är en nackdel, det beror ju på hur mycket man vill belasta karet.

Har man diskus så är det väldigt viktigt att få ut skiten ur karet och inte ner i filtermaterial. Då är ju bottenfilter helt förkastligt.
    MVH
    Magnus

Kommentar

• Taco
      Användare
      • October 2004
      • 64

Jag är ingen direkt förespråkare av bottenfilter, men har själv använt sådana till alla typer av fiskar. Det ÄR billigt och det fungerar bra. Har man grävande fiskar täcker man bottenfiltret med ett 2-3 cm lager av grus, sedan lägger man ett tunnt nät över hela bottenytan och därefter ytterligare 2-3 cm grus. Då kan inget grävande förstöra funktionen och man slipper se bottenglaset när fiskarna gräver. Detta fungerar skitbra.

Jag är lite förvånad att det är så få som faktiskt utnyttjar bottenytan som biologiskt filter. I välbalanserade akvarier är det utmärkt. Men vill man ha mycket fisk så tycker nog även jag att ett utvändigt eller invändigt filter med powerhead och "blå filtermatta" är bättre.

Kommentar

• shcolsson
        Användare
        • January 2005
        • 256

Nackdelen är väl att smutsen stannar i akvariet till dess du har tvättat sanden har du dessutom grävande fiskar så rörs smutsen upp i vattnet. Du får dessutom flytta ut fiskarna och byta allt vatten då du ska rengöra "filtret".
        Experience is something you get right after you need it.

Kommentar

• Ricard
          Användare
          • August 2003
          • 476

citat:Ursprungligen skickat av shcolsson

Nackdelen är väl att smutsen stannar i akvariet till dess du har tvättat sanden har du dessutom grävande fiskar så rörs smutsen upp i vattnet. Du får dessutom flytta ut fiskarna och byta allt vatten då du ska rengöra "filtret".
          [u]Hej Shcolsson & Tropfrog!

Att behöva lyfta ut skiten, visst, vem vill simma runt i sitt eget piss osv..? Frågan är bara vad skilnaden är när man har BTN-bakgrunder som sitter i karet under år och där P10 blir mer och mer likt lerklumpar - är det inte samma problem? (jag som novis tror ju det och fortsätter därför med mitt bottenfilter tills begreppen klarnar...)
          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

citat:Ursprungligen skickat av Ricard
            [brFrågan är bara vad skilnaden är när man har BTN-bakgrunder som sitter i karet under år och där P10 blir mer och mer likt lerklumpar - är det inte samma problem?
            En stor skillnad är att grovporig filtermatta är effektivare som filtermaterial med betydligt större filteryta. Man slipper också problem med grävande/bökande fiskar. Själv gillar jag blandningar med finare sand i akvarierna och då funkar inte alls bottenfilter eftersom det blir för tätt.
            Med rätt fiskar och bottenmaterial kan det fungera, men det finns betydligt effektivare filtermaterial än akvariegrus.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Ricard
              Användare
              • August 2003
              • 476

Jag har inte mätt ytan på mitt akvariegrus men jag antar att den är ganska stor. Om du har koll på ytan på ditt filtermaterial så grattis! (kan tänkam ig roligare saker än att mäta yta, även om just P10 säkert har en uppmätt yta/dm3) I mitt fall, i ett 100-literskar, så tror jag inte att den mängd p10 jag skuller kunna få ner kan motsvara ytan på bottenfiltret... Men men... Allt handlar om personlig smak. Jag är som du och föredrar sand framför grus MEN när man använder grus, så tycker jag att bottenfiltret har en given plats!

Mvh.
              Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• Taco
                Användare
                • October 2004
                • 64

Själva vitsen med ett bottenfilter är ju att det ska vara biologiskt aktivt. Och att det därmed ska bryta ner den skit som bildas till vattenlösliga ämnen som man sedan avlägsnar från akvariet medelst vattenbyten.

Det är alltså absolut inte smutsigare i ett akvarium med bottenfilter.

Den filtrerande ytan blir väldigt stor om man har rejält med grus.

Fiskarna simmar INTE mer i "sin egen skit" när man har bottenfilter än annat filter. Det är ju oftast inte den skit man ser som är farlig för fiskarna. Tänk på hur katastrofal en hög och osynlig nitrithalt kan vara för fiskarna i ett helt rent och nystartat akvarium.

Men, samtidigt, man måste se till att hålla en bra balans i akvariet för att ett bottenfilter ska fungera optimalt.

Jag är ingen jättestor förespråkare för just bottenfilter, men jag är samtidigt förvånad över att det är så få som faktiskt använder det idag.

Kommentar

• anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

Fattar inte hur man skulle kunna ha det med skapligt fullvuxna grävande centralare?
                  Skulle va kul att se
                  Anders L

Kommentar

• jonre723
                    Användare
                    • October 2004
                    • 439

Argumenten mot bottenfilter är många och dåliga. De enda två anledningarna som faktiskt talar emot bottenfilter är att man i ytterfilter kan stoppa i saker för att påverka vattnet (vilket man iofs kan påverka ändå)och att det inte funkar med fin sand, vilket är huvudargumentet.

Detta är det ENDA som talar emot det. Måste man inte ha fin sand i så är bottenfilter den TVEKLÖST bästa lösningen. Att det skulle vara jobbigt att rengöra är ett skämt! Ni svamp och ytterfilterfanatiker, har ni testat bottenfilter eller bara läst en viss författares eviga predikan?
                    Och så är det.
                    /J

Kommentar

• Taco
                      Användare
                      • October 2004
                      • 64

Anli: Det går faktiskt väldigt bra om man lägger ett nät över första gruslagret. Det är faktiskt t o m en fördel, för när nätet blivit smutsigt och algpåväxt så syns det inte att fiskarna gräver. Man slipper se den blanka spegelytan som annars ofta gör sig påmind i grävarnas akvarium. Och den ser inte så värst naturlig ut.

Kommentar

• shcolsson
                        Användare
                        • January 2005
                        • 256

Hej jonre723,
                        Jag körde med bottenfilter på 80-talet. Väldigt skitig grus blev det!
                        Det var inte speciellt kul heller att behöva flytta fiskarna bara för filtret skulle rengöras. Ytterfilter använder jag inte i något av mina kar över huvudtaget. Det ska tilläggas att jag inte hade/har växter i mina kar. Kanske de kan ta hand om smutsen.
                        Experience is something you get right after you need it.

Kommentar

• Torsten
                          NCS Medlem
                          • September 2002
                          • 647

Min erfarenhet av bottenfilter är inte jättestor, men...

Jag behövde aldrig tömma karet på fisk för att suga rent i gruset ovanpå ett bottenfilter. Jag stängde av filtret under tiden givetvis.

Visst var det "smuts" kvar under plattorna när karet tömdes, men sköter man vattenbyten, suger rent i gruset ovan filtret och inte överbelastar med för mycket fisk så fungerar det bra.

Kommentar

• tropfrog
                            Användare
                            • July 2003
                            • 1836

citate enda två anledningarna som faktiskt talar emot bottenfilter är att man i ytterfilter kan stoppa i saker för att påverka vattnet (vilket man iofs kan påverka ändå)och att det inte funkar med fin sand, vilket är huvudargumentet.
                            Argumentet att det finns många mycket bättre filtermaterial än grus då? Argumentet att man inte kan ha bottentäckande växter då?

Det är dom främsta anledningarna till varför jag inte använder bottenfilter.

citat:Att det skulle vara jobbigt att rengöra är ett skämt! Ni svamp och ytterfilterfanatiker, har ni testat bottenfilter eller bara läst en viss författares eviga predikan?
                            Jag kan bara tala för mig själv, de andra vet jag inte. Men jag vet inte vem denna författare är och jag har kört många kar med bottenfilter. Det är klart lättare att tvätta ett förfilter än att slamsuga grusen, dessutom får man ut allt som samlats och inte delvis.

Dessutom undrar jag vems eviga predikan för bottenfilter har fått dig att få denna inställningen? En viss Arnold? För det finns väl ingen annan i hela Sverige som kan få folk att tycka om bottenfilter. Har du själv någonsin testat ytterfilter med annat inehåll än filtervadd?
                            MVH
                            Magnus

Kommentar

• Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

Det finns säkert kar som det fungerar i. Orsaken till att de är så ovanliga numera är väl en kombination att det är få akvarier som de passar i och att det idag finns många nya mer effektiva filtermaterial. Själv hade jag bottenfilter under 80-talet i ett 20-tal kar i storlekar mellan 60 och 600-liter med olika fisktyper, och jag tycker inte att jag fick det att fungera tillfredställande. Gruset bör vara grovkornigt för att det ska bli en bra cirkulation, samtidigt ger ett grovkornigare grus mindre filteryta är finkornig. I växtakvarier är det inte heller en bra lösning, rötterna täpper till sanden samtidigt som många växter inte gillar "drag" runt rötterna. Grävande ciklider och bottenfilter är ingen bra kombination. Inte heller överbelastade akvarier och bottenfilter tycker jag är en bra kombination, där är det bättre med filter som lätt kan regöras.
                              Det var en rolig tid när bottenfilterna kom. Det var den tidens stora DIY-pryl, alla byggde filter av korrugerad plast och vp-rör.
                              Här är en nostalgi-artikel hämtad från Ciklidbladet 1982: http://www.ciklid.org/ciklidbladet_a...R=8201&LOPNR=8
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• jonre723
                                Användare
                                • October 2004
                                • 439

Med bottenfilter menar jag givetvis Åleds bottenfilter. Tidigare konstruktioner är skrämmande i jämförelse, ja. Vad är poängen i ett 'effektivare' filtermedia om den filtervolym du får upp i hela grusbädden gott och väl räcker?
                                Och så är det.
                                /J

Kommentar

Arbetssätt...