Ökad Cirkulation = Ökad Aggresivitet ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Belgarath
    Användare
    • February 2005
    • 584

    Ökad Cirkulation = Ökad Aggresivitet ?

    Köpte ett nytt innerfilter igår eftersom jag tyckte att mitt gamla inte höll måttet. Så nu kör jag med en Fluval 4+ till mitt 200 kar vilket har gett en jäkla genomströmning i burken. Men vad jag har tyckt mig märka nu är att min Röda Rubin hane har fått riktiga "frispel", innan var det jämnt skägg mellan honom och min dominanta Goldenhane, men sen igår har han (Rubinen) börjat köra runt med alla som den värsta Afra'n. Så är det fler som har märkt detta, att ökad genomströmning i karet kan ge ökad "aggresivitet" bland fisken, eller är det inbillning från min sida?
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

    #2
    Röd rubin kan vara lite buffliga, men han kanske ska leka av någon hona om du har tur. När jag under ett tag bara hade 6 golden och 4 rödrubin i ett hörnakvarium (250l) så var min hanne duktig o höll koll på alla andra firrar i karet. Lite mer fisk gör nog saken bättre eller mera sten.

    Ett annat tips kan vara att göra tydliga revirgränser, dvs en stenhög i ena sida, sen öppen sand och en stnhög i andra sidan. Lite snadard men man kan ju ha växter i mitten.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Belgarath
      Användare
      • February 2005
      • 584

      #3
      Tja, det är så jag har det i karet.."standardmöblering"..men kanske han blivigt triggad av den ökade cirkulationen.

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • December 2004
        • 3060

        #4
        en del påstår att mer ljus och cirkulation kan ha en aggressionshöjande effekt
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • qwerty

          #5
          fall du hadde liten cirkulation förut så kanske han gillar det mer och känner sig mer hemma så blir han nog arg fall han har någon hona så han försöker impa på kanske

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

            #6
            förändringar brukar leda till lek, så det kan vara något sådant.

            Kommentar

            • Belgarath
              Användare
              • February 2005
              • 584

              #7
              Helt klart...han jagar honorna som fasen oxå, och passar såklart på att ge allt som kommer i vägen en massa tjyvnyp om han kommer till.
              Kanske han lugnar ner sig om nu någon "släpper till"

              Kommentar

              Arbetssätt...