Aqua Medic Oceanrunner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Verona
    Användare
    • February 2005
    • 14

    Aqua Medic Oceanrunner

    Har funderingar på att skaffa en Aqua Medic Ocean runner, har tittat både på den som pumpar 3500 l/h och den som pumpar 2500 l/h. Vad som gör mig fundersam är ljudnivån. Såg en tråd där någon efterlyste tester, liknande dom som finns för datorer m.m. Håller med där, tänk om det fanns.
    Istället får jag hoppas på er som redan har testat, att någon kan ge mig lite råd om pumpen.
    När jag ändå är igång, hur är det med Aquabee Up är dom pumparna bra? Hur är det med ljudet där?
    Annars "feel free" att ge råd om andra märken med en kapacitet 2000-3500 l/h, ja inte eheim det vet jag att dom är bra.
    MVH
    verona
  • janne dansk
    Användare
    • April 2004
    • 140

    #2
    har 2 st or 2500 i ett 1000l och är mycket nöjd
    200l 1000l på g
    <b>
    Min Zoon</b>

    Kommentar

    • anfall
      Användare
      • November 2004
      • 139

      #3
      Köpte en 2000 l/tim för ett par månader sedan. Mycket nöjd, om den går tystast av alternativen vet jag inte, men jag irriteras inte alls av ljudnivån. Lite dyrare än billiga fabrikat, men den viker sig inte när filtermassan börjar sättas igen en smula eller om du behöver trycka upp en vattenpelare. Vem vill ha grejor som tappar sugen för minsta motstånd?

      Anders

      Kommentar

      • anfall
        Användare
        • November 2004
        • 139

        #4
        Föresten. Jag borde kanske nyansera min positiva inställning. Medaljer brukar ha baksidor. I detta fallet är det inte priset jag tänker på utan att pumpen har en kraftfull motor för sin kapacitet. Råstyrka är bra, men när jag placerade pumpen mitt på kortsidan på mitt 500 liters med måtten 150 x 70 x 50 fick jag irriterande vibrationer i den heltäckande rampen. Placeringen var ett provisorium och när jag satte i bakre hörnet försvann vibrationen i rampen.

        Så det där med placering och glastjocklek kan spela roll.

        Anders

        Kommentar

        • Verona
          Användare
          • February 2005
          • 14

          #5
          Tackar för svar anfall.
          Har bestämt mig för att köpa en ocean runner. Frågan är nu bara vilken storlek på pump jag skall välja. Valet står mellan den som kallas 2500 eller den som kallas 3500. Skillnaden i pumpkapacitet är 1100 l/h. Den mindre på 38 w respektive 65 w. Hur mycket gör det egentligen? Har fått för mig att jag läste någonstans att flödet kan justeras på pumpen, men kan inte hitta den informationen just nu. Annars kan man väl strypa flödet själv om det blir för starkt. Frågan är om det sliter på pumpen, förkortar livslängden. Skall väl kanske tillägga att jag skall placera pumpen på botten bakom btn bakgrunden. Vattnet släpps ut via en slang vid ytan på andra sidan karet, via ett hål i btn bakgrunden, gjorde jag mig förstådd där? Pumpen skall inte användas som filter, utan cirkulation. Har filter eheim prof II 2128, pumpar 1000 l/h. Karet är på 560 lit, 160 x 60 x 60, med malawiciklider.
          Hjälp behöver kloka råd .
          Mvh
          verona

          Kommentar

          • Hank
            Användare
            • April 2002
            • 1321

            #6
            citat:Lite dyrare än billiga fabrikat
            Nähä, verkligen (sorry, kunde inte låta bli)
            /#378 Hank
            Zoonen:
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

            NCS medlemsbilder:
            http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson&#39;

            Kommentar

            • Verona
              Användare
              • February 2005
              • 14

              #7
              Oops, missade att tacka janne dansk, tack janne
              Mvh
              verona

              Kommentar

              • anfall
                Användare
                • November 2004
                • 139

                #8
                Du gjorde rätt i att inte motstå den.... Hank! Det var öppet mål. hihi.

                Vilken pumpkapacitet du ska välja finns det nog åtskilliga hundra här på forumet som är bättre skickade att svara på. Men jag säger att det beror på hur mycket firrar du har i den akvarievolymen. Har du måttligt mycket fisk i det karet skulle jag säga att du kan välja den mindre. Har du tättbefolkat skulle jag välja den större för att få bättre rotation på vattnet och bättre syresättning. Det är nog extra värdefullt om du inte har särskilt buffrande vattenkvalitet.

                Har du inte funderat på att understödja ditt befintliga filter/pump genom att bädda in din nya pump i filtermaterial. Eller göra en filtermellanvägg mellan insuget i bakgrunden och hörnet där du placerar pumpen? Jag har inloppen genom bakgrunden centralt och en pump i vardera hörnet bakom bakgrunden med två filterväggar emellan. För att komma till pumparna måste vattnet passera filterväggarna. Fungerar super.

                Anders


                Kommentar

                • Verona
                  Användare
                  • February 2005
                  • 14

                  #9
                  Jo jag har funderat på filter, bakom btn, är det blå filtermatta du använder? I nuläget är det inte aktuellt, har inte så mycket fisk just nu. Eheim filtret räcker till, använder ett biologiskt filtersubstrat (glasmaterial). Men det är min tanke att skaffa fler firrar så småningom. Vilket jag ser att dom håller på med själva nu föresten. Både golden och hinderi är på gång med lek. Så egentligen är det väl klokare att ta den större av pumparna om/när jag kommer att behöva mera filter. Vattnet här har ett pH på ca 8, men är mkt mjukt dH 3,6. . Kör med bikarbonat + salt. Nä hur kom jag in på detta nu då..... det va ju cirkulationspump jag skulle köpa
                  Tack Anders för råd, blir den större pumpen.
                  Mvh
                  verona

                  Kommentar

                  Arbetssätt...