Lys rör till växter och discus!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • demasoni
    Användare
    • April 2002
    • 163

Lys rör till växter och discus!

Hej!
    Jag ska köpa nya lysrör till mitt 720 discus och växt akvarium och jag undrar vad för lys rör jag ska ha och hur många. Jag har 12 hållare till 18 W lysrör!
    MVH Filip

tropheus chimba
    Fuelleborni Katale
  • patrik_k
    Användare
    • April 2002
    • 125

Hej Filip!
    Om du ska ha växter är det nog bäst att ha så många lysrör som möjligt. Man får ta lite olika lysrör, som jag förstår så har du byggt lysrampen själv med små 18W Lysrörsaparaturer. Då kan du få plats med många olika lysrör. Om du ska ha cabomba eller något liknandet så kan du ha något rött (med rött sken) kombinerat med ett "normalt" lysrör över cabomba beståndet.

Bra växtrör är osram 22 och 40 philips 93/94 philips Tld 930, 950, och 965, Hagen Sunglo.
    Blåskiniga lysrör är inte så himla bra för växter, men om du vill att blåa fiskar ska få bättre färg kan du köpa ett blåskinigt lysrör i zooaffären (använd då detta lysrör längst framm där fiskarna simmar).
    Rödskinigt lysrör gör att växterna blir långa men inte breda, mednast gröngula gör att växterna växter normalt.
    Blåa lysrör är inte så lämpliga för växter. Så har jag hört.

När det gäller vildadiskusar är det inte bra med för mycket ljus, men när det gäller odlade discusar tror jag inte det ska bli promblem bara du gör några mörkare hörn åt dom. Om dom blir skygga kan man ju alltid ta bort vartannat lysrör där framme. Nackdelen blir då att man inte kan ha ljuskrävande växter. Eller så kan man använda lite gammlare lysrör som har förlorat sin kappasitet.
    Men jag tror nog inte att det blir problem. Jag har sätt välupplysta discusakvarier (odlade discusar), där discusarna mådde bra.

P.K
    MVH Patrik K

Kommentar

• demasoni
      Användare
      • April 2002
      • 163

Hej!
      Diskusarna är inte vildfångade och de har redan nu ganska stark ljus och de storm trivs.
      Jag har inte byggt rampen själv utan de är små kontors ramper 3 st.
      I varje får det plats 4 rör.
      Är det lagom att ha tex ett blått pga att jag har cobalt blue discus,
      ett rött , ett gröngult och ett daylight?
      MVH Filip

tropheus chimba
      Fuelleborni Katale

Kommentar

• patrik_k
        Användare
        • April 2002
        • 125

Hej!
        Det blir nog bra med det blåa där framme där fiskarna simmar. Men man får akta sig så att det inte blir förmycket blått ljus efterssom växterna inte utnyttjar det blåa ljuset, men algerna kan göra det. Så ha bara blåa lysrör längst framm.
        Förrästen ska du ha förgrundsväxter?
        Ett rött lysrör kan vara bra och ha om man ska ha t ex cabomba eller liknande växter. Men en nackdel är att (jag tycker) det inte ser så fint ut med rött sken, cabomban växer också bra med ett vanligt (modellerna ur förra "brevet") lysrör bara ljuset är starkt (direkt ovanför). Om du ska ha höga bladväxter i bakgrunden blir det då best med ett vanligt (av dom modellerna som jag gav exempel) lysrör över.
        Dom modellerna jag skrev ovanför är bra för växter, dom innehåller dom "goda" färgerna b l a gröngult och dom andra färgerna i mer eller mindre grad, beroende på modell.
        Så jag skulle rekomendera rött ljus över cabombabeståndet eller liknande växter om du ska ha sådana i ditt akvarium. Om du tycker det ser fint ut. Men cabomban mår också bra med vanligt ljusrör (av dom ovannämda), jag använder mig av sådant.

Dessa lysrör främjar växterna utom att favorisera algerna (enligt en annan artikel):
        Osram 22
        Philips 93/94
        Hagen Sunglo

Dom andra lysrören är också bra menar jag, men dom ljusrören var mer testade och rekomenderade om man får algproblem...

Om du har mera frågor så fråga gärna.

Ett annat råd är att ha 0.5 - 1.0w ljusrör per liter vatten, (det som får plats i akvariet efter du innrett med grus och stenar).
        Patrik K
        MVH Patrik K

Kommentar

Arbetssätt...