Attackerad Rödzebra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robber
    Användare
    • September 2002
    • 87

    Attackerad Rödzebra

    Jag har i ett par månader haft två vuxna rödzebra hanar, och fick för lite mer än en vecka sedan två honor. Till min stora lycka dröjde det inte mer än ungefär 1 vecka innan den blåa hanen hade gjort en av honorna på tjocken.

    Men nu började det underliga, i ett par dagar gick honan och tuggade och allt var frid o fröjd och jag såg fram emot små bäbisar, men så igår kom jag hem från jobbet och då höll båda hanarna på att uppvakta henne igen, och hon såg inte heller ut att ha något i munen längre. Jag tyckte att det var tråkigt, men eftersom hon tidigare inte fått någon kull så tänkte jag inte så mycket på det och tyckte väll "bättre lycka nästa gång". Idag kom jag hem från jobbet, och då höll den andra honan, den blå hanen och den vita hanen på och mobbade min stackars rödzebra hona, dom bet henne i stjärtfenan, i ryggfenan och hon flydde och flydde allt vad hon kunde (jag har rellativt gott om gömställen i akvariet) men dom letade upp henne och tryckte upp henne mot ett filter och naffsade henne i stjärtfenan med mera.

    Jag blev så klart orolig för min hona, som nu har ganska söndertrasad stjärtfena, och slutet på ryggfenan. Jag betvivlar att detta är deras sätt att trösta henne för hennes missfall?

    Vad beror det på att hon blev behandlad så här?

    Jag har lyft över henne i mitt 50 liters kar där jag har två rödzebra F1 yngel. Men där kan hon ju inte stanna i all evighet..

    Kommer hennes fenor läka? Vad bör jag göra?

    MvH Simon H.


    -----------------------------------------------
    http://simon.holmbring.se
  • robber
    Användare
    • September 2002
    • 87

    #2
    Hon äter fortfarande inte, och "gapar inte", så det är möjligt att hon fortfarande har något ägg i munnen, men det är väll inte anledning till o jaga henne på det sättet jag beskriver ovan?
    http://simon.holmbring.se

    Kommentar

    • Björn
      Användare
      • April 2002
      • 787

      #3
      Hej Simon!
      Som du kanske vet så är pilska pojkar inte alltid så snälla mot små oskuldsfulla flickor. (Se Aftonbladet, Expressen, Metro eller annan tidning för vidare info.) Jag tycker att det var bra att du flyttade över flickebarnet i mitt (ditt) lilla akvarium. Där kommer hon nu få chansen att återhämta sej och bli stark igen (ungefär som en "kvinnor-kan-kurs"). Fenorna kommer att läka ganska snabbt, och innan du vet ordet av kommer den fula ankungen åter bli en vacker svan.

      Ha det gött, och gör inget som jag hade gjort! =)

      Ps. Till alla er som inte förstått det så är jag och robber mycket goda vänner. Jag hyser inget kvinnoförakt, och önskar inte heller Simon någon olycka med sina fiskar. Dom kommer ju trots allt från mitt akvarium...

      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

      Kommentar

      • robber
        Användare
        • September 2002
        • 87

        #4
        Tack Björn för ditt svar...

        Jo, hon ser ut o må bra i mitt (ditt) 50 liters, så vi får hoppas hon återhämtar sig snabbt, kanske kan ta en stund om hon nu fortfarande har ägg i munnen (hon äter som sagt inte, vilket borde innebära att hon fortfarande har nått i munnen). Det skumma är ju att den andra honan också var inblandad i deras mobbning, hon kanske är lesb. o ville vara med på ett hörn? finns det gayfiskar tro? det hela löser sig säkert. Jag har insett att jag iafl kommer behöva ett "akvarium vid sidan om" för yngel och "räddningsarbete" så jag får börja spana i annonserna efter ett 50-100 liters då..

        /Simon

        -----------------------------------------------
        http://simon.holmbring.se

        Kommentar

        Arbetssätt...