Tanganyika

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stef

Tanganyika

Har en Cyprichromis leptosoma "Tanzania neon" som har rom i munen
    sen någon dag tillbaka.Hur ska jag få ynglen att överleva,klara dom
    sig tillsammans med dom övriga fiskarna utan att bli uppätna,eller skyddar honan sina yngel.
    Skulle bli väldigt glad för alla råd och hjälp jag kan få.

mvh Stef.

• Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Du får flytta honan till ett eget akvarium efter drygt två veckors ruvning. I akvariet med andra fiskar kommer yngeln att bli uppätna.

Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Carl
      NCS Medlem
      • May 2002
      • 374

Hej.
      Vad har du mer för fiskar i akvariet?
      Jag hade C. sp."Jumbo Kitumba" tillsammans med lite sandciklider och någon Cyathopharynx. Jag tog aldrig upp honorna som tuggade och dom flesta ynglen klarade sig ändå, matade noga med artemia och smulad räkmix, såg till att mnata där ynglen gömde sig o.s.v i alla fall mer än hälften av ynglen överlevde och växte bra.
      Har du mer utpräglade rovfiskar så bör du förtåss ta ut honorna.
      Lycka till
      Carl

www.stockholmsciklidklubb.com

Kommentar

• Poppo
        Användare
        • July 2002
        • 85

Om ynglen blir mat eller inte bör ju lämpligtvis bero på vad för mer fisk det går i karet. Jag ställde likande frågor i ett annat ämne när jag planerade fiskbeståndet till mitt Tanganyikakar. Jag ska ha tropheus och fick till svar att håller man bara troffar blir inga yngel uppätna. Jag vet inte hur det är med leptosoma i o f, när det gäller yngelätning.

Är det förresten någon som har någon åsikt om det jag nyss skrev angående tropheusyngel. Ok att troffar inte är köttätare naturligt, men stämmer det verkligen att de lämnar små yngel ifred?

//Pontus
        //Pontus

Kommentar

• Joakim Draktoft
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 7334

Svar till Pontus:

Jag vet odlare från mina hemtrakter som ALDRIG strippar Tropheus-honorna eller tar bort yngel från karet när de är frisimmande.

Han låter dem helt enkelt gå tillsammans för att främja de naturliga egenskaperna för ynglevård. De andra individerna i gruppen låter ynglen få vara ifred.

De förutsättningar han har är att populationen enbart består av en art per kar och att han använder mycket ljus för stark algtillväxt.

Dessutom har han i guppy som lugnande verkan på troffarna, och de får vara i fred. Antagligen tack vare att det finns gott om mat i karet och att de fungerar som varningsindikator om något händer vid vattenytan eller strax under, där guppyn brukar hålla till.

\\Joakim Draktoft

Kommentar

Arbetssätt...