Matvägran hos ny fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel K
    Användare
    • February 2005
    • 30

    Matvägran hos ny fisk

    Köpte en Aulonocara röd rubin för lite drygt en vecka sedan och han har inte ätit sedan dess. Jag ger samma mat som han fått hos tidigare ägare men han är 100% ointresserad. Visserligen klarar ju sig en tuggande hona utan mat i de tre veckor hon tuggar, så det finns ju "tid kvar" men detta håller ju naturligtvis inte i längden.

    Jag ger dem uppblötade Hikari pellets. Har provat flingfoder också, men han gör absolut inga ansträngningar att smaka på det som kommer ner i karet.

    För övrigt verkar han ganska slö (näringsbristen antagligen) och simmar inte mer än han behöver om man säger så.
    Vad kan jag göra för att få honom att äta?
    Malawi: 450l, 112l, 54l
  • Belgarath
    Användare
    • February 2005
    • 584

    #2
    Har du inga honor till honom..han kanske lider av "leda" för att han i så fall inte har något att visa upp sig för) med matvägran som följd. Eller är han terroriserad av annan fisk i ditt kar? Har för mig att det oxå kan leda till matvägran.

    Kommentar

    • Daniel K
      Användare
      • February 2005
      • 30

      #3
      Det stämmer att han inte har några honor eftersom de går i ett annat kar för att växa till sig. De riskerar nämligen att bli svalda av andra stora fiskar i hanens kar.

      Tycker du det är klokt att flytta över honom till mitt lilla 50 literskar där det går två små honor och en lite mindre hane?

      Matvägraren är ca 7cm lång, medan de som går i "växa till sig-karet" är ca 3,5cm.

      Nej, han är inte terroriserad av någon annan fisk i sitt kar, det finns förvisso en mindre (5cm) nästan fullt utfärgad hane där, men de bråkar inte alls. Det enda som hände när "matvägraren" släpptes i var att de spände upp fenorna och kaxade sig i typ 2 dagar mot varandra, sen var det över. Antar att den lille utfärgade hanen fick honom på "dåligt humör".
      Malawi: 450l, 112l, 54l

      Kommentar

      • Belgarath
        Användare
        • February 2005
        • 584

        #4
        Ja du, har faktiskt ingen aning om hur du ska göra..vilket som kan ju bli hel fel. Låter du honom gå kvar och han vägrar äta dör han ju, flyttar du honom till det lilla karet lär han ju köra över dina små honor och lilla hane (speciellt som det lilla karet bara är på 50 liter, då har ju småttingarna ingen chans att komma undan).

        Kommentar

        • Orppo
          Användare
          • September 2004
          • 518

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Daniel K

          Köpte en Aulonocara röd rubin för lite drygt en vecka sedan och han har inte ätit sedan dess. Jag ger samma mat som han fått hos tidigare ägare men han är 100% ointresserad. Visserligen klarar ju sig en tuggande hona utan mat i de tre veckor hon tuggar, så det finns ju "tid kvar" men detta håller ju naturligtvis inte i längden.

          Jag ger dem uppblötade Hikari pellets. Har provat flingfoder också, men han gör absolut inga ansträngningar att smaka på det som kommer ner i karet.

          För övrigt verkar han ganska slö (näringsbristen antagligen) och simmar inte mer än han behöver om man säger så.
          Vad kan jag göra för att få honom att äta?

          Testa me lite finklippta bitar av räkor då.
          Jag känner visserligen inte till Aulonocara,men räkor brukar väl vara svårt att motstå?

          Kommentar

          • muppsson
            Användare
            • December 2004
            • 21

            #6
            mina aulonocara matvägrade i 1 1/5 vecka innan dom åt. riktigt kräsna var dom, men en dag testade jag räkmix och då var den där matvägran långt borta
            "shit happends"

            Kommentar

            • Balder
              Användare
              • January 2005
              • 43

              #7
              Du kan även testa att blanda i lite vitlök eller paprika i räkmixen om den i första läget inte äts, detta verkar trigga deras intresse för räkmixen då den avger en kraftigare lukt i karet. Mina malawis blir helt galna när jag matar med räkmix som är "spetsad" med vitlök...

              Mvh Ü
              "In Aqua Veritas"

              Kommentar

              • Daniel K
                Användare
                • February 2005
                • 30

                #8
                Samma dag som jag började med räkmix i karet började han att äta så smått. Konstigt med tanke på att han var uppväxt på pellets men valde att rata det hos mig. Räkmixen föll honom dock bättre i smaken tydligen. Tack för svaren!
                Malawi: 450l, 112l, 54l

                Kommentar

                Arbetssätt...