Varför denna humörväxling?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hillevi
    Användare
    • January 2005
    • 20

    Varför denna humörväxling?

    Jag köpte två nya trewawasaehonor i tisdags och efter att jag släppt i dem var allt frid och fröjd. inget bråk vad jag kunde se... fiskarna (1+3 trewavasae och 1+1 hongi) var aktiva och roliga att se på.

    Nu två dagar senare har fiskarna blivit jätteskygga, de bara gömmer sig i sina grottor och visar sig inte över huvud taget. Hur kommer det sig att de gör så? Jag har kollat ph och nitrit och båda värdena är bra...
    Hillevi
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    #2
    Det här med att läsa fiskars beteende kan vara komplicerat. Jag tror att dina fiskar var ovana och stressade när du upplevde dem som aktiva. De simmade runt och rörde på sig för att de inte hunnit finna ett säkert gömställe. Nu känner de sig trygga och då tycker du att de förefaller tråkiga.

    Problemet "skygg fisk" brukar avta med tiden förutsatt att man inte daltar med karet utan rör sig på ett normalt sätt kring det. Ett annat populärt sätt att åtgärda det är att avlägsna inredning eller tillsätta mer fisk.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Belgarath
      Användare
      • February 2005
      • 584

      #3
      Hur mår din 1:a trewishona nu Hillevi? Ser hon lika strykrädd ut som innan? Eller hjälpte det som sagt med fler honor (förutom att nu som du säger att dom bara gömmer sig). Och får ge Fredrik rätt i sitt resonemang, jag tror oxå att nu känner sig dina fiskar sig trygga när dom hittat sina "hus"..dom kommer snart nog börja "köra streetracing" i burken igen

      Kommentar

      • hillevi
        Användare
        • January 2005
        • 20

        #4
        jo, hon verkar må mycket bättre... antagligen var hon väldigt trött efter allt jagande, men nu har hon slutat ligga och vila på botten och roar sig istället ofta med att simma fram och tillbaka framför utblåset till pumpen... himla kul ställe det där..

        Jag får väl hoppas att de vänjer sig vid mig så småningom... de har ju inte ens bott där en vecka än så jag får ge firrarna lite tid. Tyckte bara att det verkade som om de började våga sig ut lite mer och så vände det så tvärt.

        tack för svaren!
        Hillevi

        Kommentar

        Arbetssätt...