Rekommendera en jordätare!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

    #31
    Hej!

    Jag kan inte rekomendera Gg. Balzani om du vill ha en jordätare i akvariet du nämner. Orsaken är att det inte är en tropisk art utan subtropisk och att den därmed ska ha mycket lägre temperaturer än övriga fiskar.
    Jag tycker inte att den är speciellt anspråkslös i övrigt heller faktiskt, Den behöver mycket mat för att växa ordentligt och det lär vara svårt att hålla mer än en hane i samma akvarium?

    Mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • April 2003
      • 1888

      #32
      Tyckte Zoopets artbeskrivn. av Balzani lät som att den är rätt lätt att ha att göra med förutom kallvattenskravet en tid på året då.

      Du har nog rätt i det med tempen, jag håller 29-30c och det går väl inte, får hoppas på den här Guianacara geayi då, nån som haft den?


      Mvh Jari

      Kommentar

      • Thorichtys
        Användare
        • April 2002
        • 56

        #33
        Jag har haft en Guinanacara, tror det var en sp. red cheek. I vilket fall har de ett ganska intressant utseende. Mina var väldigt skygga, framförallt hanen, men detta är nog inget generellt. De är ju parbildande så det är inte nödvändigt med en grupp. Trevlig fisk i trevlig storlek som inte bråkar, men inte heller är så färgglad.
        Magnus

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

          #34
          Hade jag skaffat jordisar igen hade jag inte tvekat på mina två favoriter, Geophagus sp. "tapajos orange head" och Satanoperca leucosticta.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

            #35
            Skulle nog testa Balzanii, inte så stora och läckra i formen. Såg ju dom Daniel hade förra året http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=794. Hm... man kanske skulle slå till själv på ett gäng om de dök upp i handeln! Perfekt polare till chokladciklider...
            Har själv haft:
            - Brasiliensis, läckra med viss charm men lite stora och stressiga (11 st). Lite för tuffa för mina chokldacilider. Någa gick tom i dammen på sommaren
            - Vf "orange head", supervackra men lite tråkiga... kan ju bero på att det bara var ett par.
            Anders L

            Kommentar

            • Leopoldi
              Användare
              • February 2004
              • 1082

              #36
              Orange/red head blir ju inte lika stora som altifrons. Men altifrons är mäktiga och otroligt vackra just när dom närmar sig 2dm och över....
              Men i en lekande orange/red head hanne är ju bland det mest spektakulära man kan se i ett akvarium om ni frågar mig...

              Kommentar

              • Leopoldi
                Användare
                • February 2004
                • 1082

                #37
                Nu länkar jag till Pleco´s (Nabils) bilder på zoopet men hans jordätare är grymma. Dom måste visas......
                Geophagus altifrons "Manaus" http://www.zpet.se/medlemsbilder/data/500/248091.JPG
                Geophagus altifrons "Tapajos"

                Kommentar

                • Felipe
                  Användare
                  • April 2002
                  • 327

                  #38
                  Hej!
                  Satsa pa Gymnogeophagus gymnogenys!!....inte min favorit i och for sig (G.labiatus ar den) men gymnogenysen ar inte bara snygg utan en mycket rorlig fisk....langt ifran trakig!
                  Det maste finnas nagon i Danmark som har kvar efter en sandning som gjordes for ett par ar sedan?

                  Felipe
                  Felipe

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #39
                    Min son har VF geo Tapajos orange head 4st 15cm, 2st satanoperca/geo Jurypary vf 12cm, oxå geo Standarchn??? tuppkam 2st vf 10cm, dessa är fantastiska. han har haft dom i 3 mån, redan lite tuppkam hyngel här o där. trevlig fisk, lung tycker jag.

                    Kommentar

                    • Felipe
                      Användare
                      • April 2002
                      • 327

                      #40
                      Vad sags om dessa da...


                      Felipe

                      Kommentar

                      • jarinen
                        Användare
                        • April 2003
                        • 1888

                        #41
                        anli: Balzani är ju stencoola men frågan är hur det går i ett 30 gradigt kar, kanske funkar?

                        Leopoldi: Ruskigt vackra altifrons som du länkade till!

                        Hmm.. vi får se hur det blir, jag skyndar långsamt när det gälller jordätare men en jordätargrupp ska det nog bli, bara frågan vilken art som lämpar sig.


                        Mvh Jari

                        Kommentar

                        Arbetssätt...