Rekommendera en jordätare!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

Tackar! för alla tips, det här blir svårt men som sagt blir det lite frågan om vad som finns, har en handlare till jag skall kolla idag.

Leopoldi: är det altifrons du visar på den sista länken där?, mycket fina! i allafall.

Ingen som har sett eller haft den här G proximus jag nämnde?

Så en 5-6 djur minimum är alltså lämpligt ?

Mvh Jari

Kommentar

• Hasse_H
      Användare
      • April 2002
      • 1081

5-6 individer är minimum, det gör inget om det blir några fler. G. proximus är också en fin fisk, har sett den i butik vid flera tillfällen. Många Geophagus av altifrons-typ är väldigt snarlika. Som du själv säger, det kanske handlar mest om vad som går att få tag i där just du handlar.

Kommentar

• imported_n/a
        Användare
        • November 2004
        • 572

Med dina fiskar så undrar jag om inte altifrons passar bäst?med tanke på deras beteende,snälla lugna(fina)...men det finns säkert många andra...altifrons är dock rätt så vanlig.

Kommentar

• imported_n/a
          Användare
          • November 2004
          • 572

citat:Ursprungligen skickat av Hasse_H

5-6 individer är minimum
          Varför är det ett minimum hasse? Har själv haft flera arter "jordätare" parvis o inte märkt nått konstigt...eller menar du att de gör sig snyggare i större grupper?Då är jag benägen att hålla med.

Kommentar

• Hasse_H
            Användare
            • April 2002
            • 1081

De flesta jordätare lever naturligt i mindre grupper och deras rätta sociala beteenden, utfärgning etc kommer bäst fram om man håller dem i mindre grupper också i akvarium. Och när fiskarna trivs i sin miljö mår de bra och bjuder på vackra färger och fascinerande beteenden. Jag rekommenderar jordätarbibeln, South American Eartheaters (av Thomas Weidner) om man vill lära sig hur man ger sina jordätare rätt miljö och rätt förutsättningar.

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

En bekant till mig har 4 Geophagus av okand altifronstyp. Dessa gar i ett tusenliterskar. Firrarna ar 30 cm och mycket aktiva. Han blev tungen att avlagsna sina red heads eftersom att det blev for mycket fisk. Intressant nog tog han hand om en liten scalare som klarade sig utmarkt eftersom att de inte brydde sig, men de beter sig som forvuxna mbunas som ar overallt hela tiden.

Jag vet inte hur stort Jarinens par ar, men 8-9 stycken fullvuxna funkar knappast i nagot kar nar det galler vissa arter. Fundera pa storleken samt om det ar en lugn variant du far tag pa.

Personligen tror jag att en massa fisk som saljs som surinamensis men aven altifrons kan vara vad som helst (jag blir valdigt glad om jag far small pa fingrarna nu eftersom att jag hoppas att jag har fel).
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• jordätaren
                Användare
                • February 2005
                • 51

Vill verkligen rekomendera G.steindachneri, men även Satanoperca Jurupari och Acarichtys Heckelii är roliga fiskar, G.steindachneri hanarna är nog den jordätare som äter mest sand!
                Rasmus Ljungqvist
                540lit sydamerikaner
                54lit yngelkar

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oi...us Akvariesida

Kommentar

• jarinen
                  Användare
                  • April 2003
                  • 1888

Har lusläst nätet på jordätare och det verkar vara en mycket intressant fisk! Men samtidigt har jag väl kommit fram till att jordätare som bör gå i grupp och de flesta blir ganska stora inte egentligen är så lämpade som komplement till det jag har nu. De är värda att vara huvudrollsinnehavare i ett eget kar och är nog som mäktigast på det sättet.

Finns det några jordätare av mindre sort som är coola och inte så aggressiva, skulle "Guianacara geayi" kunna vara nåt?

Mvh Jari

Kommentar

• Felipe
                    Användare
                    • April 2002
                    • 327

Hej pa er!
                    Arter finns en hel del...och nya arter och "varianter" hittas arligen.
                    Jag skulle inte vara sa snabb med att garantera att dem flesta lever i sma grupper (vad menas med sma grupper forresten?)....
                    Sjalv tycker jag att dem flesta gymnogeophagusar lever i ratt sa stora grupper, till och med dem som tillhor "rhabdotus" gruppen och som bildar par hittas i stora grupper.
                    Vet ej hur det ar med geophagusar....av dessa har vi bara en art i naturen och har inte haft mojlighet att studera detta.

Ha det!
                    Felipe
                    Felipe

Kommentar

• jordätaren
                      Användare
                      • February 2005
                      • 51

acarichtys Heckelii kan bli stor men blir sällan det om man köper mindre ungfiskar.den äter dock inte så mycket jord, så jag tycker g.steindachneri är bra mycket roligare!
                      Rasmus Ljungqvist
                      540lit sydamerikaner
                      54lit yngelkar

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oi...us Akvariesida

Kommentar

• Leopoldi
                        Användare
                        • February 2004
                        • 1082

citat:Leopoldi: är det altifrons du visar på den sista länken där?
                        Japp.........

Kommentar

• wenger
                          Användare
                          • February 2003
                          • 233

Håller med Ola dom gissar nog ganska friskt när dom säljer fiskarna som både det ena och det andra. Mina surinamensis ser exakt likadana ut som Leopoldi`s altifrons. I övrigt så är min favorit oxå Gymnogeophagus Balzanii som nån skrev förut.

Kommentar

• jarinen
                            Användare
                            • April 2003
                            • 1888

Jag kommer att hålla utkik efter "Guianacara geayi" och "Gymnogeophagus balzani", de är lite mindre och anspråkslösa verkar det som. Kanske lämpliga arter att utvärdera just kategorin "jordätare" nu när jag inte har möjlighet att ge optimala förutsättningar. Vem vet kanske jag blir frälst på jordätare .

Annars tycker jag "pindare","altifrons" och "orange head" är de som ni fått mig att gilla mest men det kanske får bli under andra betingelser, känns inte som de är direkt lämpliga i min balja just nu. Under den här tiden sen jag skapade tråden har jag lärt en hel del om jordätare, inte minst genom denna tråden, tack för det!

Förresten vad har ni för åsikter när det gäller att komplettera med en jordätargrupp i baljan, som det är nu så är där: 5st Uaru c:a 12-13 cm , 4 st Pterophyllum Dumerilii medium size och de blir inte speciellt stora och 20 koppartetror. Baljan är på 540 liter med 1,5 meters mått. ??
                            Tyck !! Jag köper alla synpunkter utom att "540 på sin höjd duger som sällskapsakvarium till mollysar o platy" , jäpp, den var mycket riktigt adresserad

Mvh Jari

Kommentar

• imported_n/a
                              Användare
                              • November 2004
                              • 572

citat:
                              Tyck !! Jag köper alla synpunkter utom att "540 på sin höjd duger som sällskapsakvarium till mollysar o platy" , jäpp, den var mycket riktigt adresserad

Mvh Jari

Jaha...Och jag som tänkt varit snäll den här fredagen

Kommentar

• jarinen
                                Användare
                                • April 2003
                                • 1888

Aj då , hoppas jag inte väckt en björn som sover Gulp ! ehh du kan väl ha överseende och vara snäll ändå idag? Annars blir det väl en arbetssam kväll vid tangentbordet

Mvh Jari

Kommentar

Arbetssätt...