Rekommendera en jordätare!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

    Rekommendera en jordätare!

    Hej,
    har kommit fram till att en liten jordätargrupp av nåt slag skulle göra min sydamerika balja komplett. Där går nu Uaru, Dumerilii scalarer och koppartetror.

    Grejen är att kategorin jordätare kan jag i princip inget om, har aldrig tidigare intresserat mig för dessa. Nu är det så att jag varit o kollat på några som hette G. proximus och ett annat gäng som hette bahia red.

    Vore kanon om ni som kan jordätare, rekommenderar lite arter och dess eventuella särdrag. Vilka blir stora och vilka blir mindre stora? Satanoperca vad är det för nåt? ochså jordätare va?

    Ja och så vidare, allt som en fullständig novis på jordätare behöver veta.

    Mvh Jari
  • Leopoldi
    Användare
    • February 2004
    • 1082

    #2
    G.altifrons kan jag rekomendera. Stor kraftig snäll med starka fäger.
    Men du får nästan titta runt lite på nätet och i olika affärer då jordätare är som diskus ungefär i variation av färger. Samma art men olika teckning i olika floder o flodkrökar.

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

      #3
      Om jag skulle skaffa mig en jordätare idag så skulle det bli Satanoperca deamon. Kolla denna:
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • April 2002
        • 1081

        #4
        Satanoperca daemon är grymt snygga, har haft sådana. Skulle jag skaffa sådana igen så skulle det dock bli i ett artakvarium. Främst för att de har väldigt svårt att klara sig i konkurrensen om mat med andra mer matglada ciklider. Och de är faktiskt ganska så timida och tar inte för sig speciellt mycket av utrymmet, som man annars kanske kunde tro av namnet.

        Min rekommendation för dagen blir istället Geophagus sp. "Pindaré". Har en grupp med 10 st av dessa som nu är vuxna och fullt utfärgade. De är betydligt snyggare i verkligheten än bilder jag sett på webben och i böcker. Blir max 16-17 cm stora.

        Kommentar

        • jarinen
          Användare
          • April 2003
          • 1888

          #5
          Satanoperca daemon , "pindare", altifrons, alla är ju snygga! Det här kanske mer blir en fråga vad som för tilfället går att få tag på.

          Är jordätare sociala liksom, går det med 3-4 st eller skall det vara fler?


          Mvh Jari

          Kommentar

          • liv
            NCS Medlem
            • February 2005
            • 192

            #6
            sjekk ut jo stenersens jordspisersider.har eid noen jordspisere gjennom årene og vil absolutt anbefale dem.Store flotte rolige fisker.for tiden har jeg ett 325 med bahia red head og leocostica som går sammen med div.tetraer.vær meget nøye med vannskifte 1gang i uken og variert for så går det helt fint.
            jan

            Kommentar

            • reecord
              Användare
              • February 2004
              • 341

              #7
              Acarichthys heckelii, Biotodoma cupido, Guianacara cf. geayi och Geohagus surinamensis är nog mina favoriter!
              Sydamerika

              Kommentar

              • Micke_720
                Användare
                • November 2003
                • 368

                #8
                Hej..
                Jag har precis bytt bort Malawi till förmån för Jordätare.
                Jag har hittils en art 6st F1or Geogaphus Orange Head.

                Kommentar

                • Johan
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3029

                  #9
                  har själv suramenis el hur det stavas. de börjar äntligen växa till sig o fenorna börjar bli långa o fina.

                  Kommentar

                  • Matsh
                    Användare
                    • September 2002
                    • 63

                    #10
                    Hej Jarinen, klart att du ska ha jordätare, dom är ju de snyggaste fiskarna (tycker jag). Har själv G sp "Pindare och G "Tapajos O-head"
                    Pindare vinner skimrande i rött med blå/gröna ränder längs kroppen.
                    Snälla och pigga äter allt.
                    Jag mailar dig privat, då jag har tyngel att erbjuda.

                    Mats

                    Kommentar

                    • Leopoldi
                      Användare
                      • February 2004
                      • 1082

                      #11
                      citat:går det med 3-4 st eller skall det vara fler?
                      Jag skulle nog rekomendera en grupp på 6-8 djur.

                      Kommentar

                      • Matz Karlsén
                        Användare
                        • February 2004
                        • 1127

                        #12
                        Absolut Satanoperca leucosticta alltid upptåg och rörelse i deras närhet. Sen håller dom i hop som i grupp och ser fantastiskt fräcka ut.
                        Äter allt dom kommer över men artemia är favoritfodret. Köp dig en grupp på minst 5 individer så har du underhållning i ditt akvarium.
                        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                        Kommentar

                        • Rikard
                          Användare
                          • August 2003
                          • 57

                          #13
                          Jag skulle vilja slå ett slag för tuppkamscikliderna(steindachneri, pelligrini och crassilabris). Dem är mycket häftiga, och det är alltid full rulle i ett akvarium med dessa fiskar.

                          De bryr sig knappt om andra fiskar men kan vara aggressiva inbördes.

                          Kommentar

                          • Leopoldi
                            Användare
                            • February 2004
                            • 1082

                            #14
                            Jag har 7 avkommor från den här gruppen. Dom har otroligt fina färger redan nu vid 5-6 cm storlek. http://www.stockholmsciklidklubb.com.../geophagus.jpg

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

                              #15
                              Gymnogeophagus Balzanii, dom ser så knäppa ut som vuxna, mina favvo av alla jordätare jag hafft (alla 3 arter)
                              fish r friend

                              Kommentar

                              Arbetssätt...