Kanske en ny forumkategori...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

Måste man läsa trådarna om de står på första sidan?
    Nej men listan på förstasidan fungerar som en löpsedel, en spännande rubrik om ett hett ämne kan få nästan alla att kolla in tråden av ren nyfikenhet, spännande ämnen på förstasidan som många kan relatera till kan därför resultera i att färre väljer att läsa vanliga fisktrådar. Det var precis så det fungerade på zoopet innan ombyggnaden, det blev en kamp att komma på de bästa rubrikerna även på simpla frågor bara för att få folk att läsa tråden.

Men som sagt, så länge offtopic-diskussionerna inte syns på förstasidan så ser jag inte några problem med att ha en "Ej akvarierelaterat"- kategori.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• MagnusL
      Användare
      • January 2004
      • 326

citat:Ursprungligen skickat av Vomera

Uppstod denna disskusion pga av det nya inlägg jag skrev igår ? Om så är fallet så vad är felet i att snacka om vad man gillar för Whisky/Öl sorter ?
      I grund och botten är det inget fel (tycker jag persoonligen iaf) att diskutera Whisky / Öl så länge det inte är "fyllesnack". Men, NCS är en förening som även riktar sig till ungdomar under 18 år (vilket jag insåg först häromdagen) och då är nog inte sådana diskussioner så bra, hur intressant det än må vara!
      Magnus Lovgren

Kommentar

• Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

citat:Ursprungligen skickat av jarinen

Sade zaphi som med nöje deltar i den helt ur akvaristisk synpunkt värdelösa tråden "Musikval vid vattenbyte/Ny gallup" [:0]. 12 inlägg om jag räkna rätt
        Mvh Jari
        "Musikval vid vattenbyte" står det Jarinen. På vilket sätt är det inte relaterat till akvaristik menar du? Det finns en tydlig koppling.

Forumet är redan hur fritt som helst idag. Moderatorerna tillåter kanske vida "urspårningar". Det finns ingen anledning att skapa en kategori för off-topic saker bara för att inbjuda till skitsnack. Det är helt befängt. Detta är en ciklidsajt. Om man vill snacka om annat är det bara att regisrrera sig på lunarstorm. [8D]
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• jarinen
          Användare
          • April 2003
          • 1888

citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

Sade zaphi som med nöje deltar i den helt ur akvaristisk synpunkt värdelösa tråden "Musikval vid vattenbyte/Ny gallup" [:0]. 12 inlägg om jag räkna rätt
          Mvh Jari
          "Musikval vid vattenbyte" står det Jarinen. På vilket sätt är det inte relaterat till akvaristik menar du? Det finns en tydlig koppling.

Forumet är redan hur fritt som helst idag. Moderatorerna tillåter kanske vida "urspårningar". Det finns ingen anledning att skapa en kategori för off-topic saker bara för att inbjuda till skitsnack. Det är helt befängt. Detta är en ciklidsajt. Om man vill snacka om annat är det bara att regisrrera sig på lunarstorm. [8D]
          Det är ju lite det det handlar om att forumet är för fritt så att säga idag. Det här"orelevanta snacket" sker och kommer att ske i fortsättningen ochså. Men om man gör som så att man skapar en kategori för det och nämnda kategori aldrig syns på första sidans löpsedel, så kanske det håller sig vid sidan av. Som det är nu så blir ju en del trådar som började i akvaristik "snacktrådar" istället.

Musikvals tråden döptes ju om i ett senare skede just för att den utvecklades så långt ifrån ursprungssyftet med tråden.

Och nej! ska inte regga mig på lunarstorm, för där finns inga ciklidister som jag vill lära känna utöver vad de har för ciklider. Borde kunna ske här faktiskt. Är nog lite gammal för det ochså

Mvh Jari

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

Men varför en kategori för skitsnack? Detta är ju ett akvarieforum för ciklidister. Inget annat.

Om du tycker många trådar ballat som vi lämnar kvar så skall du se vissa grejer vi plockar bort. Vi har det mesta under kontroll och att döpa om en tråd är ett sätt att kontrollera.

Sen tror jag verkligen inte att akvaristiktrådarna kommer hålla sig inom bättre ramar för det. Tror du verkligen det? En sådan ny kategori kommer inte göra att det blir bättre i de som redan finns. Tvärtom, det kommer bara bli massor av tjat om vilken kategori tråden faktiskt skall ligga i.

Seriöst tycker jag idén är totalt värdelös och det finns ingenting som befogar den. Om styrelsen bestämmer att det skall bli så tänker jag acceptera det, men fram tills dess är min syn klar som kristall.

Kommentar

• jarinen
              Användare
              • April 2003
              • 1888

citat:
              Sen tror jag verkligen inte att akvaristiktrådarna kommer hålla sig inom bättre ramar för det. Tror du verkligen det?
              Ja , jag tror verkligen det, då är "skitsnacket" kategoriserat och legitimerar hård moderering och hänvisning till nämnda kategori.

Kanske på sin plats att klargöra min ståndpunkt lite ochså:

Jag vill på inget sätt legitimera misstänkta forumtroll och liknande, de föraktar jag och vill bli av med som de flesta.

Vill heller inte ha trådar som fokuserar på alkohol.

Men en kategori där besökare diskuterar allt ifrån varför Göteborg ligger på fel sida av landet eller vilken musik man brinner för eller bara vad man gör när man inte tänker ciklider(vilket i o för sig är sällan).

Hursom så råder det lite delade meningar om det, men en sak är säker, den här dialogen är bra för alla, moderatorer, styrelsemedlemmar och besökare. Kanske är det så att allt är bra som det är och jag bara yrar lite. Framtiden utvisar.

Mvh Jari

Kommentar

• imported_n/a
                Användare
                • November 2004
                • 572

Nä,håller med zaphi här(delvis),,,,Tycker man måste kunna zagga om div runtomkring också i själva tråden...menar man kan väl va serious för det?Dvs ett "samtal" precis som i det verkliga livet...Att skapa skitsnackar trådar löser inga inbillade problem...de som tar till lipen här gör det också där,Sen det första man ska fråga sig enligt mig...tar jag detta allt för seriöst?Måste jag vara som nämnt en akvarobot?Eller när har en tråd "ballat" ur?Också en fråga somn bör beaktas....är det när den eller den säger det eller är det när regler bryts?

Kommentar

• imported_n/a
                  Användare
                  • July 2004
                  • 428

citat:Ursprungligen skickat av Vomera

Uppstod denna disskusion pga av det nya inlägg jag skrev igår ? Om så är fallet så vad är felet i att snacka om vad man gillar för Whisky/Öl sorter ?
                  Hm! Har för mig att dett gick en tråd i somras "Vilken är den bästa grillen" och då blev det inget liv?... Och är det värre attfråga om olika öl sorter?.. Ja vi får väll se vem som är präktigast av er moderatorer!?
                  MVH/Lasse.S
                  Här är tråden föresten... http://www.ciklid.se/forum/topic.asp...rchTerms=Grill

Kommentar

• Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

Ja , jag tror verkligen det, då är "skitsnacket" kategoriserat och legitimerar hård moderering och hänvisning till nämnda kategori.
                    1. Modereringens hårdhet kommer bli oförändrad i alla kategorier och samma kommer isåfall gälla den nya.

2. Det är sällan någon börjar en tråd med skitsnack utan ofta utvecklas den till att bli det. Därför skulle inte den nya kategorin på något sätt förändra att vanliga trådar kommer att förtsätta spåra ur eftersom urspårningen är ett resultat av en enstaka tråds utveckling. Det beror inte på på att det inte finns en kategori att ventilera sitt skitsnack på.

Kommentar

• jannemannen
                      Användare
                      • July 2004
                      • 306

Det går väl att rösta om detta ? Demokrati även kallat !

Mvh/Janne
                      Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

Kommentar

• ZakatH
                        Användare
                        • April 2004
                        • 313

En "Off Topic" sektion kan inte skada, bara för att ciklid.se råkar vara en förening för ciklidintresserade så betyder det inte att man kan diskutera annat. Och att försöka få folk att diskutera annat på andra forum men med samma personer är lönlöst, skulle ALDRIG gå. Folk sitter på olika forum där dom trivs. Själv är jag någorlunda aktiv på ca 5 forum, ALLA har dom en specifik inrikting, men även ett eller flera "Off topic" forum.

Edit: Av dom forumdeltagare som finns här är det bara ~1%(och inte ens det förmodar jag) som använder sig utav IRC, och att klaga på att det bara e dött i kanalen jämnt å ständigt är helt fel. Att det sedan går i perioder är en annan sak, det är bara naturligt, det händer i dom flesta kanaler på irc. Även dom med 100+ personer i, att jämföra med ett snitt på 15-20 pers i #ciklid.se kanalen, som ändå är bra mycke aktivare än vissa större kanaler.

Edit2: Off topic forumet, om det nu blir ett sådant, borde heller inte visas i aktiva ämnen på första sidan. Det skulle bara distrahera och fokus borde ligga på det vi alla trots allt är här för, cikliderna.

Kommentar

• Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

Jag håller med Zakath om IRC. Det är ofta mycket snack på detta forum om att det är dött där, men jag måste säga att vissa av de bättre diskussionerna jag haft har skett på IRC. Det är synd att inte fler vill vara med.

Där finns heller inga regler kring vad man får och inte får diskutera, så kanske är det en ventilationskälla för dem som vill skapa nya kategorier här.

Kommentar

• jannemannen
                            Användare
                            • July 2004
                            • 306

Zaphi ! Kan du förklara lite mer exakt om vilka problem som du vet skulle uppstå om det fanns ett "övrigt-forum" ?

Du verkar vara lite av en expert på detta nämligen !

Att se problem alltså !

Mvh/Janne
                            Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

Kommentar

• Orppo
                              Användare
                              • September 2004
                              • 518

jag måste få be om ursäkt,jag har haft fest och nån idiot har skrivit inlägg på mitt konto. jag har nu tagit dessa personer i örat ,och de lovar att aldrig göra om det.

fyfaan att vissa fyllskallar ska få ställa till ett litet helvete för en respekterad och moralisk person.
                              än en gång jag har rappat kinden på dom med en taistonäve av kaliber och han ber ödmjukast om ursäkt.

Kommentar

• Mr.Fish
                                Användare
                                • May 2004
                                • 1403

citat:Ursprungligen skickat av Orppo

jag måste få be om ursäkt,jag har haft fest och nån idiot har skrivit inlägg på mitt konto. jag har nu tagit dessa personer i örat ,och de lovar att aldrig göra om det.

fyfaan att vissa fyllskallar ska få ställa till ett litet helvete för en respekterad och moralisk person.
                                än en gång jag har rappat kinden på dom med en taistonäve av kaliber och han ber ödmjukast om ursäkt.
                                Ja,du är ju en representabel forumdeltagare Orppo. Det måste kännas fördjävligt. Att andra använder din dator till fylle snack............
                                -Jag har varit med om samma sak...Att behöva ursäkta för nåt man inte gjort eller står för..,Men man lär sig av erfarenheterna,-heter det inte så? Vad har du/vi lärt oss..HA INTE DATOR JÄVELN PÅ,VID FESTBESÖK !
                                Hälsn.Mr.Fish

Kommentar

Arbetssätt...