hur mycket gör dessa (foto)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

hur mycket gör dessa (foto)

vet inte hur dessa funkar o vad de gör för mig när jag fotar.

Olympus TCON-14D, ger 1,4x.

Olympus WCON-08D vidvinkelconverter 0,8x

Soligor Akromatisk Närbildslins PRO +3, 62mm
  • Christer T

citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

vet inte hur dessa funkar o vad de gör för mig när jag fotar.

Olympus TCON-14D, ger 1,4x.
    Är en Telekonverter som förstorar 1,4 ggr. Om du tänker dig ensystemkamera med normalobjektiv 50 mm så gör den här linsen att det blir 70 mm istället.

citat:
    Olympus WCON-08D vidvinkelconverter 0,8x
    Den här linsen förvandalar åt andra hållet. 50 mm blir 40 mm och du får ett något vidare synfält.

citatoligor Akromatisk Närbildslins PRO +3, 62mm
    Förbättrar närgränsen. Om du t.ex. har en närgräns på 15 cm för din kamera så gör den här linsen att du kan komma närmare objektet. +3 kan betyda att du kommer ner till 5 cm istället (ej säker på det.) Du kan alltså ta en detalbild på ett objekt.

Kommentar

• Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

Objektiv 7,1-35,6 vilket motsvarar 28-140mm på 35mm kamera

har jag nu vilken siffra ska jag multiplicera med 1,4?

Kommentar

• anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

båda
        dvs 39-196
        Anders L

Kommentar

• Johan
          Användare
          • August 2002
          • 3029

blir det märkbart el är det "onödigt" prylar är alltid skoj att köpa.

Kommentar

• anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

blir det märkbart el är det "onödigt" prylar är alltid skoj att köpa.
            Märkbart är det. Kan vara bra med lite extra teleförmåga ibland.
            Själv kör jag med en 0,8 koverter (ej olympus original) för att få mer vidvinkel på frugans 5050... blir då typ 24 mm och det är bra för partybilder .. lite rödförskjutning i ytterkant men det kan man leva med. Men kanske onödigt med din modell.
            Anders L

Kommentar

• Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

hmm..synd att butikerna inte har sånt här hemma så man kan testa innan man köper.

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Vad ska du använda det till? Är du ute efter att komma närmre fotoobjektet rekommenderar jag ett sats med närbildsfilder. Det ger i förhållade till priset ett bra resultat, ett macroobjektiv är givetvis bättre optiskt sett men också betydligt dyrare.
                Närbildsfilter säljs ofta i paket om tre (1+, +2 och +3) och man kan kombinera dem i alla kombinationer.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Johan
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3029

det jag skulle vilja ha (vet inte vad det heter) är möjlighet att sita längre ifrån motivet men ändå komma närmare, har bara 5ggr zoom nu, hade tio på förra o jag saknar det.

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

Då är det telekonverten som är intressant för dig (om du har fast objektiv på din kamera). Den ökar brännvidden med 1,4x över hela zoomomfånget, den skillnaden kan du testa genom att fördra zoomfaktorn 1,4x gånger på din kamera. Denna typ av konvertrar och filter är ett billgare alternativ till att byta objektiv (om man har en kamera med utbytbara objektiv) men dom försämrar alltid objektivets optiska egenskaper.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Johan
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3029

har olympus 8080 kan inte byte objektiv ,men kanske kan finnas nån sån "ring" som man har på som man kan sätta på kameran, så den 1,4 skulle vara intressant då. intressant.

Kommentar

• markuse
                        Användare
                        • February 2005
                        • 5

imo,

Kameran du har ger väldigt stora bilder. Förutsatt att du använder största bildoformatet kommer bilden bli många gånger större än en vanlig bildskärm. Om jag var du skulle jag helt enkelt beskära bilderna så de blir som du vill. Så är bilderna främst tänkt att använda i datorn och någorlunda stora utskrifter (a4) så är det ett bra alternativ.

Även efter en beskärning har du bilder som blir riktigt bra åtminstonde upp till a4 utskrifter, förutsatt att bilden är bra i grunden.

Jag själv har en kamera med 3M pixel och den ger riktigt bra a4 utskrifter, men jag kan inte beskära mycket utan att bildkvaliten blir märkbart lidande. Men du får som sagt mycket större bilder ur kameran...

Visst, det kanske är tråkigt att inte använda hela kamerans upplösning men om du inte ska använda bilderna till väldigt stora utskrifter ser jag ingen större anledning till ökad brännvid(mer zoom). Speciellt med tanke på att en telekonverter försämrar optiken, vilket redan har påpekats.

Detta innebär dock mer jobb, men då blir det precis som man vill.

Lite tankar så du inte köper något som du egentligen (kanske) inte har behov av.

Kommentar

• Johan
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3029

jag printar nästan aldrig bilderna utan de är till för webben. o när man gör som du säger så blir det tyvärr inte riktigt lika bra skärpa.

Kommentar

Arbetssätt...