fiskarna dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • butterfly
    Användare
    • February 2005
    • 11

    fiskarna dör

    hej
    jag har starat mitt första akvarium (112L) o efter ett tag köpte jag 10 fantomtetror o efter 10 dagar 4 skalare o ett par dvärg ciklider. alla mådde bra tills igår då såg jag en av tetrorna som var död o imorse en skalare. Skalarena är mest på ytan o jag vet inte varför o den som dog simmade på sida igår natt. Jag bytte vatten ca 30% men den dog ändå. jag vet inte vad det beror på, vet nån??? [xx(]
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    #2
    har du mätt ph o nitrat? har du tillräcklig filteriring? hur mycket har du matat nu ibörjan?

    Kommentar

    • butterfly
      Användare
      • February 2005
      • 11

      #3
      hmm..... jag har inte matat mycket, 2ggr dagligen o i små mängder som de äter upp på 2-3 minuter. Jag har inte mätt nitrat värde.... jag är nybörjare så allt är nytt för mig. Jag är lite tveksam när det gäller filter. Den följde med o den borde vara tillräckligt stark. Det står för 140L.
      Jag har inga algätare än eftersom jag hade inga alger. Kan det vara det??? Har 3 växter, en rot o stenar. Kan de ha för lite syre???
      Det är inte lätt när man inte vet vad man ska göra men jag ska försöka testa NO2-läget. [?]

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

        #4
        förmodligen är det nitrit/nitrat, rör alltid ihop vem som är vem. ofta kommer det en sån topp vid nystart av kar, har för mig oxå att tex häftig anding o "syrebrist" är symptomer av detta. men är inte 100%ig säker, men finns säkert nån här som har koll på detta.

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1834

          #5
          Det är nitrit som är problemet, kanske även amonium.

          Det stämmer att symptomen är väldigt lika dom vid syrebrist. Egentligen behöver du inte mäta för att det är kväveförgiftning är helt klart. Börja medetsamma att byta mycket vatten och tillsätta filterbakterier, i början kan du utelämna matningen helt en vecka eller två.

          Du har startat med väldigt mycket fisk, väldigt snabbt och matat väldigt mycket. I framtiden så rekomenderar jag ett ordentligt ytterfilter och att du lämnar tillbaka scalarerna, dom behöver mycket mer plats än 112l.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

            #6
            finns ett medel som heter nitrevec. kansek vore något`?

            Kommentar

            • butterfly
              Användare
              • February 2005
              • 11

              #7
              ååååå..... varför säger de inget på affären att man inte kan ha vissa fiskar???? Vill de bara sälja??? I ett affär säger han att det spelar igen roll hur många fiskar man skaffar
              Jag ska ringa till affären o se om det går att lämna tillbaks dem. Jag vill inte att alla ska dö...

              Kommentar

              Arbetssätt...