fiskarna dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • butterfly
    Användare
    • February 2005
    • 11

    fiskarna dör

    hej
    jag har starat mitt första akvarium (112L) o efter ett tag köpte jag 10 fantomtetror o efter 10 dagar 4 skalare o ett par dvärg ciklider. alla mådde bra tills igår då såg jag en av tetrorna som var död o imorse en skalare. Skalarena är mest på ytan o jag vet inte varför o den som dog simmade på sida igår natt. Jag bytte vatten ca 30% men den dog ändå. jag vet inte vad det beror på, vet nån??? [xx(]
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    #2
    har du mätt ph o nitrat? har du tillräcklig filteriring? hur mycket har du matat nu ibörjan?

    Kommentar

    • butterfly
      Användare
      • February 2005
      • 11

      #3
      hmm..... jag har inte matat mycket, 2ggr dagligen o i små mängder som de äter upp på 2-3 minuter. Jag har inte mätt nitrat värde.... jag är nybörjare så allt är nytt för mig. Jag är lite tveksam när det gäller filter. Den följde med o den borde vara tillräckligt stark. Det står för 140L.
      Jag har inga algätare än eftersom jag hade inga alger. Kan det vara det??? Har 3 växter, en rot o stenar. Kan de ha för lite syre???
      Det är inte lätt när man inte vet vad man ska göra men jag ska försöka testa NO2-läget. [?]

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

        #4
        förmodligen är det nitrit/nitrat, rör alltid ihop vem som är vem. ofta kommer det en sån topp vid nystart av kar, har för mig oxå att tex häftig anding o "syrebrist" är symptomer av detta. men är inte 100%ig säker, men finns säkert nån här som har koll på detta.

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1834

          #5
          Det är nitrit som är problemet, kanske även amonium.