Frigolit bakgrund med luftficka bakom...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonatan83

Frigolit bakgrund med luftficka bakom...

Hej,
    klarar en rejäl frigolit bakgrund att sitta fast om man endast fäster den på sidorna och i botten? med silikon förstås...
    Ska nämligen ha ett rejält filter bakom och andra tillbehör.
    / jonatan
  • Phlyg
    Användare
    • September 2002
    • 41

Hej

De beror på hur tjock den är och vad du ytbehandlar den med.
    Själva har jag betong på mon frigolitbakgrund.

Men svaret är att de är bara att prova. Om du limmar ordentlig dvs. täcker hela bottenytan av bakgrunden med silikon så kommer den nog att sitta fast.
    Men tänk på att den blir känslig för nivåskillnader dvs. om du har pumpar bakom och vattenytan bakom kommer att sänkas så vill bakgrunden pressas bakåt. Om du har ett tunt hårt och sprött skikt kan de spricka då.

Lite räkning: Anta att silikon har en hållfasthet på ca 5 MPa
    Detta medföra att 1 cm2 kommer att kunna hålla emot ca 5*10*10=500N dvs ca ”50 kg lyftkraft” Detta motsvarar ca 53 liter/cm2 frigolit.
    Men som vi vet så kommer silikonet släppa frigoliten först. Antar nu att silokon-frigolitskarven har en hållfasthet på ca 0.1 MPa detta ger per cm2 ca 0,1*10*10=10N med detta antagande ser vi att du kommer att kunna ha en maximalt 10dm hög jämntjock bakgrund.

Jag skulle enligt detta för att ha lite säkerhet rekommendera att du inte bygger en högre bakgrund änn 50 cm.

Mvh Erik

Mvh ERik
    http://www.umea.akvarieforening.se

Kommentar

• jonatan83

Tack så mkt för det utförliga svaret!
      Jag köper frigolit istället...

Ska jag ta BTG på sidorna av bakgrunden oxå?
      Jag sätter dit tre stora runda insugs hål på 57mm i vänstra kanten lodrätt uppåt...
      X

X

X

Sedan så har jag pumpinsugsröret där det är idag fast då hamnar det ju naturligtvis bakom bakgrunden, sedan sätter jag i värmaren bakom någónstans och sedan fyller jag på med mkt filtermaterial.

Ska man bygga kammare till filtren på ngt sätt eller är det bara att lägga ned tills det inte får plats mera?

Jag ska ha nicaraguensis ( 2.5 dm stora mellanamerikanare) i karet, så att det kommer behövas en del filter...
      Jag har ett fluval 403 ytterfilter som drar typ 1200 L, där i jag kommer att lägga snäckkross som ska göra att pH blir stabilare ( KH ökar ) och det drar ju även upp PH en del vilket passar dessa fiskar utmärkt! de vill ha PH 7-8. Och de skiter nog i om hårdheten ökar har jag för mej...inte som mesiga fjärilsciklider som bara tynar bort... hehe
      Sånt pigment du prata om...
      hur mkt lägger jag i?
      var köper man det?
      vad heter det mer detaljerat?
      finns det olika färger?
      ska nog inte använda det eftersom min mor är hyfsat konstnärlig och kan därmed måla min bakgrund så att den ser ut som en äkta BTN bakgrund hoppas jag!
      Vad ska de rackarna borta i mellanamerika ha för bottenmaterial??, funderade på ngn finkornig grus typ 2mm.
      Vad ska jag köpa för filtermedium att ha bakom bakgrunden?
      Hade tänkt på ngn vanliga matta med PPI 10 som jag skär i en massa bitar eller bara lägger i där bakom, men var köper jag det och vilket fabrikat är prisvärt?
      Vad har du för fisk i ditt kar Phlyg och var bor du?
      Jag bor i Borås...vi kanske kunde bli akvarievänner om du inte bor för långt bort...
      Många frågor blev det denna gång... SORRY
      mvh Jonatan

Kommentar

Arbetssätt...