kan det bildas tex jord i sanden el i filtren? tycker mig känna en jordlukt samt att det ibland är svart grusaktigt jord när man gör rent ett filter som jag har.
kan det bildas jord?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren
kan det bildas tex jord i sanden el i filtren? tycker mig känna en jordlukt samt att det ibland är svart grusaktigt jord när man gör rent ett filter som jag har.
Det är väl slam/sediment det heter där(en instickare).
Men funktionen är ju den samma, Så -jag- säger att det kan bildas
"jord" där ja! -
Precis som mr fish säger så kallas det inte jord. Men alla nerbrytning slutar i den slamform som liknar jord, såväl i akvariefilter som i kompost. Detta slam är oerhört bra för våra krukväxter.
MVH
MagnusKommentar
-
-
-
till orkideer duger rent akvarievatten alldeles utmärkt! Dock ska man då va försiktig med extra näring efter som orkideer mår bra mycket sämmre av för mycket näring än för lite.
det kör jag på alla mina orkideer förutom dom som kräver speciell näring./Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
http://www.gosatta.orgKommentar
-
Vattnet är ok, men inte slammet.
Offtopic: Gosatta: Vilken är byggnaden i bakgrunden på ditt foto?
MVH
Magnus
Kommentar
-
tropfrog: Petronas Towers i Kular Lumpur./Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
http://www.gosatta.orgKommentar
-
fyller det nån funktion för karet är det tex bra att ha kvar det i filtrena eller är det bra att avlägnsa det oftare?Kommentar
-
Det var som rackarns, sitter ni på en massa kunskap om något så trivialt som orkidéer också? )
Tony EnglundKommentar
-
-
Den geologiska definitionen pa jord ar allt som ligger ovanpa bergrunden... Det vi normalt sett kallar for jord ar en blandning av sand och organiskt material. Det som bildas i filtret skulle jag definitivt kalla for jord.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
citat:fyller det nån funktion för karet är det tex bra att ha kvar det i filtrena eller är det bra att avlägnsa det oftare?
citat:tropfrog: Petronas Towers i Kular Lumpur.
MVH
MagnusKommentar
-
For landvaxter sa ar kolvardet i jorden viktigt, men vattenvaxter har som jag forstatt det mycket lite nytta av bottenmaterialet (bortsett fran att det lacker godsaker till vattnet). Daremot sa kan det forstas ha betydelse for organiska och kemiska processer, men det vet jag inget om egentligen.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
Kommentar