Bujurquina sp. "Peru"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pär J.
    Användare
    • April 2002
    • 219

    Bujurquina sp. "Peru"

    Införskaffade ett par av denna tjusiga fisk (en gamal dröm).
    Vet någon mer om detta släkte, erfarenheter och vilka arter det finns i handeln. B. vittata är väl den mest "kända" men det verkar finnas en del "specar" också.

    De ska enligt artikel här, leka på blad och munruva ynglen, vilket är det som fick mig att kika närmare efter denna art som numera fanns att få tag på.

    Tycker för övrigt att det börjar dyka upp mer och mer spännande fisk. Iporteras det mer eller är det våra butiker som vågar erbjuda lite mer udda sortiment? Hur som helst är det en injektion för hobbyn.

    Bilder på mitt par: http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...323&gid=360210
    /Pär
  • Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

    #2
    Trevlig liten rackare du hittat Pär. Ser fram emot mer info om släktet i denna tråden.

    /Hasse

    Kommentar

    • Pär J.
      Användare
      • April 2002
      • 219

      #3
      Visst verkar den trevlig, tänka sig att jag skulle skaffa sånna bjässar. Det största jag haft innan har varit skalarer annars är det bara dvärgciklider.

      Vet du om det står något om dessa i din Jordätarbok (de är ju nästan ett mellanting mellan jordätare och Cichlasoma)?

      Hittar inget i de böcker jag har, förutom B. vittata i Aquarium Atlas Photoindex 1-5, kanske finnde med i vol. 6.

      /Pär

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • April 2002
        • 1081

        #4
        Nä, Bujurquina finns inte med i SAE-boken. Tror inte den räknas som jordätare direkt.

        Hittade denna sida, kanske lite intressant:
        Cena domeny: 14000 USD (do negocjacji). Oferta sprzedaży znajduje się w serwisie AfterMarket.pl, największej giełdzie domen internetowych w Polsce.


        Lite googlande ger att det verkar finnas en mängd arter i släktet som alla kommer från Peru.

        Kommentar

        • Pär J.
          Användare
          • April 2002
          • 219

          #5
          Jo Alfs sida har jag kollat samt Björn Anders artikel i arkivet.

          Många arter men inte så mycket info dock.

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • April 2002
            • 2294

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Pär J.


            Vet någon mer om detta släkte, erfarenheter och vilka arter det finns i handeln. B. vittata är väl den mest "kända" men det verkar finnas en del "specar" också.
            Hittade dessa på en exportlista från Peru
            Bujurqui morado
            Bujurqui maroni
            Bujurqui paracas
            Bujurqui yellow
            Bujurqui tahuantinsuyo
            Bujurqui patrickki
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • April 2002
              • 1823

              #7
              Hej!

              Får gratulera till dessa godbitar!

              citat:Hittade dessa på en exportlista från Peru
              Bujurqui morado
              Bujurqui maroni
              Bujurqui paracas
              Bujurqui yellow
              Bujurqui tahuantinsuyo
              Bujurqui patrickki
              Flera av dessa är inte Bujurquinas. Peruanska exportörer verkar kalla alla Cichlasomatini för Bujurqui, Man kan lätt urskilja Aeqidens Patriki och Tahuantinsuyoa (troligen Macantzatza). Vilka arter de andra är får man väl med lite tur veta om man köper dem.

              Jag har sökt mycket just på Bujurquina från Peru eftersom jag trodde att mina nyinköpta och då namnlösa C. Amazonarum kunde vara någon Bujurquina. Det finns enormt lite information på nätet. Ett tips är att gå in på fishbase och söka på Peru och sötvattensarter. Då får du fram en komplett lista över vilka arter som beskrivits för Peru. Man kan gå vidare genom att googla på varje enskiljd Bujurquina art men som sagt resultatet är rätt klent, ett par bilder någon beskrivning...

              Lycka till med fiskarna i vart fall. Med lite tur lever de ju ett tiotal år så det är ju inte omöjligt att du kan arta dem under den tiden.

              Mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • August 2002
                • 3029

                #8
                kom just hem från fiskbutiken hade oxå fått in dessa, just nu var det "sillar" me de verkar bli fina när de färgar ut.

                Kommentar

                • Rikard
                  Användare
                  • August 2003
                  • 57

                  #9
                  Gå in på cichlidpress.com och titta i "referens arkivet" så hittar du samtliga beskrivna arter i släktet.

                  Men jag tror inte att du har en Bujurquina utan en Tahuantinsuyoa.

                  Kommentar

                  • Pär J.
                    Användare
                    • April 2002
                    • 219

                    #10
                    Har fått tips på att det kan vara Bujurquina apoparuana, vilket stämmer med denna bilden.


                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1823

                      #11
                      Hej!

                      T.Macantzatza är lätt att känna igen på det svarta bandet äver huvudet. Kolla på min zoon.

                      Mvh

                      olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Pär J.
                        Användare
                        • April 2002
                        • 219

                        #12
                        T. macantzatza är det inte.
                        Bujurquina sp. "Peru" = B. apoparuana/B. cf. apoparuana/B. spec aff. apoparuana.

                        Finns det fler som håller detta släkte?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...