If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Igår lekte de för sjätte gången, och till min stora förvåning vaktar de ännu idag. Med full lekdräkt, kolsvarta från gälarna och bakåt. Dock är hanen superaggro mot honan som vanligt.
Nåt konstigt som jag har märkt när mitt par lagt i sällskaps burken är att båda föräldrarna sköter äggen MYCKET bättre. Verkar som försvars instinkten väcks av att det är andra fiskar i burken.
Hmm...kan det ha något med det att göra när mina är så värdelösa bråkiga föräldrar? har dock ett överlevande trimacyngel i kuben som för några månader sen var tillämpad som mat. Dock har en klarat sig och den kommer än så länge bra översens med diskusarna och delar mat med dem. Trimacen är ca. 1 cm.
Discus e ju kända för att inte lyckas med leken dom första gångerna. Frågan är vad detta beror på. Min teori är att dom inte har några fiender att lägga agressionen på så dom tar ut det på varandra.
Men det e bara en teori . Förr eller senare så lyckas dom. Jag hade nog uppåt 20 lekar innan det gick hela vägen till ungfiskar.
Mitt discuspar har slutat att ens fundera på lek sen de fick kollegor i form av 1 10cm turkos och en rödturkos i samma storlek. Men detta har inneburit att det emellanåt blivit rena färgexplosionen i karet. Inga nervösa tecken längre och handmatning är tillåtet, de kommer väldigt bra överens idag och de äter alltid när mat erbjuds, lite si och så med det förut.
Hade tänkt o lägga in en bild här men jag kom på att det vet jag inte hur man gör ännu ; )
Browsar lite FAQ så får vi se.
*edit* jahaja det får man inte ännu, begränsat tydligen.
Länk :
Mvh Jari
Senast redigerad av jarinen; 04 October 2005, 20:42.
Ikväll när jag skulle flytta mitt diskuspar til lett annat kar eftersom jag ska ha min VF scalarer i kuben ett tag innan 720 är klart. jag visste att de hade lekt, o jag hade lagt ett nät över äggen igår.....pessemist som jag är struntade jag i äggen, trodde de var obefruktade...
bort med paret ur kuben, bort med nätet...och så vänder jag krukan....hälften vita och hälften mycket tydliga svarta fläckar på!!! äggen är nu 2½ dygn gammla när jag upptäckte detta...helt otroligt....dessa ägg är ju förstås förlorade, men nu är det bara o se till nästa gång o lägga på nät o vänta tills de kläcks så får vi hoppas att de tar hand om ynglen......såg förövrigt att hanen hade bildat en hel del kroppsekt, en tydlig gråaktig hinna på hela kroppen..huvudet och bakåt
När jag idag kom till lokalen hade i princip alla ägg möglat. Såg dock liv
Tre sprattlande yngel var vid sidan av alla möglade ägg. Fort som tusan sög jag upp dessa tre och la i en "big-pack" låda, som flyter för tillfället i samma kar de kom ifrån. La även en mycket svagt bubblande luftpump halvt i bunken, och dygnet runt lampa.
Jag har läst lite i Dick Au´s bok, och där står det att de kan ta artemia direkt. Vad tycker ni jag ska göra? Mina allra första diskusyngel i min diskuskarriär
Kommentar