Discustråden 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Midas_Tom
    Användare
    • March 2005
    • 809

medion om du ska ha white diamond så tycker jag du skaa ha enbart white diamond i karet när det gäller discus.. tror att de är snyggast då.
    //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• medion
      Användare
      • August 2003
      • 243

Kan inte hålla mig längre, får prioritera om i plånboken. Ska iväg å köpa 2 st imorgon.

Kommentar

• jimel
        Användare
        • January 2005
        • 63

haha det är rätt, dom va ruskigt fina, skulle gärna ta ett par oxo
        Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275432

Kommentar

• medion
          Användare
          • August 2003
          • 243

Kom precis hem ifrån Kaj p (Varbergs diskus) med 4 st otroligt snygga blue diamond.

Ska jag vara ärlig så är det faktiskt min sambo som har "tjatat" till sig diskus.Men jag ska inte klaga *s*

Kommentar

• medion
            Användare
            • August 2003
            • 243

I skrivande stund så står min sambo och koppar in 4 st white diamond.
            Jag kunde inte hålla mig köpte 4 istället för 2 som jag skrev innan.

Kommentar

• Alexander Ylipää
              Användare
              • October 2003
              • 3615

Igår kväll lekte mitt par efter att ha fått lite yngel som levandefoder för omväxlings skull.
              Dock är äggen nu idag uppätna....tredje gången gillt...nääääääää
              Mvh Alex

Kommentar

• Teres
                Användare
                • February 2005
                • 48

Tänkte dela med mig av min diskusplan och kanske få lite bra råd...

Planen inkluderar ett 375l akvarium med stort "bio"filter + torv bakom bakgrunden. Eftersom vattnet är ganska hårt där jag bor tänkre jag börja med odlad diskus, någon lätt sort. Har förstått det som att hårt vatten inte behöver vara dåligt(det är ju mera stabilt) om man lyckas få ner ph-värdet. Kanske måste jag använda något preparat vid vattenbyte för att sänka ph? Jag tänkte inte satsa på att få lekande diskus till en början och därför ha lite lägre temperatur, har läst att det stressar fiskarna mindre.

Låter det som att jag är på rätt spår eller lever jag i villfarelse? Tacksam för tips, Teres
                Teres
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=304290

Kommentar

• maddog
                  Användare
                  • June 2004
                  • 22

Diskus vill väl ha ett mjukt vatten och ett lågt ph.
                  Jag har vissa fiskar som man måste ner till 5 - 5.5 i ph för att få lek på och det kan ju bli svårt att få med ett hårt vatten.
                  Du kan säkert hålla diskus men lek kan bli svårt.
                  Kh och ph följer ju varandra om du inte kör co2.
                  Jag är ingen expert på veatten kemi så rätta mig gärna om jag har fel.

Mvh

Kommentar

• Andess
                    Användare
                    • June 2002
                    • 31

jag har precis köppt 4 st från Gubbero Zoo i Göteborg. Görsnygga ! Kul att det finns flera som gillar dom !!

Kommentar

• Clabbe
                      Användare
                      • January 2005
                      • 48

Låt dom hållas ett tag till! Om du desperat vill ha larver/yngel (som jag efter 1års försök) kan du ju sätta ett nät över rommen. Med hjälp av nätet kommer du oxå få reda på om rommen blir befruktad eller inte (om du inte redan vet det )

/Claes

Kommentar

• Alexander Ylipää
                        Användare
                        • October 2003
                        • 3615

frågar här som på diskusforumet:

Nu har mitt par lekt tre helger irad. Och det har alltid slutat på samma visa. leken går kanonfint, honan lägger rommen och hanen är efter och befruktar. Men timme efter timme blir hanen mer och mer agressiv mot honan, som tillslut får stå i ett hörn och titta på.

Efter ca. 11-12 timmar börjar hanen smaska i sig rommen och honan blir mer och mer frustrerad och försöker förgäves knuffa bort hanen, men icke...han är för tuff...

men så fort äggen är uppätna är allt frid och förj igen.....

vad göra? ta bort hanen efter leken eller vänta snällt o se efter några försök..eller kanske rentav lägga på ett nät över äggen?
                        Mvh Alex

Kommentar

• jarinen
                          Användare
                          • April 2003
                          • 1888

Alex : man skulle kunna tro att du beskriver mitt par fast "the other way around" , hos mig är det honan som smäller i sig kornen. Det har hon gjort ungefär 8 ggr på raken när de hade sin lekperiod.

Nu har jag skaffat en 10-12 cm rödturkos till och en ren turkos i samma storlek och discus har blivit riktigt trevligt, de var inte så intressanta när paret gick själva men nu är det sprakande färger och paret måste hålla lite ordning på ungdomarna. Det funkar faktiskt bra, vilket jag kanske var lite skeptisk till från början men alla får i sig bra med mat och turkosen är väl den som är lägst i rang utan att vara helt utmobbad.

Sånt här ska man inte säga egentligen, då börjar det ske grejer i karet vidskeplig som man är men jag är just nu lite nöjd med discusbaljan.

Mvh Jari

Kommentar

• maddog
                            Användare
                            • June 2004
                            • 22

Alex prova att lägga ett nät över och se vad hanen gör då.
                            Går han på och slår honan ändå för du nog plocka bort honom.

Kommentar

• wofflan
                              NCS Medlem
                              • September 2003
                              • 660

Efter två flyttar på kort tid hade mitt diskuskar förfallit och jag har tappat en hel del fisk, men i förrgår byggde jag en filterkammare. Så nu är vattnet kristallklart och diskusarna färgar verkligen ut och kämpar om reviren.
                              Så fort vi har kommit lite längre med renoveringen av huset blir det lite nyinköp och uppstart av ett 720 L kar.
                              Kul att ökad filtrering fick sådan possitiv effekt.
                              Mvh Fredrik

Kommentar

• Alexander Ylipää
                                Användare
                                • October 2003
                                • 3615

citat:Ursprungligen skickat av maddog

Alex prova att lägga ett nät över och se vad hanen gör då.
                                Går han på och slår honan ändå för du nog plocka bort honom.
                                Jupp, skall iväg och köpa ett nät idag.
                                Mvh Alex

Kommentar

Arbetssätt...