Discustråden 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

citat:Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää

Hur stora intervaller har ditt par lekt Jari?

Säker på att det inte är två honor?

Det är en hane o en hona , de har en eller flera lyckade lekar hos den förra ägaren Clabbe vill jag minnas. Dessutom såg jag på de få korn som satt kvar rekordlänge på konen senast att det fanns 2 prickar i äggen och de nästan börja röra sig.

När mina hade sin lekcykel lekte de ganska exakt med en veckas mellanrum, sedan har de haft lite sporadiska lekar på senare.

Mvh Jari

Kommentar

• Alexander Ylipää
      Användare
      • October 2003
      • 3613

Ok!

Det är ju nära. Kämpa vidare med dem !!
      Vad matar du dem med föressten? Vilken temp, hur triggar du dem osv..?

*nyfiken*
      Mvh Alex

Kommentar

• jarinen
        Användare
        • April 2003
        • 1888

I nuläget så är det ungefär veckovis vattenbyten 40% och de har 30 c. Matar gör jag med svarta mygg, artemia fryst, granulatfoder och några diskusflingor som handlaren lurade på mig men de tycker faktiskt om det.

Jag är lite inne på att skaffa en 100-120 balja att ha som ren lekbalja och gå in för det lite o prova mig fram lite, eventuellt med behandling av vattnet innan vattebyten osså vidare, nu går de ihop med 2 spetsnosscalarer och ett gäng corydoras.

Hmmm.. trigga , när dom hade sin lekcykel i början bytte jag väldigt mycket vatten varannan var tredje dag, vet inte om det triggade dom men det tillämpar jag inte just nu.

Du som limmar kuber ; ) , är det vanligt akvariesilikon man använder? har du en ide om vad glas kan kosta till en kub runt 100 liter? gärna några "att tänka på" tips när det gäller limningen av glas. Är rätt så vän med silikon o sprutor i övrigt, dels har jag en hel del erfarenhet av silikoning i badrum i mitt tidigare yrke och så har jag silikonat om ett par ramakvarier tidigare men aldrig byggt ett helglaskar.

Mvh Jari

Kommentar

• Alexander Ylipää
          Användare
          • October 2003
          • 3613

Ok, ser ut som mitt schema när det gäller matning och skötsel.

Ang. kuben.
          Jag har inte testat kuben än, men det ser väldigt lovande ut än så länge. Silikonet, som är tillämpat för akvarium (är av märket "dala" förövrigt) köpte jag på Claes Olhsson för 49:-
          Förberedelserna är nog det besvärligaste i hela bygget. Då man ska minst vara två personer som hjälper till med tejpning och tändstickor mellan glasen. Det vet du säkert

Glasskivorna kostade omkring 110:- st(50*45). Så räkna med omkring 500 lappen för en kub över 100 liter. Tänk även på att göra kuben relativt hög. Minst 40-45 cm. Har även märkt att diskus gillar rätt så djupa kar. Vet inte varför men de vekrar trivas att cirkla runt krukan eller vad man nu använder som leksubstrat.

Kan nämna att jag använde 6 mm glas.
          Mvh Alex

Kommentar

• Clabbe
            Användare
            • January 2005
            • 48

Nu har det gått 42h sedan dom lekte och det ser fortfarande bra ut. Efter som jag använder nät över rommen så har jag fått plocka bort ca 60 ägg om blivit vita och mögliga. Väldigt spännande att ge sej ner med en pincet å försöka plocka bort dåliga romkorn medans honan och hanen anfaller. När man ska ta ur handen tar honan satts allt vad hon kan och tokrusar rakt på handen.... snacka om att man är ovälkommen .
            Jämför jag denna lek med tidigare så ser jag en väldigt tydlig förbättring i befruktning/vita ägg mot tidigare. Det enda jag har gjort är att sänka ph från 6,5 till 5,5 med hjälp av amtra ekbarkesxtrakt.
            Det är även första gången som föräldrarna vaktar rommen agresivt. Tidigare lekar simmade dom bara undan när man bytte vatten, men nu anfaller dom.... kan kanske bero på vattnen.

Ikväll borde jag börja kunna se ögon i äggen, otroligt spännande.

/Clabbe

Kommentar

• diskus
              • April 2002
              • 276

Spännande Clabbe, berätta hur det går!

Mvh Björn
              Lite diskus, mal & malawi bilder
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

Kommentar

• Alexander Ylipää
                Användare
                • October 2003
                • 3613

Intressant Clabbe. Du får ta lite bilder på det senare.

Har nu märkt vilken skillnad det är på mitt par sen de lekte. Helt plötsligt går allt som trillar i karet i munnen på dem !!
                Vita mygg, granulat, fryst artemia, svarta mygg, ja allt uppskattas!
                Mvh Alex

Kommentar

• Clabbe
                  Användare
                  • January 2005
                  • 48

Tyvärr så är ju givetvis min kamera paj..... nu när det äntligen händer [] . Allt har gått väldigt fort idag. När jag vaknade imorse så hade ytterligare 28 ägg möglat som jag plockade bort med pincet. Tyckte att det så väldigt mörkt ut. Efter 2 timmar så ringde tjejen mej på jobbet och berättade att äggen hade blivit helt svarta och att det tydligt syntes ögon i dom men att äggen fortsatte mögla. När jag kom hem från jobbet började jag omedelbart plocka bort dåliga ägg igen..... och då börjar dom kläckas . Nu sitter det ca 100 larver och sprattlar på krukan.
                  Nu är det återigen bara att hålla tummarna för att föräldrarna ska sköta sej.

Äggen kläcktes alltså efter ca 50h i 32 gradigt vatten. ph 6,0 kh 1 gh 2

/Clabbe

Kommentar

• jullen
                    Användare
                    • March 2005
                    • 628

Hoppas allt blir bra med dom klabbe!
                    mvh ville.

375 L Malawi
                    585 L Malawi
                    54 L Johanniyngel
                    25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

• jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

Clabbe: hoppas det går väl denna gången även fortsättningsvis! Intressant det där du nämner att inte bara vattenvärdena ändras med ph sänkning utan även discusarnas beteende vid leken.

Alex: tackar för infon om kuber, får se hur jag gör om man kanske hittar ett lämpligt färdigbyggt kar eller om nån bekant eller jag själv skall till huvudstan så kan man ju beställa en kub hos globefish för schyssta pengar vad jag förstått.

Mvh Jari

Kommentar

• ixxe
                        Användare
                        • February 2005
                        • 234

konstigt det där med mögel, jag har ph8 ur kranen o tilsätter ingenting.
                        nästan alla ägg blir berfuktade o dom få som blir vita möglar inte ens. Förvisso fläktar föräldrarna så flitigt att äggen formligen lossnar från krukan men endå...

Sista plockade jag bort paret o lät äggen kläckas för o testa lite grejjer, inget mögel då heller. Kan det va en viss mängd klor i vattnet som förhindrar mögel tro?
                        http://ixxe.se

Kommentar

• salar
                          Användare
                          • June 2002
                          • 227

citat:Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää

Strax efter 14.00 stack jag iväg till lokalen. Till min glädje var rommen kvar! De hade plockat bort de vita äggen, såg några smårester från de obefruktade. Men i det stora hela var alla orange färgade.
                          Strax innan jag skulle gå slängde jag en blick på dem en sista gång...och till min fasa började hanen plocka bort varenda korn från krukan!!! Han knuffade även bort honan som dessperat försökta rädda sina små..men de gick förlorade.

hur många lekar tog det för era par innan de fattade galoppen?

Nåja, ett steg närmare! Är nöjd vad de har åstakommit än så länge...deras debut trotts allt
                          Nu är väl jag ingen riktig "diskusexpert" men har haft mina nuvarande diskus i några år från att de var små tills fullvuxna. Har två par som lekt många gånger. Ett av "paren" funkar inte alls ihop, de är från samma kull också. Hanen vaktar rommen intensivt och jagar bort honan.
                          Det andra paret funkar bättre. Där är hannen och honan från olika kullar (bäst så antar jag med tanke på inavel). Där har rommen kläckts ett par gånger men yngelvården funkar sämre. Ynglen blev uppätna av föräldrarna ganska snabbt. Är nog rättså svårt att få ihop ett par som funkar perfekt skulle jag tro. Priserna på stora diskus är ju därefter samt med allt jobb det innebär att föda upp känsliga diskus-yngel.

De lekte väldigt ofta, i princip efter varje vatten-byte (lite svalare vatten) en gång i veckan när de var drygt ett år gamla (mycket matning, granulat,tubifex o röda mygg bl.a). Oftast på ena gaveln av akvarierutan och det var där de kläcktes. En svag genomströmmning rekomenderas vid lek så inte befruktningen blir sämre. Kör inge torv eller så och kranvattnet är väldigt mjukt med ett ph på ca7,5.

Kanske jag gör ett seriöst försök nu till hösten i ett eget kar med torvfiltrering. Du kan ju läsa på Johans suveräna sida på nätet http://www.discusfish.nu/. Han är mycket erfaren och riktigt seriös när det gäller diskus. Han har till o med varit i amazonas djungler där diskusen lever. Det säger nog en hel del om intresset.

Personligen brinner jag för flugfiske i fjällen. Så mina akvariefiskar har fått lida på sommarn ibland. Akvarieintresset blommar upp på vinterhalvåret!
                          SALAR

Kommentar

• Clabbe
                            Användare
                            • January 2005
                            • 48

En liten update på min lek .

I lördags morse släppte alla från konen och spred sej som väntat över hela karet. Sänkte vattennivån till strax under 50% och plockade ut allt utom värmaren och en syresten.
                            Tyvärr så dog merparten av ynglena det första dygnet...... tappade nästan helt hoppet, men efter som att det är mina första frisimmande Pidgeon yngel så bestämde jag mej för att kämpa vidare trotts att det bara var ca 15 yngel kvar.
                            Nu har min tjej och jag, nästan oavbrutet, jagat yngel med en pipett och luftslang i fyra dagar. "jaga, suga in, spruta ut på föräldrarna......... och jaga igen".
                            Men idag har ynglena fattat att dom måste äta för att överleva och diar just nu oavbrutet.

Kommer lägga upp lite bilder på min zoon om någon dag om nån vill kolla hur jag har gjort.

/Claes

Kommentar

• imported_n/a
                              Användare
                              • October 2004
                              • 531

Hej!
                              Har precis sålt mina diskus.startar upp nytt sedan.Mvh Ann-Mari
                              bryggan

Kommentar

• Alexander Ylipää
                                Användare
                                • October 2003
                                • 3613

Nu är mitt par på sin tredje lek. Ser en liten tendens på bättre skötsel av rommen. De dröjer längre och längre innan de äter upp rommen för varje lek. Ser att det är bara hanen som äter rommen, honan blir bara mest förtvivlad..som vanligt.
                                Mvh Alex

Kommentar

Arbetssätt...