Discustråden 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Clabbe
    Användare
    • January 2005
    • 48

Leopoldi: JAJJE BULLAR är helt säker. Har fått lära mej den hårda vägen hur man ser att det är 2 honor som leker (kostade 2500kr) .
    Har sysslat med diskus ett tag nu så jag kan ivarjefall med säkerhet säga vad det är för kön genom att titta på lekrör/könsöppningar.

Kommentar

• discusred
      Användare
      • June 2004
      • 851

Har för mig att jag läste en artikel i något gammalt nummer av Akvariet för längesen.
      Allafall odlaren hade problem med sina discusar i översta raden i ställningen att äggen viitnade, men övriga kar i ställningen lekte discusen. Men det vissade sig att ventilationen i taket hade stannat och översta karen blev för varma och äggen vittnade.

Kommentar

• Clabbe
        Användare
        • January 2005
        • 48

Tempen i karet ligger konstant på 28,5 grader och pH 6,5 kh 2 gh 2 (om jag inte blandat ihop det). Pumpen pumpar ca90-100l/h i 222L kar.

Kommentar

• Leopoldi
          Användare
          • February 2004
          • 1082

Ok då sjkuter han väl lösa skott.

Kommentar

• diskus
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 276

Hej Clabbe,

Jag hade det problemet med ett diskuspar för nåt år sedan. Jag provade då att tillsätta LITE anti-svamp/ anti-mögel och då gick det bättre. Beräta hur det går.

Lycka till Björn H
            Lite diskus, mal & malawi bilder
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

Kommentar

• Clabbe
              Användare
              • January 2005
              • 48

hehehehe hoppas att det bara är så att han är för ung.... men man kan ju adrig veta förrens grädden ordagrant ligger på moset

Kommentar

• Clabbe
                Användare
                • January 2005
                • 48

Diskus:
                Talade precis med tjejen och hon sa att nästan alla ägg var vita nu, ca 18h efter avslutad lek. Kanske skulle prova att bereda vattnet med lite amtra ekbarksextrakt för det motverkar väl mögel/svamp lite grann?

Kommentar

• Alexander Ylipää
                  Användare
                  • October 2003
                  • 3615

Tom: Karet kmr vara 45*50*50, alltså 112.5 liter.

Efter 1½ dygn i 70 liters karet som de går i nu så har lekförberedelserna börjat. Så fort de mötts så åker huvudet upp och de simmar förbi varandra och sen vinklas kroppen ner mot botten...därefter lätta ryckningar i kroppen.

Vad göra? Hjälpa på traven på ngt sätt eller vara låta vara ?
                  Mvh Alex

Kommentar

• Alexander Ylipää
                    Användare
                    • October 2003
                    • 3615

hej hopp

Nu har de lekt i 70 liters karet och de turvisas om o vakta rommen. ena har en spetsigare lekrör och rundare, och trubbigare hos den andra.

Nu håller vi tummarna.
                    Mvh Alex

Kommentar

• Clabbe
                      Användare
                      • January 2005
                      • 48

Låter ju bra, Alex!

Mitt "mögelpar" har lekt idag igen. Denna gång har jag tillsatt Amtra ekbarksextrakt i vattnet. ph värdet ligger nu på 5,8-6,0. Nu är det bara å hålla tummarna att rommen blivit befruktad/inte möglar. peppar peppar.....

Kommentar

• jullen
                        Användare
                        • March 2005
                        • 628

Lycka till båda två=)
                        mvh ville.

375 L Malawi
                        585 L Malawi
                        54 L Johanniyngel
                        25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

• Alexander Ylipää
                          Användare
                          • October 2003
                          • 3615

Strax efter 14.00 stack jag iväg till lokalen. Till min glädje var rommen kvar! De hade plockat bort de vita äggen, såg några smårester från de obefruktade. Men i det stora hela var alla orange färgade.
                          Strax innan jag skulle gå slängde jag en blick på dem en sista gång...och till min fasa började hanen plocka bort varenda korn från krukan!!! Han knuffade även bort honan som dessperat försökta rädda sina små..men de gick förlorade.

hur många lekar tog det för era par innan de fattade galoppen?

Nåja, ett steg närmare! Är nöjd vad de har åstakommit än så länge...deras debut trotts allt
                          Mvh Alex

Kommentar

• jarinen
                            Användare
                            • April 2003
                            • 1888

Mina har inte fattat galoppen efter 8-9 lekar, har tappat räkningen, honan i mitt fall har inte tålamod att vänta medans hanen försöker tukta.

Nu har de inte lekt på ett tag och jag går in för att bygga på dom med mycket och bra mat tills de kör igång en ny lekcykel.

Vill inte gärna påverka leken själv, de ska få prova fler ggr.

Trevligt att du återigen skaffat discus!

Mvh Jari

Kommentar

• Alexander Ylipää
                              Användare
                              • October 2003
                              • 3615

Hur stora intervaller har ditt par lekt Jari?

Säker på att det inte är två honor?

Nåja...ska oxå låta mitt par ha ansvar för allt de håller på med i karet. Men skall flytta dem till en kub jag har byggt.

Mvh Alex

Kommentar

• jullen
                                Användare
                                • March 2005
                                • 628

citat:Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää

Strax efter 14.00 stack jag iväg till lokalen. Till min glädje var rommen kvar! De hade plockat bort de vita äggen, såg några smårester från de obefruktade. Men i det stora hela var alla orange färgade.
                                Strax innan jag skulle gå slängde jag en blick på dem en sista gång...och till min fasa började hanen plocka bort varenda korn från krukan!!! Han knuffade även bort honan som dessperat försökta rädda sina små..men de gick förlorade.

hur många lekar tog det för era par innan de fattade galoppen?

Nåja, ett steg närmare! Är nöjd vad de har åstakommit än så länge...deras debut trotts allt
                                synd att dem åt upp dom
                                mvh ville.

375 L Malawi
                                585 L Malawi
                                54 L Johanniyngel
                                25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

Arbetssätt...