Discustråden 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

ixxe : schyssta videoklipp! bra tips det där med leksubstratet, rötter har jag hur mycket som helst. Hur är det med såna avsedda lekkrukor för diskus? de har väl en kant nertill som fångar opp? eller ska ett släppt romkorn ses som körd?(äts alltid opp).

Mvh Jari

Kommentar

• ixxe
      Användare
      • February 2005
      • 234

Japp tappat korn e kört, dom blir uppätna , jag testade o suga upp några av dom tappade för o se om dom var befruktade, vilket dom var...

Man börjar ju leta efter felorsaken, först trodde jag det var oerfarenhet, men efter sex-sju lekar var det fortfarande likadant.
      O vattnet kan inte va så dåligt för jag får aldrig nåt mögel på rommen o väldigt få korn blir vita. Endå har jag ganska högt ph,runt 8.5 som dock sjunker till 7,5 i akvariet efter en dag.

Så jag kom fram till att det inte funkar med kruka för mitt par ialf
      Lycka till , o hör av dig hur det gick

Mvh Martin
      http://ixxe.se

Kommentar

• jarinen
        Användare
        • April 2003
        • 1888

Har precis suttit och kikat på discuslek , fin underhållning . De verkar samspelta, ser bra ut, de verkar veta vad de håller på med , så långt.

Får se hur det går denna gången, nu kommer de få lugn o ro iallafall.

Mvh Jari

Kommentar

• Clabbe
          Användare
          • January 2005
          • 48

hehe fasen va gött för dej! Mitt nya Pigeon blod blue par håller på å förbereder för leken. Dom har tagit halva 540 karet som revir. Misstänker att dom kommer att leka innom ett par dagar.

/Claes

Kommentar

• jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

citat:Ursprungligen skickat av Clabbe

hehe fasen va gött för dej! Mitt nya Pigeon blod blue par håller på å förbereder för leken. Dom har tagit halva 540 karet som revir. Misstänker att dom kommer att leka innom ett par dagar.

/Claes
            Hoppas på det ! Håll oss underrättade hur det går, de var väldans snygga faktiskt, kikade på din zoon.

Mvh Jari

Kommentar

• jarinen
              Användare
              • April 2003
              • 1888

Hej

de kalasa i sig romen typ efter 36-40 timmar även denna gången.

När man läst lite så verkar det inte helt självklart att man kommer så långt att de kläcks när det gäller discus. Vad kan tänkas vara faktorer som påverkar det där? Själva leken ser ju bra ut och är rätt säker på att det blir befruktat och så men varför väljer dom att trycka i sig romen?

Vidare så undrar jag om man ska fortsätta mata dom under leken? Skulle vara kul att se en kull med föräldrarna, det här med artificiellt verkar så meckigt. Om man skyddar romen tills det kläcks om det kläcks, upptar dom yngelvård efter ett par dygn utan tillgång till romen?

Mycket frågor blev det .

Mvh Jari

Kommentar

• discusred
                Användare
                • June 2004
                • 851

Ge dom ett par lekar till, så tror jag dom klarar till sist och ta hand om sina yngel. För mig har det tagit 3-4 gånger innan dom klarar helt och ta hand om sina yngel.

Jag tycker att du skall glömma artificiell odling, hur roligt är det och ha ett par som inte har yngelvård helt och hållet? Halva nöjet är yngelvården.

Kommentar

• jarinen
                  Användare
                  • April 2003
                  • 1888

En tanke som slog mig nu då jag inte har nåt grus i karet, tog ur det igår, vil kunna hållla rent och mata på ordentligt är att jag har ju frigolit under karet som då syns genom glaset och den är vit. Är det stressande kanske för fiskarna att ha en helt vit botten som syns genom glaset?

Mvh Jari

Kommentar

• discusred
                    Användare
                    • June 2004
                    • 851

Vit botten botten tror jag inte är något problem. Men du kan täcka för sidorutorna och baksidan av karet, det gör dom lugna. Men som sagt var, ge det 3-4 lekar så kommer det nog.

Kommentar

• imported_n/a
                      Användare
                      • October 2004
                      • 531

Hej!
                      Ska skaffa en hane till mina 3 honor,dom äter bra och mår bra.Mvh Ann-Mari
                      bryggan

Kommentar

• jarinen
                        Användare
                        • April 2003
                        • 1888

citat:Ursprungligen skickat av discusred

Vit botten botten tror jag inte är något problem. Men du kan täcka för sidorutorna och baksidan av karet, det gör dom lugna. Men som sagt var, ge det 3-4 lekar så kommer det nog.
                        Ok, låter bra det, jo sidorna ska jag fixa, har funderat på det ett tag, när jag drog igång baljan så målade jag baksidan bara, gavlarna är lätt att åtgärda nu, blir i morron.

Din hemsida har gått mig förbi tidigare , snygga bilder på snygga Discus!

Mvh Jari

Kommentar

• imported_n/a
                          Användare
                          • October 2004
                          • 531

Hej!
                          Vet du om att jag har en egen diskushemsida Jari?Med 8 st länkar.Den heter Ann-Maris diskushemsida med en stor rot i förgrunden och en diskus som frontfoto.Det är en kille som heter Jerka som gjort den åt mig.Mvh Ann-Mari
                          bryggan

Kommentar

• jarinen
                            Användare
                            • April 2003
                            • 1888

citat:Ursprungligen skickat av annmari

Hej!
                            Vet du om att jag har en egen diskushemsida Jari?Med 8 st länkar.Den heter Ann-Maris diskushemsida med en stor rot i förgrunden och en diskus som frontfoto.Det är en kille som heter Jerka som gjort den åt mig.Mvh Ann-Mari
                            Hur hittar jag dit? Är den inte offentlig ?

Mvh Jari

Kommentar

• kaj.p
                              Användare
                              • April 2002
                              • 2294

Föreslår denna länk för diskusfreaks http://www.amazondiscus.se/phpBB2/portal.php Finns andra utländska forum men här är iallfall intentionen rätt.
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

Kommentar

• Clabbe
                                Användare
                                • January 2005
                                • 48

Har lite problem med mitt ena par.
                                Dom äter bra och är pigga och krya.... problemet är att dom lbir så himla skygga när dom leker, kan knapps kika in genom dörren utan att störa dom.
                                Funderar på att höja vattentempen en grad å se om det hjälper (ligger fn på 29,5 grader).
                                Nån som har några andra tips om vad jag kan göra?

/Clabbe

ps. karet behöver inte täckas in och karet står mitt mittemot dörröppningen å inget solljus når karet.

Kommentar

Arbetssätt...