Discustråden 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wofflan
    NCS Medlem
    • September 2003
    • 660

Hur går det Jari?
    Själv hade jag en tung helg.
    Har fyra rödturkosa och fem bruna F1, hade sex bruna men en strök med i helgen då pumpen ballade ur.
    Alltid lika tragiskt när tekniken ställer till det, grämer mig lite för jag märkte att de alla började bli skygga, när jag sedan upptäckte den som senare strök med så upptäckte jag att innerfiltret hade ballat ur.
    Mvh Fredrik

Kommentar

• jarinen
      Användare
      • April 2003
      • 1888

wofflan: beklagar! tråkigt när det sker sånt där. Ser att du har min absoluta favorit " brun " discus, lite knepig att få tag i just nu, hojta om du får lek framgent .

I går på morgonen var allt som det skulle, de stod och vaktade romen och hade klarat natten men på eftermiddagen när jag gick förbi såg jag att de hade släppt krukan, så de käka nog opp romen. Jag vet inte hur en lekcykel ser ut hos discus? men att de på 4-5 dagar får till en rom som måste läggas känns lite för kort. Jag tror att de hade en påbörjad flirt hos den förra ägaren och så blev det som det blev hos mig, kanske var inte romen ens befruktad.

Ska försöka få igång dom varefter här och försöka ge dom lugn och ro när det väl sker, jag har fiskat ur koppartetrorna nu ochså och de går helt själva och har inte varit skygga för det.

Tänkte fråga ochså: finns det någon bra allsidig sjunkpellet som är bra som då och då foder? nu kör jag med svarta larver och artemia och någon discusmix i frysform, de här frysfodren som de verkar tycka bäst om ger väl knappast en allsidig diet så att säga?

Vad har ni för reflektioner om det här med utfodring av Discus? ingenting är självklart för mig för jag är nybörjare och helt novis på discus ännu.

Mvh Jari

Kommentar

• Fildur
        Användare
        • April 2005
        • 68

Jag kör tetras "tetra discus" (gamla namnet "tetra bits"). Bra som komplement, mina fiskar äter den med god aptit.
        Troffar, centralamerika och sydamerika.

Kommentar

• Clabbe
          Användare
          • January 2005
          • 48

Jarinen: Den kost dom fick innan dom kom hem till dej bestog av 4 utfodringar per dag. Morgon: Aqatic nature granulat (det jag skickade med), Lunch: Oxhjärta, Middag: Diskus Quick, Kväll: Svarta/Vita mygglarver. Det den kosten fungerade jättebra för mej, dom har aldrig haft några problem med förstoppning eller dyrligt.

ps. Diskus Quick funkar skitbra som lektrigger för dom!

/Claes

Kommentar

• jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

Clabbe: du finns här på ciklid.se, trevligt!. Då kommer du ha stenkoll på ditt gamla par .

AN granulatet har inte riktigt varit populärt men i övrigt så äter dom bra, eller bra o bra, har man haft synspilor o dylikt eller jämför med Uarus så är dom rena gormanderna som verkligen äter i lugn o ro. För att vara discus så äter dom nog bra , de ratar aldrig maten hursomhelst.

En sak har jag komit fram till i allafall, att ha discus med Uaru som jag drömt om länge är inte aktuellt, discusen skulle nog aldrig få nån mat i sig.

Jag har nåt som heter Amtra premium discus, det är väl nåt snarlikt "discusquick" antar jag? Det är oxhjärta och mygglarver o nåt mer i det.

Sen är det det här med oxhjärta, vet inte riktigt vad man ska anse om det med tanke på alla trådar som berör ämnet, men som sagt det har ju gått bra för dig och du verkar ju mata dagligen med oxhjärta så det ska nog inhandlas.

Mvh Jari

Kommentar

• wofflan
              NCS Medlem
              • September 2003
              • 660

själv kör jag med svartamygg, artemia och egen räkmix och det funkar bra.
              Jari, jag hittade mina bruna här på köp och sälj hos en kille (Tony) i Helsingborg
              Mvh Fredrik

Kommentar

• discusred
                Användare
                • June 2004
                • 851

Jag vet att han har några bruna discus kvar.

Matfrågan, så kör jag på nästan allt, men då väldigt varierat.
                Svarta, vita, rödamygg, räkmix, artemia, oxhjärta, spirulina torrfoder, vanligt torrfoder och tertrabits.
                Men när jag kör oxhjärta dagen, så blir alltid vattenbyte samma dag för det skitar ner så.

Kommentar

• maddog
                  Användare
                  • June 2004
                  • 22

Äntligen har man fått yngel...
                  Jag har två lekpar ett san mehra par som lagt egg 4ggr och dom kommer bara längre och längre för varje gång . Och så har jag ett ghost par som har frisimmande yngel dom vart frisimmande igår

Kommentar

• Jonne
                    Användare
                    • April 2003
                    • 120

Jag har nyligen dragit igång ett 960 liters med: 7 st VF grön "Japura" discus, ca 25 st VF Altum skalarer, 30-40 st Corydoras swartzii, 50 st rödmunstetra & 3 st L260 malar. Det blev faktiskt rätt ok. Kommer att sätta till lite apistogrammor & lite bilbukar.
                    www.discusklubben.se

Kommentar

• divestuff
                      Användare
                      • March 2004
                      • 16

Låter mycket vackert Jonne, så det vill vi se bilder på!!

Kommentar

• wofflan
                        NCS Medlem
                        • September 2003
                        • 660

25 st altum? snacka om att man blir avis, vad fick du ge för dem st?
                        Mvh Fredrik

Kommentar

• drd
                          Användare
                          • December 2004
                          • 1112

Jarinen !!

Jag matar mina diskusar 3-4 ggr med olika hjärtmixar,
                          röda/svarta/vita mygg, cyklops, artemia och det går klockrent, dock byter jag 30% vatten var 4:e dag iofs.

Har stora biologiska ytterfilter som renar kanon som jag typ aldrig rengör (peppar peppar) !!
                          Ena karet har en BTN miniamazonas med hur mycket filtermaterial som helst i som alltid vattnet är kristallklart i.
                          Kan ju iofs ha att göra med att det dras runt 2000 liter i timmen.
                          Ett pumphuvud på 1000 l/t och en Eheim 2217 som står och går som är full med eheims substrat pro och lite blå filtermatta.

540 karet som där e 10 diskus i och massa annan fisk i där går en Am-top 3337 som pumpar 1000 l/tim och en eheim 2215 det sista karet har stått o gått nu i 9 månader utan att göra rent nån pump än för det verkar inte behövas ännu

Det är alltså bara att mata på så länge du sköter vattenbyten och dylikt

// Matte
                          // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                          Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• jarinen
                            Användare
                            • April 2003
                            • 1888

drd : jag filtrerar med en väl ingången 2217 i 200 L karet och byter 30-40 % typ var tredje dag. Hittills har jag inte matat mer än 2ggr om dagen, känner mig fram lite, vill inte få någon övergödning i karet.

Har lite funderingar på att ta ur substratet i karet så det blir lättare o hålla efter karet och försöka leka dom några ggr. Sett lite småtendenser de sista dagarna.

En bild på paret :http://img111.echo.cx/my.php?image=p10100463nw.jpg

Kommentar

• drd
                              Användare
                              • December 2004
                              • 1112

Riktigt snyggt dom ser ut att må finfint ju

Är det vuxna fiskar så klarar dom sig utan besvär på 2 ggr om dan matning oxå ju

När jag har fisk i kuben hemma för lek så får dom oxå 2 ggr/dag.

Jag hade inte koll på om det var ett par du hade el. mindre fisk på uppväxt....sorry =)

// Matte
                              // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                              Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• ixxe
                                Användare
                                • February 2005
                                • 234

Jari: Jag har haft STORA problem med lossnande ägg från krukor, ska du ha kruka, nät över så dom inte kommer åt o vifta lika hårt. Senaste leken blev i sällskaps akvariet på en rot o där satt rommen som klister. Så mitt tipps e annat leksubstrat.
                                Pigga välmående fiskar leker ca 1 gång i veckan 5-10 lekar, sen blir det ett uppehåll. Dom kan leka tidigare vid extra stimulans, men då blir det ofta väldigt lite ägg o resultatet oftast att dom äter upp dom.

Har lite videosnuttar på lek o uppfödning både articifiellt o med föräldrar på min sida
                                http://ixxe.se

Kommentar

Arbetssätt...