Discustråden 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • August 2002
    • 1232

Kanske slinker ned nån Tetra i framtiden...

Riktigt kul jnu när dem visar sig.
    Först när jag kom in i rummet stack dem dirket in under rötterna.
    Sedan så stack dem under när jag lyfte på locket för att mata och nu försvinner dem inte alls=)
    Kan se att några har växt till sig lite till och med!

Mvh
    ola lindeberg

Kommentar

• sofie
      Användare
      • October 2003
      • 68

Hej alla discus fantaster...
      Jag har ett 540 liters kar med 1 snake skin, 2 marlboro röd, 3 röd, turqose och 4 gröna discus.
      Har haft dessa mellan 1.5 till 2 år.
      Problem 1: De "nya" (har haft dom ca 8 mån) gröna discusarna blir dåliga från och till de har ansträngd andning och blir mörka, har behandlat med sterazin men det kommer tillbaka...
      Problem 2: jag matar dom 2-3 gånger om dagen med bla räkmix, röda/svarta mygg, musslor mm men jag tycker inte att de går upp i vikt. De ser smala ut.. Någon som har någon lösning på mina problem???
      Sofie
      450 L Malawi:
      Labeotropheus Trewavasae
      Metriaclima Esterae
      Tropheops sp chilumba
      Aulonicars Röd rubin
      Melanochromis Johannii

540 L
      C Frontosor Blue Mpimbwe

30 L
      Endlers Guppy
      och lite malar.

Kommentar

• Ola
        Användare
        • August 2002
        • 1232

Får väl uppdatera lite.

Det är 2 st som gömmer sig hela tiden, en av dem är riktigt mörk i färgen.
        Är rädd för att dem blir sjuka och smittar dem andra?

Mvh
        ola lindeberg

Kommentar

• Ola
          Användare
          • August 2002
          • 1232

Synd att det inte är nån som kan svara...
          ola lindeberg

Kommentar

• Midas_Tom
            Användare
            • March 2005
            • 809

jag gillar mest angels dimond, red turquise och marlbouro red! ska in och köpa ett gäng ida!

mvh: tom
            //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• imported_n/a
              Användare
              • October 2004
              • 531

Hej!
              Har själv 5 st VF Grön Tefe,samt 7 st Vf Altumscalarer.Mvh Ann-Mari
              bryggan

Kommentar

• Clabbe
                Användare
                • January 2005
                • 48

Lycka till Tom!
                Härligt annmari!

Ola: Har råkat ut för de symptom som du beskriver ett par gånger.
                Jag tror att problemet (hos mej) grundar sej i att jag har fördålig filtervolym och där av dåligt vatten (ja.... jag ska skaffa ett större filter). Exakt vad dom drabbas av vet jag inte... men jag misstänker att det är någon typ av gälparasit.
                När jag råkar ut för detta brukar jag göra ett 50% vattenbyte och noggrant städa karet. När jag gjort detta tillsätter jag 1dl salt per 100L vatten. Om ingen förändring sker dom närmaste 3 dagarna gör jag ett nytt 50% vattenbyte, kompletterar det salt som har försvunnit vid vattenbytet och tillsätter en dos (noggrant uppmätt i akvariebutiken) flubenol (i pulverform). Sedan låter jag det stå och matar väldigt sparsamt under fem dagar. Därefter gör jag ännu ett 50% vattenbyte innan jag återgår till gammla rutiner.
                Den här behandlingsmetoden fungerar alltid för mej (peppar peppar....)

MVH
                Claes

Kommentar

• Midas_Tom
                  Användare
                  • March 2005
                  • 809

Har varit och hämtat dom nu det blev: 2st red turquise, 2st marlbouro red och 2st angels dimond

mvh: tom
                  //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• jarinen
                    Användare
                    • April 2003
                    • 1888

Tjena! jag sällar mig numera till Discusskaran. Var och hämtade ett lekpar "Rödturkos" fullvuxna, fina som få i måndags. De går i 200 liter med några koppartetror. Är man van vid centralamerikanska ciklider så kan discus tänkas vara lite tråkig. Jag måste dock säga att allt uppvägs av dess pondus o prakt, det är ett flertal timmar jag suttit fascinerad och studerat dessa fantastiska ciklider.

De har vibrerat o putsat lite kruka så vi får se vad det kan föra med sig .

Mvh Jari

Kommentar

• discusred
                      Användare
                      • June 2004
                      • 851

Vad häftigt att du har köpt ett par dirikt.
                      Ta bort koppartetrana så dom inte nafsar i sig ynglen om där blir lek. Yngelvård av discus är väldigt vackert!

Kommentar

• Fildur
                        Användare
                        • April 2005
                        • 68

Hej

På två av mina discus har det blivit som svaga grå fläckar på fenor. På ett öga på en också är det som slemhuden har börjat lossna (lite vit gegga). De tappar även balansen i vattnet och rasar till sidoläge innan de reser sig upp igen. (övriga 7 friska)

Jag har haft i salt (1dl i 200l vatten) och bytt rejält med vatten + på gång höja temperaturen till 32 grader.

Någon som har ide om mer man kan göra? Jag har lyckats med det pinsamma att ha svag nitrit i vattnet ca 0.3 (trots 15% vattenbyte varje dag), efter stora vattenbytet nu är nitriten ej mätbar igen. Obs: mata ej med hjärta i växtakvarier - alla sagt det till mig men nu vet jag det den hårda vägen ;-(.

/Peter

Troffar, centralamerika och sydamerika.

Kommentar

• imported_n/a
                          Användare
                          • October 2004
                          • 531

Hej!
                          Hoppas få lek på mina VF grön Tefe snart,dom mår mycket bra.Mvh Ann-Mari
                          bryggan

Kommentar

• jarinen
                            Användare
                            • April 2003
                            • 1888

I dag på eftermiddan la de rom på den kruka jag ställt i mitten av karet, det gick fortare än jag vågat tro, bara varit här sen i måndags.

Synd bara att koppartetrorna är kvar i , gissar att det skiter sig om jag stoppar ner en håv? Jaja , då vet man att de är på G iallafall, det går väl fler tåg om det inte lyckas.

Mvh Jari

Kommentar

• AmLi
                              Användare
                              • April 2005
                              • 14

Det är verkligen kul att se hur en discusflock agerar. Har nyligen utökat mitt gäng med 2 små 4-5 cm bruna. De andra sju discusarna är i storlekar från ca 7 till 13 cm - 2 bruna, 3 royal blue och 2 röd turkos. Ynglingarna fick uppleva att bli granskade från topp till tå och man såg verkligen hur de äldre djuren lite förvånat konstaterade att flocken blivit större. Det enda som egentligen hände var att en av de äldre bruna som varit lite mobbad kom fram och har de senaste dagarna varit framme med de andra mest hela tiden :-) De nya små liven tog det hela med fattning och efter en timme var de framme och åt tillsammans med övriga gänget. Måste säga att de måste vara ganska tuffa små krabater jag fått tag på.
                              Återfallsakvarist

Kommentar

• discusred
                                Användare
                                • June 2004
                                • 851

citat:Ursprungligen skickat av jarinen

I dag på eftermiddan la de rom på den kruka jag ställt i mitten av karet, det gick fortare än jag vågat tro, bara varit här sen i måndags.

Synd bara att koppartetrorna är kvar i , gissar att det skiter sig om jag stoppar ner en håv? Jaja , då vet man att de är på G iallafall, det går väl fler tåg om det inte lyckas.

Mvh Jari

Oftas om det är nytt par så misslyckas den första leken. Och är ditt par så lek-sugna som dom verkar så leker dom igen.

Kommentar

Arbetssätt...