Discustråden 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    Användare
    • December 2004
    • 1112

Stefan a.k.a Tricella [:p]

Fastän mina skalarer som nu är lite större i höjden då än diskusarna så vet dom ännu sin plats i karet tack o lov.

Diskusarna leker hela tiden och ett par håller på att bildas av skalarerna , som förövrigt är ungar av VF rödryggade skalarer som är jävligt granna.Inte som dom låga skitfula man ser i affärerna.

Men visst det är en fördel om diskusarna är större än skalarerna när man har dom ihop från början för att få diskusarna mindre mesiga

//Matte
    // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• Ola
      Användare
      • August 2002
      • 1232

Har redan 7st Discus på ca 7cm i karet.
      Kan man trycka ned nån Scalar med då?

Mvh
      ola lindeberg

Kommentar

• edlund
        Användare
        • February 2005
        • 152

Beror ju på hur stort kar du har.Eller hur?

Kommentar

• drd
          Användare
          • December 2004
          • 1112

citat:Ursprungligen skickat av Ola

Har redan 7st Discus på ca 7cm i karet.
          Kan man trycka ned nån Scalar med då?

Mvh
          Jo klart du kan göra det....fast det beror lite på hur stort karet är och så ju.....och hur stora skalarerna e förståss =)

Fler fisk = oftare vattenbyten !!
          // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
          Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• Mård
            Användare
            • February 2004
            • 285

Hej Discusred! Mina rödmunnar är typ nästan helt genomskinliga....att de inte trivs är sååå uppenbart. Mina discuar äter otroligt mycket så det blir en hel del skit på botten så jag byter lite vatten varje kväll innan jag går och lägger mig. När jag byter vatten försvinner all röd färg, den kommer tillbaka när jag inte byter vatten på några dagar...men det gör jag ju inte nu. Så nu är dom typ bleka hela tiden....Känns jätte trisst. Men jag håller med dig att de håller ihop i stim ypperligt bra. Visst är det jätte vackert att se dom fly från discusarna men det är mindre kul när de inte trivs....

De är inte sjuk men verkar vara otroligt känsliga för skiftningar i temp och andra skiftningar i vattnet....eller vad kan det annars vara?
            Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

Kommentar

• discusred
              Användare
              • June 2004
              • 851

Varför inte testa mata discusen med så mycket att dom äter upp allt på 15-20 minuter, så slipper du vatten byten varje kväll?
              En discus är alltid hungrig, tigger alltid mat när man kommer till karet. Dicus påminner mycket om hundar, när det gäller att tigga om mat.
              Sen är Corydoras och L-malar alltid bra och leta upp överbliven mat.

Kommentar

• Mård
                Användare
                • February 2004
                • 285

Hej! Det är inte överbliven mat jag suger upp utan discusarnas bajs, gud vad de skiter. Maten äter de alltid upp inom 10 min. Det är mitt filter som inte klarar av allt ätande och skitande (har inte pengar att köpa ett ytterfilter för just nu). Och jag har blivit så intresserad av discus nu att jag tycker att tetrorna bara tar upp värdrfull plats. Så jag tror att jag skulle sälja dom i vilket fall som hällst, bättre att de kommer till någon som uppskattar dom mer. Jag har blivit helt discus fixerad, de är ju världens underbaraste fiskar
                Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

Kommentar

• Ola
                  Användare
                  • August 2002
                  • 1232

Obs! Karet är på 222L.
                  Bytar vatten 1-2 grr i veckan.

Mvh Ola
                  ola lindeberg

Kommentar

• Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

Den Discusen som jag redan hade. Har fått på fan inatt. Det vart bara avlivning som gällde! Inte välkomen i gruppen precis.

Dock förtfarande skygga.
                    ola lindeberg

Kommentar

• Mård
                      Användare
                      • February 2004
                      • 285

Det lät väldigt tråkigt Ola...

Någon somvet varför det blev så? Jag har satt tillö nya fiskat i min grupp flera gånger utan problem...senaste satte jag till en liten mager rackare (inte mager längre i och för sig)..men allt har gått som smort...Den lilla nya är den som har det lättast i mitt kar..ingen bryr sig om den typ....olika det kan vara..

Kommentar

• Ola
                        Användare
                        • August 2002
                        • 1232

ja, det var lite tråkigt. Fick hem krabaten när den knappt var stor som en 50-öring... Bara dem andra klarar sig så! Ser ut som nån har växt till och med=)

Någon som kan svara på frågan varför några inte låter andra komma fram till maten?

Mvh Ola
                        ola lindeberg

Kommentar

• Clabbe
                          Användare
                          • January 2005
                          • 48

Lite intressant om vad som kan hända om man får strömavbrott och fiskarna dör.

Talade med en kund för ett par dagar sedan vars dotter har diskus. Dom bor i småland och drabbades hårt av stormen i januari.

5 veckor var dom utan ström och trotts intensiva vattenbyten med varmvatten så överlevde inte fiskarna. Kunden hade då fotograferat dom döda fiskarna och skickat korten till Vattenfall som snällt betalade ut ersättning.

kan vara bra att veta om man skulle drabbas....

Kommentar

• Mård
                            Användare
                            • February 2004
                            • 285

Att de inte låter de andra komma fram till maten är ju bara rangordningen...Har du någon gång tittat på hästar i en hage som får mat...samma grej där...du får göra likadant som man gör i hästhagen....sprid ut maten i fler högar...

Kommentar

• Ola
                              Användare
                              • August 2002
                              • 1232

Ibland när 2 st står och äter, så börjar den ena spänna upp sig och "slå" med kroppen mot den andra. Är det just att den är längre rankad?

Denna rangornidngen kan man inte få slut på genom att lägga i nårra andra firrar?

Dem äter och visar sig mer och mer förövrigt

Mvh
                              ola lindeberg

Kommentar

• Mård
                                Användare
                                • February 2004
                                • 285

Rang ordning kommer de alltid ha....de kommer med andra ord alltid stöka runt lite när de får mat..

Så länge ingen mår dåligt ser jag ingen anledning att ändra på något...om du inte vill ha en scalare eller nåt för att dom är fina såklart

Min snackeskin hane och redruby hane bråkar som fan just nu...men de drar nog jämt snart hoppas jag...

Kommentar

Arbetssätt...