Discustråden 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Clabbe
    Användare
    • January 2005
    • 48

Hej alle sammans!
    Tänkte bara ge en lite rekomendation!
    Upptäckte i förrgår att det var något som inte var rätt i min yngelburk. Alla fiskar var väldigt mörka, nästan alla stog och trängdes i ett hörn under doppvärmaren och några simmade plnlöst omkring nere vid botten och tjippade efter livsgnista. Kvällen innan hade jag gjort en totalrengöring av tanken. När jag mätte alla värden var dom helt perfekta så jag kunde ganska snabbt utesluta yttre faktorer. På kvällen var det fortfarande lika illa i tanken så jag körde i en saltkur och den medförde en liten förbättring.
    När jag tände nästa morgon vad det total missär i tanken. Man kunde tydligt se att många av fiskarna skulle inte klara sig om inte något gjordes snabbt. Satte mej vid tanken och tittade lite på fiskarna och upptäkte lite vit avföring från några av fiskarna. "jaha flagulater?!" tänkte jag och öppnade stora medicinskåpet. Hittade en förpackning Aquafuran som hjälper genom att både förbygga och behandla innre och yttre bakterieangrepp. Behandlingstid: 3dagar.
    Snuttar i en kur i akvariet och hoppas på det bästa.
    När jag senare samma dag kommer hem från jobbet så är det värdens party i tanken. Alla fiskar vewrkar helt friska utom en som jag antagligen kommer att behöva avliva.
    Summan av kardemumman: Salt + Aquafuran fungerar jättebra mot bakterieangrepp.

Kommentar

• divestuff
      Användare
      • March 2004
      • 16

tjena clabbe...
      Funderar på¨en sak, om du gjort totalrengöring av karet, har du då fyllt på hela karet med enbart kranvatten...?
      Kranvattenet kanske innehöll för höga värden av klor för att fisken ska klara det, skulle det inte kunna vara så du hade för mycke klor i karet när fiskarn hälldes i, dom blev stressade å mörka, men efter att kloret avdunstat (kanske 24h) å vattnet blivit bra så hämtade fiskarna sig igen.....? Att fiskarna skulle få vit avföring på en dag pga totalrengöring låter snabbt, dom kanske hade något innan, som blommade upp när fiskarna blev stressade och mörka...?

Håller själv på och testar hur snabbt man kan bli av med kloret i kranvattent, avluftade förut 600liter på 24h med kraftig avluftning, men nu provar jag med att avlufta små volymer vatten (8 liter) fast på en timmes tid med samma avluftning, för att slippa ha två stora tankar i lägenheten.
      Men efter en veckas försök så e jag inte nöjd med resultatet, någon som vet om det finns någon bra genväg för att få bort kloret? Kanske inte finns någon till rimtigt pris med liten plats, får väl isåfall ha mina vattentunor i hallen

(Har jag fel claes, så får du skälla på mig på MSN heheheh)

//peter

Kommentar

• Mård
        Användare
        • February 2004
        • 285

Ja du Mats man tycker ju att komunen borde informera de i området när dom fixar med vatten ledningarna. För mig var ju detta en engångsföretelse. Men att ha broblem flera år måste ju vara frustrerande, massor av fiskar som dör utan att man vet varför. Usch, vilken mardröm!
        Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

Kommentar

• Clabbe
          Användare
          • January 2005
          • 48

tjena peter!

Jo jag gjorde ett 75% byte med "oluftat" vatten men tillsatte givetvis beredningsmedel.
          Firrarna hade varit lite småkrassliga ett par dagar innan så det var väll antagligen vattenbytet som fick det hela att bryta ut i full skala. Mao var det antagligen delvis en yttre faktor som utlöste det hela, och inte som jag skrev i mitt förra inlägg, tänkte faktiskt inte på det. Som tur var verkar det som att jag upptäckte och han behandla i tid, tråkigt nog inte tillräckligt snabbt efter som att en av dom små stackarna dog idag. Kan ju iallafall glädja mej åt att resten av dom mår prima!

Kommentar

• Ola
            Användare
            • August 2002
            • 1232

Nu har dem börjat mobba varandra, en står uppe i ett hörn bara.
            Ska jag bara låta det va?
            Flytta?

Mvh
            ola lindeberg

Kommentar

• Mård
              Användare
              • February 2004
              • 285

De jag köpte mina första discusar hade löst mobbing problemet med att skaffa två skalarer. För den funkade det utmärkt. Har aldrig varit med om det själv ännu i mitt kar har jag dicus från 3-12 cm, men det kommer väl kanske*hoppas inte*. Med min ringa erfarenhet kan jag tyvärr inte ge fler råd.
              Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

Kommentar

• Ola
                Användare
                • August 2002
                • 1232

Har tänkt på att introducera någon annan fisk för att få dem att vara tuffare och visa sig mer.

Tips? Scalar,Tetror....

Mvh
                ola lindeberg

Kommentar

• Mård
                  Användare
                  • February 2004
                  • 285

Ett råd då kan nog vara att inte köpa känsliga tetror. Jag har rödmunnar men tycker inte att det fungerar inte för mig iaf. De hatar de täta vatten bytena ocg verkar nästan rädda för discusarna. Med andra ord ska jag göra mig av med dom.Vet inte om dom ger discusarna mod på det sättet det har jag aldrig märkt. Någon med annan uppfattning?

Kommentar

• Mård
                    Användare
                    • February 2004
                    • 285

Skalare kan nog iaf vara bättre än tetror tror jag, hade en skalare förut det fungerade jätte bra med discusarna..

Kommentar

• discusred
                      Användare
                      • June 2004
                      • 851

citat:Ursprungligen skickat av Mård

Ett råd då kan nog vara att inte köpa känsliga tetror. Jag har rödmunnar men tycker inte att det fungerar inte för mig iaf. De hatar de täta vatten bytena ocg verkar nästan rädda för discusarna. Med andra ord ska jag göra mig av med dom.Vet inte om dom ger discusarna mod på det sättet det har jag aldrig märkt. Någon med annan uppfattning?
                      Har oxå rödmunnar, men inte har dom regerat negativt förr vattenbyte. Dom flesta tetror är rädda för större fisk (naturlig instinkt). Tycker att det är en härlig syn när hela gänget rödmunnar håller ihop i stim när dom flyr ifrån discusen. Sen tycker jag att rödmunnar är den bästa tetran när det gäller att hålla ihop stimet. utan och bli jagade.

Kommentar

• Larry Stockholm
                        Användare
                        • November 2004
                        • 343

Och så har man blivit med Discus. Ingen bjöd på auktionen så jag ropade in två st. för 230:-. Sort: Ingen aning. Lite silveraktiga med ränder uppifrån och ned. Blå neonliknande strimmor som varvas med rött/brunt. Förslag eller vilken sida kan jag hitta olika bilder på Discusvarianter?
                        Lasse Omfors

Akvaristiken går i vågor

Kommentar

• edlund
                          Användare
                          • February 2005
                          • 152

Hur stora e dom ?

Kommentar

• drd
                            Användare
                            • December 2004
                            • 1112

Så nu har båda mina par som går i btn karet nya småttingar som sprattlar på bakgrunden igen

Otroligt att dom leker samtidigt varje gång oxå.
                            Synd bara att dom inte kan försvara dom mot resten av innehållet i akvariet när dom ska bli frisimmande.[V]

Har ju 8 yngelglada skalarer och ett gäng kardinaltetror + en utanstående marlborored hona som går där i oxå.

Jag hade lite bekymmer med att diskusarna var skygga som fasen när jag gjorde om i karet och monterade btn miniamazonasen och då skaffade jag ett gäng miniskalarer som matglatt sällskap som inköptes för att få diskusarna att bli mindre blyga och inte gömma sig hela tiden som dom gjorde då.

Det funkade klockrent för skalarerna är ju inte rädda för nåt och matglada som tusan så efter några veckor så var diskusarna invanda med att dom hade fått sällskap och när man kom och går förbi karet så sticker inte fiskarna och ställer sig o trycker längs bakgrunden utan det blev 2 lekpar som är igång hela tiden.

Helt ok med andra ord.

Så ni som har problem med nya diskus och att dom är blyga, se till att hitta 6-8 små skalarer som kan växa upp tillsammans med diskusarna och lära dom att inte det är farligt att det går folk fram och tillbaka vid akvariet som jag gjorde.
                            Skalarerna är ju tokiga i allt som serveras och dom lockar fram diskusarna om dom inte vill äta också så att diskusarna brukar fatta att maten som serveras är helt ok.

Mvh Matte [8D]
                            // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                            Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Kan intyga det du skriver drd!

Scalarer och Discus fungerar riktigt bra ihop...så länge som Scalarerna är mindre än Discus i storlek. De har annars en tendens att "kväva" Discus pga deras aggressivitet (i förhållande till Discusen).

När mina Scalare växte om Discus så blev de kuvna och rangordningen i karet var tydlig. Detta medförde att mina Discus inte lekte, medans Scalarerna lekte ofta och hade rätt stora revir.

Kommentar

• Larry Stockholm
                                Användare
                                • November 2004
                                • 343

citat:Ursprungligen skickat av edlund

Hur stora e dom ?
                                Dom är ca 10 cm.
                                Lasse Omfors

Akvaristiken går i vågor

Kommentar

Arbetssätt...