Skygga verkar lite annorlunda, mina blir agressiva när jag närmar mig karet, hanen skulle nog hällst vilja hoppa ur o bita mig i näsan
Discustråden 2005
Kollaps
X
-
-
citat:Ursprungligen skickat av ixxe
Skygga verkar lite annorlunda, mina blir agressiva när jag närmar mig karet, hanen skulle nog hällst vilja hoppa ur o bita mig i näsan
Jag har 12 yngre discus i 525 liter.Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.Kommentar
-
-
Har haft storvuxna kardinaltetra och det fungerade utmärkt, men när jag släppte i 10 små neontetror så blev det huggsexa.. hehehe
Kommentar
-
Kardinaltetror fungerar bra med discus och de är snyggare än neontetrorna (tycker jag iallafall). Neontetra är för liten och blir nog till slut mat för discus...
Det finns annars en del andra tetror som väl tåls att prova annat än standard-tetrorna...kardinal och neon. Har man discus med rött i sig så tycker jag att det kan vara snyggare med annan tetra.Kommentar
-
Mitt discuspar är punktliga med sina lekar iallafall även om det inte hittills lyckats. Söndagar mellan 16-18 är det som gäller ; )
En timme skiljde mellan denna o förra gången, hoppas dom slipper leka nästa söndag och vaktar yngel istället.
Mvh JariKommentar
-
Kommentar
-
Råkade se idag att honan börja noppa på krukan så jag satte mig ned en halvtimma o kika vad som försiggår. Honan får släpp och börjar käka rom och hanen är ursinnig och hugger på honan, men det hjälper inte, han försöker väl lära opp henne ; ) , får hoppas dom lär sig lite av varje lek och att de en dag kommer till skott så att säga.
Frustrerande att bevittna iallafall!
Mvh JariKommentar
-
-
Har inte hänt nå än. Men förhoppningen är stor . Ska börja simulera lite regnperiod för dom nu å se om det händer nå.Kommentar
-
-
-
Hej,
hur brukar det gå när man introducerar vuxna discus för varann, smäller dom på varann? eller hur brukar det funka? . Anledningen till jag frågar är att jag eventuellt kikar efter några individer till, och de behöver väl vara vuxna eller? med tanke på att mitt par är väl nästan fullvuxet.
Hur går det sannolikt om man släpper i 4-5 mindre (7-8 cm) ? Vill i möjligaste mån inte gå vägen genom att lära mig praktiskt ( discus är ju inte billiga direkt) .
Mvh JariKommentar
-
Jag brukat tillsätta både mindre och större individer. Dom stora tar det lite längre tid att anpassa sej..... å det kan bli en del stryk..... men har aldrig haft några större problem.
Jari: Mitt PBB par var 2 honor så inte undra på att det gick åt skogen . Har en ny hane med PBB honan nu och dom har pruttat ur sej en lite romkaka som kläcks på fredag om inget går snett med vattnet (har nätat konen). Har du kläckt fram något än? Provade du nät?Kommentar
-
clabbe: Hoppas att ditt par får till det! Efter den stora lekperioden jag hade så har de lekt en gång för några veckor sedan och då mindre än ett dygn före kläckning så börjar honan att kalasa igen.
Den här gången tar jag konen och vänder bort romen mot främre rutan, de få som var kvar och när man kollade närmare så var där 2 prickar i varje korn vilket borde tyda på att det åtminstone är befruktat och problemet är honan. Ska nog pröva att vända bort konen nånstans där de inte kommer åt romen men där det är bra cirkulation på vattnet nästa gång.
Har meckat o provat olika sällskap till paret under sommaren så just nu är dom lite misstänksamma o defensiva.
By the way: skulle en 65 liters med endast en lekkon i vara för litet för discusparet tro? Tillfälligt när man ska leka dom typ? Den lilla vattenvolymen gör ju att man får vara uppmärksam på vattnet men i övrigt?
Mvh JariKommentar
Kommentar