A.metae hur pass vanlig?(bild finns)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helenai
    Användare
    • October 2004
    • 269

    #31
    Ny lek.
    Släppte i några serpatetror igår. Och det tände visst till i hela karet! [:p]
    Tetrorna fick vara ifred, ignorerades närmast. *glad för det eftersom jag är rätt förtjust i tetror*
    Rent allmänt har jag nog aldrig sett tetrorna uppvakta varandra så intensivt, och ikväll lade acarorna rom. Samma sten som förut, mycket bättre sams, dvs båda vaktar och byts av. Mellan varven gräver de gropar i sanden.

    Karet är fortfarande dimmigt av infusorier och går saltat med 1 dl havssalt/100 liter vatten. Några tips?
    Någon som känner till tid till kläckning? Karet håller omkring 26-27 grader, mjukt kranvatten. Hittar inget omdet i de artbeskrivningar jag läst. Jag är fullständigt rudis på lekande fiskar, mitt mål har varit vackert biotop/ sällskapskar med friska och glada fiskar. Men jag vill ju iaf inte förstöra fullständigt för dem nu. [:O]
    Varde ljus... och det vart mörker.

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

    Kommentar

    • Kentaberglund
      Användare
      • February 2005
      • 22

      #32
      Klockrent snygg art
      Jag kanske har missat något men vad har ni(du) haft arten medför andra fiskar och hur är betendet är den agresiv eller löjlig?
      Som sagt´arten ser smarrig ut men hur är humöret?`

      Kenta

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • May 2004
        • 1403

        #33
        Jag har ett lekpar Ae.Patricki. De är väldigt lika Ae.metae.
        Skillnaden(vid snabb titt) är att patricki alltid har en stor/svart punkt mitt på latteralbandet. Den finns där oavsett humör på fisken.
        Huvudets form är också en markant skillnad: patrickin har "en smäckrare/mjukare huvudform". Färg mässigt,har de metae jag sett
        haft intensivare lyster (de har påfallande lika teckning).Mina patricki är -hanen- omkr 22cm,hona 18cm.De leker med ca. 2-3v intervall och äter gärna upp sin egen(äldre)avkomma.

        "Släppte i några serpatetror igår. Och det tände visst till i hela karet! Tetrorna fick vara ifred, ignorerades närmast. *glad för det eftersom jag är rätt förtjust i tetror*"
        I min burk skulle serpaetetrorna bli mat ögonblickligen! Ae. Patrickin är en utvecklad fiskätare. Jag kan nämna att de är bättre fiskätare en C.menezezi (hane omkr. 30cm).Känns konstigt för cicklan ser "läskigare ut" Men menezezin verkar ta sina byten vid gryning/skymning. Och patrickin bryr sig inte om ljuset(äter vid hunger) Hälsn. Patrick

        Kommentar

        • Jade
          Användare
          • November 2004
          • 17

          #34
          Klart läcker!
          Köpte själv ett par för ett tag sen, under namnet Ae Patricki, vilket jag började tveka på å det visade sig vara
          Ae Metae.
          Se tråden

          dessa är nu tyvärr tillbaka "på Lagret" då jag efter eftertanke insett att min burk är för liten för närvarande.
          bilder på dessa under id sök:

          Lycka till!
          När å Om det blir ett större kar söker jag nog upp ett par av dessa Maffiga firrar!
          mvh.Jade
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303508

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

            #35


            de lekte häromdagen tyvärr försvann äggen övernatten . men fick iaf ett "in action" kort.

            Kommentar

            • fiend
              Användare
              • September 2003
              • 272

              #36
              Såg just denna tråd

              Blev än mer sugen nu på att skaffa denna underbara fisk!

              Mvh Fredrik
              http://www.fiend.nu - min egen sida
              http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

              Kommentar

              • Helenai
                Användare
                • October 2004
                • 269

                #37
                Lek igår kväll igen. MÅNGA ägg på stenen. Honan höll denna gång undan hanen (nytt!) efter leken och hon fortsatte försvara äggen även nu på förmiddagen. Hanen håller sig i det yttre området och blänger på mig.

                Tyvärr var vattnet knappast nybytt och slamsugen hade nog inte varit och rensat på tre veckor så vi får se hur det går. Det finns en del svävande humus i omlopp.

                Frågan är om jag ska hålla karet släckt för att de ska få mer lugn och ro eller om jag ska prioritera växternas syretillskott i karet. Någon?

                Snygga bilder på leken! Dina ser ju precis likadana ut. Min hane är nästan alltid regnbågsskimrande och bara ibland ser men de oranga tecken som honan har.
                Varde ljus... och det vart mörker.

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                Kommentar

                • jarinen
                  Användare
                  • April 2003
                  • 1888

                  #38
                  Hej

                  har haft 4 metae i en månad nu och de verkar vara coola fiskar, det är lite fuffens på gång så jag undrar om jag inte kan få ut ett par av de här ändå. De går ihop med mina Uaru och det funkar fint, får väl se sen när de blir lite större hur det blir med den saken.

                  Vacker fisk!


                  Mvh Jari

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3029

                    #39
                    den är mycket vacker, mina är nu nog runt 10-12 de har lekt två ggr ,men gått sådär

                    Kommentar

                    • MickeW
                      Användare
                      • December 2004
                      • 113

                      #40
                      Johan: Har du dina med Guldsöm? Skulle vilja föra över mina till guldsömskaret, men de verkar lite för "mesiga". Är rädd att guldsömshanen jagar ihjäl dem? Vad tror du?
                      Då var man medlem....!

                      "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3029

                        #41
                        har hade haft =) just nu går de i ett 310. metea, för att se om jag kan få till nån lek, det var inga problem att ha dem med guldsöm. men min Guldsöms par är rätt snälla.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...