A.metae hur pass vanlig?(bild finns)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

    #16
    Hehe.. den var fin den med... ytterligare en fisk jag vill ha
    Anders L

    Kommentar

    • Helenai
      Användare
      • October 2004
      • 269

      #17
      Min hane är drygt 15 cm, kanske uppåt 17 cm. Honan är omkring 10 cm. Bredd 3-4 cm.
      Efter ett 100 % vattenbyte igår började de med styrketräning igen och idag har de båda lindriga skador ovanför munnarna. Har saltat i förebyggande syfte då jag haft tetror med svampangrepp i karet förut. Håller i övrigt med Olof att de är varsamma mot inredningen, ancistrusarna i samma kar ställer till betydligt mer. [:p]
      Har inte vågat testa med tetrasällskap ännu. Serpatetrorna kanske får återvända till dem senare?

      Jag är verkligen osäker på vilka förutsättningar de ska ha för lek? Någon med mer kunskap?
      Jag har några alstubbar och rådasand. Inga stenar eller grottor, men växtlighet att gömma sig i om det behövs. Behövs grottor eller stenar?

      Jättefina bilder! Mina fiskar är likadana men min fotokompetens uppenbart sämre. []
      Varde ljus... och det vart mörker.

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • April 2002
        • 1823

        #18
        Hej!

        Flata stenar ska det vara. Jag såg aldrig någon riktig lek hos mina men de putsade noga av stenar och började också gräva gropar kring växternas rötter vid flera tillfällen. Jag har läst att de har ynglen i en grop med växtrötter och det stämde väl överrens med hur mina agerade.

        Mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • August 2002
          • 3029

          #19
          på min enda bild så gräver de vid en rot, tror de kommer göra så när det leker "skarpt"

          Kommentar

          • davide
            Användare
            • December 2003
            • 335

            #20
            Riktigt fina bilder Johan. Det är nog de första bilderna jag sett som gjort denna fisk rättvisa.

            Jag har inte haft dem själv men en bekant sa att hennes lekte på precis samma sätt som A.pulcher. Och det låter ju inte helt otroligt då de är rätt närbesläktade...
            MVH David
            www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

              #21
              davide, håller med dig , det har varit dåligt med bilder på nätet som verkligen visar hur de ser ut, kanske skulle skicka upp dem oxå på art bilder på medlemsbilder, så det syns på google o sånt.

              Kommentar

              • FLIR

                #22
                Hej!

                Jag har ett Metae par som jag nu haft ett par år.
                Här e länkar till bilder på min hane, suddiga bilder men han vill aldrig vara still så...




                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • December 2004
                  • 1324

                  #23
                  citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren:

                  "...kanske skulle skicka upp dem oxå på art bilder på medlemsbilder, så det syns på google o sånt."
                  Absolut! Vackra bilder. Och fiskar.

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3029

                    #24
                    kul o se en större, vilken nos han har på sista bilden, är det "standard"

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3029

                      #25


                      för dem som vill läsa mer om den.

                      Kommentar

                      • FLIR

                        #26
                        citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

                        kul o se en större, vilken nos han har på sista bilden, är det "standard"
                        Ingen aning om det är "standard" eller inte. Har iofs inte sett någon i samma storlek så kanske..
                        jag tog lite fler bilder, inkl närbilder på snoken.



                        http://hem.bredband.net/paradisgarden/metae6.jpg <-- honan
                        http://hem.bredband.net/paradisgarden/metae8.jpg <-- honan

                        Kommentar

                        • Helenai
                          Användare
                          • October 2004
                          • 269

                          #27
                          Mina metaacaror lekte igår. Vid vattenbytet attackerade honan mig. Blev förvånad.
                          På kvällen mellan 20.30 och 22.30 (cirka) lekte de på en sten som lutar mot bakre glaset. Efter leken jagade hanen iväg honan som nu står i ett hörn i motsatta änden och ser lite olycklig ut. Ännu nu på morgonen står han och vaktar äggen. Tyvärr har jag infusorieblomning i det karet och det går även två ancistrus där, så leken kommer väl antagligen att gå åt skogen.

                          MEN! Är det någon som har tips på en vettig handlingsplan? Jag är helt rudis på sådant här. Ska jag oroa lekparet genom att ta upp ancistrusarna?
                          Vad ska jag mata eventuella yngel med? [:O]
                          Och ska jag mata lekparet nu medan han vaktar eller ska jag vänta? Matar med ciklidpellets.
                          Varde ljus... och det vart mörker.

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                          Kommentar

                          • Johan
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3029

                            #28
                            om du har infosoriur så blr det bra mat för yngeln. ha lite tänt ¨på natten nån liten lampa el nåt vid karet så honan/hanen kan ha uppsikt. jag gör så med mina guldsömns yngel o det brukar underlätta.

                            Kommentar

                            • Helenai
                              Användare
                              • October 2004
                              • 269

                              #29
                              Leken avslutad.
                              Vet inte vem som var boven i dramat eftersom jag var borta på flyttkarlsuppdrag. De verkar hyfsat sams, även om hanen jagar ner honan i grottan då och då.

                              Infusorierna har väl tagit i lite väl mycket nu när en lampa varit tänd dygnet runt. *dimmigt*
                              Varde ljus... och det vart mörker.

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                              Kommentar

                              • Johan
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3029

                                #30
                                du kan ha en lampa brevid karet , måste inte vara ovan på utan. räcker tex med en svag spotlight som lyser upp lite, bara det inte är kolsvart. men detta "behövs" bara tycker jag om man vill spara på yngel, vill du inte böka med lysa kan du bara suga upp dem o dra upp dem själv.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...