Kallvattenbyte, hur mycket?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mpimbwe
    Användare
    • December 2004
    • 170

Kallvattenbyte, hur mycket?

Hejsan!
    Till alla er som byter vatten med kallvatten... Har själv en lokal där jag tyvärr bara har kallvatten och undrar nu hur mycket vatten ni byter. Hur mycket kan temperaturen sjuka utan att ställa till problem (har malawi och tanganiyka).
    /Andreas (Karlstad)

Under uppbyggnad:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

(1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

en kompis som hade malawi hade för vana att byte med mycket kallt vatten, runt 18 grader när han hade bytt, han hade oxå "mystiska" fall med plötslig död i karet efter sina vatten byten. du kanske ska testa i ett kar att byta 40% o se vad tempen hamnar på dvs då med i ett kar utan fisk. hur mycket som är botten gränsen vet jag faktsikt inte.

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Det borde la vara rätt lätt o räkna ut. Ett tapp från 27-22 borde nog vara rätt ok tror jag. Bara o koppla på hjärnan [:0] Du måste också veta exakt gradanatalet på ditt kallvatten såklart.

Om ditt vatten är 27 och du byter hälften med 12 gradigt vatten, då borde det hamna på 19,5. Alltså för kallt. Om du istället bara byter 1/3 borde det hamna exakt på 22, vilket är lagom. Alltså, om du har 27 grader, byter 1/3 med 12 gradigt borde det hamna på 22, vilket jag nog tycker är ok!

Uträkning:
      (27-12)*0,67=10
      10+12 = 22

Jag kan mycke väl tänka fel, det händer inte ofta, men ibland. [8D]
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Twosaint
        Användare
        • December 2004
        • 68

Jag byter upp till 40% och har aldrig haft några problem, temperaturen kanske sjunker lite väl mycket ibland men har aldrig sett några märkbara följder. Enda som förbryllar mig är Frontosorna jag antar att dom får problem med simblåsan för dom blir "tunga" och lägger sig på buken men så fort nivån är så hög att jag kan sätta igång pumpen så blir det fart på dom igen.

Kommentar

• mpimbwe
          Användare
          • December 2004
          • 170

Tack för svaren... fortsätter nog med de ca 40% jag byter idag, men det var intressant och höra vad ni had och säga.
          /Andreas (Karlstad)

Under uppbyggnad:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

(1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

Kommentar

• endymion

Brukar byta så vattnet hamnar runt 20 °C och jag har aldrig har några problem. Det går inte riktigt att tänka som Zaphi skriver i och med att stenar, grus, glas mm är varma och snabbt avger värme.

Kommentar

• mek
              Användare
              • January 2005
              • 540

I mitt 25liters yngelkar, byter jag ca hälften av vattnet. När jag sedan fyller på, gör jag det i etapper. Ser jag att tempen börjar närma sig 20strecket, avvaktar jag en stund så doppisen får göra sitt. När tempen sedan ökat, häller jag i resten. Så länge firrarna mår bra kan man (nästan) göra som man vill. Gäller bara att vara försiktig.

Kommentar

Arbetssätt...