kakaduatips osv (ändrad från söker apistogramma)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    #16
    njessi tror jag en heter, den tycker jag är mycket fin.

    Kommentar

    • servant

      #17
      det vart ett kakaduapar.. får se om jag måste köpa fler honor sen..

      Kommentar

      • servant

        #18
        hmm.. dom verkar inte så pigga.. slöa å så.. sen försvarar dom sig inte mot nåt..
        och honan är pytteliten.. typ hälften av hanen.. är de normalt eller har jag fått ett icke könsmoget yngel?
        dom verkar inte äta nåt heller..

        vill ha tips om kakaduan.. vad dom äter, lekbeteende osv.

        Kommentar

        • erland
          Användare
          • July 2003
          • 59

          #19
          Jag har ett kakaduapar i mitt 240 liters akvarium de har nu lyckats leka ett antal gånger och oftast även fått yngel. Tyvärr har dock ynglena hittills försvunnit efter några dagar, förmodligen p.g.a. de blivit uppätna av någon av de övriga fiskarna som går i samma akvarium.

          Min hane och hona är i alla fall ca 3-4 cm stora så i den storleken är de i alla fall könsmogna. Vid leken så brukar honan dra sig undan lite grann till en grotta men titta fram när jag kommer fram till akvariet p.g.a. hon tror det är matdags då. När jag står vi akvariet så kan hon vara framme ett tag utan att hon bryr sig om att äggen är helt obevakade. Hanen åker och simmar omkring som vanligt på ganska stor yta så länge ynglena inte blivit frisimmande. Det verkar vara honan som sköter om allt fläktande och yngelvaktande så länge ynglena inte är frisimmande. När ynglena blivit frisimmande så kommer honan fram med dem och vallar runt dem i akvariet under hela dagarna. Hanen håller sig då också i närheten av ynglerna och försvarar dem mot inkräktare även om han kan ta simturer lite längre bort från ynglena också. Flera av gångerna så har jag inte alls märkt att de har lekt fram tills att honan helt plötsligt kommer fram med de frisimmande ynglena. Ett tag hade jag ytterligare hanar i akvariet vilket bara resulterade i att de blev undanjagade och fick ligga och trycka i någon grotta eller liknande. Jag tycker de är rätt bra på att försvara ynglena, de kan ha lite problem med gibbicepsarna som är över 10 cm stora men i övrigt så brukar de lyckas hålla undan de övriga inkräktarna.

          Mina äter det mesta fodret som är tillräckligt smått för dem, de verkar hellre äta foder som sjunker än foder som flyter omkring uppe på ytan.
          Erland Isaksson
          Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

          Kommentar

          • servant

            #20
            då borde mina vara könsmogna då..
            men dom kan inte försvara sig.. har aldrig sett dom ätit en matbit och fiskar kan vara i deras grotta utan att det händer nåt..

            har iofs bara haft dom sen idag så de kanske ordnar på sig..

            men finns det nåra tips på hur jag ska mata? stoppa ner handen, låta den sjunka själv eller så..

            Kommentar

            • erland
              Användare
              • July 2003
              • 59

              #21
              Nya fiskar brukar ofta kunna vara lite försiktiga första dagarna, att de inte äter något den första dagen är inte alls något konstigt utan snarare normalt enligt min erfarenhet.

              Så jag tycker inte du skall försöka handmata dem, risken är bara att det blir liggande mat på botten som sen resulterar i att vattenkvaliteten blir dålig. Jag tycker inte ens du behöver se till att någon mat sjunker specielt till kakaduorna närmsta dagarna utan det är nog bättre att de får upptäcka att de måste komma fram om de skall få någon mat.
              Har de fortfarande inte ätit någon inom 3-4 dagar så kan du fundera på att prova mata med någon mat som kan sjunka ned i närheten av grottan, jag tror dock fortfarande inte du skall handmata för då är nog bara risken att de blir ännu räddare.

              Att de inte försvarar sig mot övriga fiskar behöver inte vara så konsigt så här i början. Mina är inte det minsta aggresiva mot övriga fiskar så länge de inte leker, men när de leker så ser de till att jaga unda alla fiskar som kommer nära där de håller till med ynglena.

              Erland Isaksson
              Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

              Kommentar

              • servant

                #22
                handmata gör jag ändå ändå.. eller.. jag stoppar ner maten med handen och virvlar till lite..

                och mm.. fiskar är ju så i början.. det ordnar sig sen..

                men att jag har fått svävalger gör saken jobbigt.. man kan itne studera fiskarna o så så jag ser inte hur dom beter sig ibland..
                hoppas bara det går bort med hjälp av algen killer så att jag kan studera kakaduorna extra nogrannt

                Kommentar

                • servant

                  #23
                  skulle ja kunna ha ett par av grön bågfensciklid i samma kar?
                  grottorna kommer inte se varandra o det kommer var typ en djungel av svärdplantor emellan..

                  Kommentar

                  • thomas1wallen
                    Användare
                    • October 2004
                    • 121

                    #24
                    Testa Apistogramma cacatuoides t.ex. de är revirhävdande, men de tar inte hela akvariet samtidigt, de håller sig dessutom mest vid botten...
                    Jag har endast positiva erfarenheter av dem, skaffa två par eller en hane+flera honor....
                    Thomas

                    Kommentar

                    Arbetssätt...