kakaduatips osv (ändrad från söker apistogramma)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • servant

    kakaduatips osv (ändrad från söker apistogramma)

    jag behöver något med personlighet i mitt sällskapsakvarium på 180l, där det går tetror, malar och gurami..

    hade tänkt någon apistogramma(då dom sägs ha vara personliga o roliga och så är dom ju snygga).. men dom har ju sånna jätterevir(eller är det bara nåt jag har fått för mig? att dom tränger in alla fiskar i ett hörn och inte låter något yngel dö?) på 120cm å det är ju inget kul.. är det bara haremruvare som har sådana revir? i såntfall.. skulle typ Apistogramma panduro passa?

    vill ha någon som inte har överdrivet stort revir och kommer ta över hela karet och där alla yngel överlever å överbefolkar.. något iallafall lite fredligare och inte med enorm revirkänsla.. dom ska vara personliga och roliga.. dom ska vara ganska lättlekta me.. helst snygga..

    hade tänkt ha kakaduaciklid.. men dom får ju sådana jobbigt stora revir..(eller?)

    tänkte också ha ha p.taniatus eller p.sucellatus(stava?)(som inte är sydamerikaner jag vet) men någon nämnde att dom inte var något personliga och roliga..

    vad ska jag välja?
  • servant

    #2
    jag ser inte min tråd i forumet.. måste söka för att hitta.. jag postar för att se om den funkar

    Kommentar

    • servant

      #3
      nu äre kris.. måste veta vad jag ska köpa senast ikväll..

      söker en apistogramma(eller kianske någon annan ciklid.. vet inte om nåt annat passar) som ska vara personlig och ha roligt beteende och vara lättodlad.. den ska inte typ ta hela karet som revir o fullkomlit ta över karet med en hel koloni.. även om den får vara lite revirhävdande..

      hade förut tänkt ha nån Pelvicachromis men nån har sagt att dom inte är roliga och personliga eller nåt sånt..

      vad ska jag välja?

      Kommentar

      • Orppo
        Användare
        • September 2004
        • 518

        #4
        du kanske kan välja palettciklid?

        Kommentar

        • servant

          #5
          nja.. som sagt så sägs den artgruppen(Pelvicachromis)vara tråkiga..

          kan ingen tipsa mig om nån?

          Kommentar

          • edis
            Användare
            • August 2004
            • 57

            #6
            Apistogramma Cacatuoides, borellii eller Fjärilsciklid.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=211153

            Kommentar

            • servant

              #7
              är dom roliga o så?

              men som sagt kakaduan får ju ett jätterevir på 120cm plus att den behöver tre honor minst.. alla yngel kommer överleva och överbefolka när dom skyddar dom med sitt liv och tränger ihop alla fiskar i ett hörn..

              eller?

              kan ingen berätta om jag fått allt om bakfoten eller om det är sant det jag tror eller om dvärgciklider är si eller så eller något sånt..

              Kommentar

              • Johan W
                Användare
                • May 2004
                • 266

                #8
                Nyckelhålsciklid är kanske det du letar efter...

                Kommentar

                • edis
                  Användare
                  • August 2004
                  • 57

                  #9
                  Det går bra att hålla kakaduan parvis, även om fler honor är att rekomendera. Att dom stackar ut ett revir på 120cm stämmer nog bara i stoora burkar. Vad har du för andra fiskar i burken?
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=211153

                  Kommentar

                  • Tobbe_B
                    Användare
                    • August 2002
                    • 299

                    #10
                    ja har själv fjärilsciklider o dom har knappast stort revir dom har inte nått typ.
                    fast det brukar bo andra fiskar i reviret bara de inte e samma art hur skulle det annars se ut i amazonasfloden om en ensam apistoart hade 120 cm själv?
                    Msn:t__skate@hotmail.com
                    Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                    Skateboard is not a crime.
                    f.d cool men bytt användarnamn

                    Kommentar

                    • Johan W
                      Användare
                      • May 2004
                      • 266

                      #11
                      A. dorsigerus, grön bågfensciklid eller kurvciklid kanske kunde vara något?

                      (fortsätter att name-droppa lite små trevliga sa-ciklider..)

                      Kommentar

                      • ZakatH
                        Användare
                        • April 2004
                        • 313

                        #12
                        Pelvicachromis är trevliga, iaf enligt min åsikt. Och så e dom fina, men dock är det sällan man ser nåra snygga vanliga paletter i handeln tycker jag, men det händer. Andra arter och varianter i pelvicachromis släktet brukar ha mer färg. Sedan finns det ju fler intressanta västafrikanska ciklider med.

                        Kommentar

                        • servant

                          #13
                          hmm.. så revirproblemet är borta? ok..

                          nyckelhål: den ska vara fredlig.. tycker den är för mesig då.. iunte samma sköna ciklid känsla..

                          fjäril: känslig och svårlekt(?).. njae..

                          kakadua behöver mer än en hona

                          grönbågfen: hanen blir bortjagad och det förstör tanken med mitt kar, när cikliderna sprider ut sig..

                          kurv: den är snygg och har bättre storlek.. men.. den ska vara ganska skygg.. det gillar inte jag.. tappar ciklidkänslan.. och den har sagt att den är känslig men det e kanske bara bluf få båg.. men sen är den lättlekt?

                          zakath: vilka intressanta västafrikaner finns det?

                          Kommentar

                          • servant

                            #14
                            skyda på ge mig tips!
                            lättlekt,rolig,inte allt för revirhävdande men inte heller för mesig, roligt beteende och personlig, ingen "taöverhelakaret" ciklid".. 7 - 12 cm helst

                            Kommentar

                            • ZakatH
                              Användare
                              • April 2004
                              • 313

                              #15
                              Ta en titt på dessa siter:



                              http://www.apistogramma.com/cms/menu...warf_Cichlids/ (har en del info och bilder på västafrikaner, trots namnet på siten)

                              http://web.telia.com/~u31506898/index.html (Kjell Nilssons site)

                              www.fishbase.se - Sök på information by country, t.ex Cameroon, Congo, Nigeria och Côte d'Ivoire samt länder där omkring, välj sedan freshwater(naturligtvis ). Sedan tar du sort by family och scrollar ner till cichlidae. Finns inte bilder där så kan du alltid söka efter det på typ google eller altavista.com(som jag brukar ha större tur med).

                              Kommentar

                              Arbetssätt...