Apistogramma i mycket hårt vatten???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

    #31
    citat:Ursprungligen skickat av anfall

    Jag måste lära mig att göra såna där gubar med olika miner! Jag känner mig fnastorrare och fnastorrare för var dag som går. Inlägg utan gubbar borde kvoteras.

    Det var många fina tips du gav Thomas. Tackar, tackar! Har ingen erfarenhet av att fixa levande käk till firrar. Odlar bara dammtussar och succulenter. Men det är nog kul när man kommer igång. Man behöver en tillräckligt finmaskig håv för att fånga smådjur ute, eller....? Var finns sånt att köpa?

    Då det gäller vattenkvaliteten kommer jag att förlita mig på rötter. Men inte den vackraste roten jag har sett i hela mitt liv. För den äger jag, men jag kan inte använda den.

    För ett år sedan lade jag ned den i 200 litersburken med två supervackra och dessutom väl fungerande lekpar av mellanamerikaner(Blåciklid och Saijca). Trots att den var skrubbad och blötlagd några dygn, missfärgade den vattnet å det ....på nolltid. Efter ett dygn var det skymning jämnt och efter två började firrarna flämta oroväckande. Nitriten tänkte jag och testade, men det inte var orsaken. Jag bytte vatten så mycket jag vågade, men inget hävde processen. De dog en efter en, i strikt storleksordning. Minst först och störst sist.

    Det var nog roten som dödade firrarna. Köpte den för tio år sedan, precis i samma veva som jag tvingades till ett uppehåll. Efter katastrofen visade jag roten för en duktig handlare och han drog sig till minnes att det såldes en del såna (som är mindre lämpliga för akvarier) under en period.

    Minst ett år i vatten innan du testar igen sa han. Men var ska jag bada då? Irriterande nog är den så stor och så vacker att jag inte står ut med tanken att kasta den i majbrasan. Det slutar nog med att jag hittar ett ställe att ha den i blöt. För den är häftig oavsett hur den vänds och placeras.

    Anders
    Hallå Anders ! Lägg roten i en balja med lut(NaOH): en matsked per/L.Detta är det billigaste steriliseringsformen jag känner till.Tänk bara på att använda diskhandskar,när du håller på.
    På sexminuter har alla kapslade bakterier och svampar stendött! Och du kan fortsätta att använda lösningen till övrig inredn.
    Du måste skölja rikligt efter behandling och skrubba av den,med t.ex. en diskborste. Lutet löser /mjukar upp träet,så efter den beh. jag nämnde,så brukar jag låta dem ligga i blöt i ett dygn och sedan skölja ännu en gång. Hälsn. Patrik (inte glömma gula gubben..)

    Kommentar

    • anfall
      Användare
      • November 2004
      • 139

      #32
      Lut? Ajsan bajsan Mr Fish, starka grejor, men jag litar på dig. Du tror alltså att problemet sitter i ytan. Jag misstänkte att hela träbiten är full av terpener eller nån annan organisk förening som är döden eller nåt annat som sabbar andningen.

      Du, jag tittar på bilderna och skäms. Men jag mailar över de bästa under helgen om det inte är för sent. Har jobbat som ett svin sen vi sågs.

      Anders

      Kommentar

      • Orppo
        Användare
        • September 2004
        • 518

        #33
        citat:Ursprungligen skickat av anfall

        Kan man hålla Apistogramma i ett vatten med pH 8 och en totalhårdhet på drygt 20 eller är det dömt att mislyckas?


        Anders
        kan man äta en snorkråka?

        Svar:Ja. 90-95 procent av alla fiskar går att hålla i vanligt kranvatten.

        de övriga 5-10 procenten är iallafall inte apistogramma med,inte ens hans kusiner .

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • May 2004
          • 1403

          #34
          Nja, jag vet iaf att rötter är en utmärkt plats för bakterier
          att "övervintra" i. De kan överleva flera år i "torka"(kapslade).
          Om nu "dödliga bakterier" är ditt problem Andsers; låter jag vara osagt.
          Det kan ju också handla om förgiftning, men på detta område är jag novis. Jag har hört talas om "giftiga träsorter" ,men jag vet inget mer.Kanske ett jobb på nätet för dej Anders...
          -Patric-

          Kommentar

          • Nyllet90
            Användare
            • October 2004
            • 1133

            #35
            PAtrik, är du dvärgis expert också? Fantastiskt, du är min idol!
            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

            Kommentar

            • anfall
              Användare
              • November 2004
              • 139

              #36
              Jodå Nyllet. Patrik kan dvärjciklider!


              Det kom en snorkråka på tråden!

              Orppo
              Du undrar om man kan äta en snorkråka? Det ska väl inte en från "östra storstaden" behöva fråga om. Det är väl det snorkråketätaste distriktet.

              Men om du undrar så är svaret på din fråga tveklöst JA. "Lite skit rensar tarmen" är ett välkänt citat som även en person "östra storstaden" kanske har hört, även om det kanske citeras mest på landsbygden.

              Ditt tvärsäkra påstående att mellan 90 och 95 % av alla fiskar kan hållas i vilket kranvatten som helst känns allt från skakigigt till en överdrift värdig en från "östra storstaden". Men det beror ju i grunden på vad man vill med sin hobby. Ångra inte att du tog i så snorkråkorna ven genom luften. Det är en intressant fråga som kanske skulle läsas av forumet.

              På tal om snorkråkor. En matsked snorkråkor smakar förmodligen mumma för dvärjciklider, men det gjorde det också för judarna i lägren, kanske på grund av att de inte var biotopriktiga.

              Anders

              Kommentar

              • Orppo
                Användare
                • September 2004
                • 518

                #37
                citat:Ursprungligen skickat av anfall

                Jodå Nyllet. Patrik kan dvärjciklider!


                Det kom en snorkråka på tråden!

                Orppo
                Du undrar om man kan äta en snorkråka? Det ska väl inte en från "östra storstaden" behöva fråga om. Det är väl det snorkråketätaste distriktet.

                Men om du undrar så är svaret på din fråga tveklöst JA. "Lite skit rensar tarmen" är ett välkänt citat som även en person "östra storstaden" kanske har hört, även om det kanske citeras mest på landsbygden.

                Ditt tvärsäkra påstående att mellan 90 och 95 % av alla fiskar kan hållas i vilket kranvatten som helst känns allt från skakigigt till en överdrift värdig en från "östra storstaden". Men det beror ju i grunden på vad man vill med sin hobby. Ångra inte att du tog i så snorkråkorna ven genom luften. Det är en intressant fråga som kanske skulle läsas av forumet.

                På tal om snorkråkor. En matsked snorkråkor smakar förmodligen mumma för dvärjciklider, men det gjorde det också för judarna i lägren, kanske på grund av att de inte var biotopriktiga.

                Anders


                [:0]

                Kommentar

                Arbetssätt...