Apistogramma i mycket hårt vatten???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anfall
    Användare
    • November 2004
    • 139

    #16
    Tackar, tackar Patrik och Mats. Ni har ställt mig på rätt spår. Nu är det väl bara att rulla själv. Känns otillfredsställande att jag inte kunde bidra med några erfarenheter. Det får bli i en annan tråd.

    Anders

    Kommentar

    • Mats
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 804

      #17
      Hej.
      Kan bara göra ett tillläg och det är det att jag aldrig går över 25Gr. på vattnet har märkt att levnadstiden för kortas betydligt ju varmare vattnet är.En grej till.Förut så hade jag cocosnötter som lekhåla men har slutat med det på grund av att honorna ej släpte ut sina yngel i tid utan vaktade dom för mycket så yngeln svalt liksom stannade i växten.Så numera leker dom mot en sten eller dylikt och överlevnaden på yngel blir mycket bättre för dom kommer över fodret mycket bättre,tillväxten ökar betydligt.
      MVH Mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • May 2004
        • 1403

        #18
        Nej jag brukar inte heller ha mycket varmare i burkarna de går i.
        Faktiskt,den enda gång jag lagt mej på 28-30C för dvärgciklidlek. Var när jag inte kunde få igång ett vildfångat fjärilpar(ramerezi).
        Jag använder PVC-rör -bitar- diam 20& 16mm ,som leksubstrat.
        Vilka arter håller du för tillfället Mats?
        Hälsn. Patrik

        Kommentar

        • Pelle
          Användare
          • May 2002
          • 387

          #19
          Hej

          Jag tycker att A. Cacatuoides är ett mycket bra val för det akvariet och med de vattenvärden du har. Cacatuoides är en art med ett enormt utbredningsområde, och lever i vatten med väldigt skiftande värden.

          Detta skrev Julio Melgar i "the apisto mailinglist"

          "
          A. cacatuoides is found from
          Pucallpa, Peru throughout the Rio Ucayali, all the way up to Iquitos and, perhaps, as far north as the Rio Putumayo. The Ucayali is an alkaline river with a pH of approximately 7.6.
          We collected A. cacatuoides along the Iquitos-Nauta highway at a pH of 7.6. The species has also been collected at a much lower pH so I wouldn't worry about changing anything. All in all,
          A. cacatuoides is probably the most high-pH tolerant species of the genus.

          Julio Melgar
          "

          Däremot tycker jag inte att du ska ha ytterligare en Apistoart i det lilla akvariet. Det brukar inte gå bra.
          Apistogramma Borellii är den vekaste av alla Apistogramma arter och går överhuvudtaget inte att hålla med någon annan ciklid art. (baserat på egna erfarenheter)
          Jag håller ett gäng Borellii med några Commbrae i ett 200 Liters, men det går inte så bra. De små Commbrae (största hanen = 5cm) tar över akvariet mer och mer.

          Patrik, var har du köpt dina Commbrae någonstans? Åleds? Om inte, har du några bilder på dem? Har ett litet specialintresse för A.Commbrae.

          Mvh/ Per






          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • May 2004
            • 1403

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av Pelle

            Hej

            Jag tycker att A. Cacatuoides är ett mycket bra val för det akvariet och med de vattenvärden du har. Cacatuoides är en art med ett enormt utbredningsområde, och lever i vatten med väldigt skiftande värden.

            Detta skrev Julio Melgar i "the apisto mailinglist"

            "
            A. cacatuoides is found from
            Pucallpa, Peru throughout the Rio Ucayali, all the way up to Iquitos and, perhaps, as far north as the Rio Putumayo. The Ucayali is an alkaline river with a pH of approximately 7.6.
            We collected A. cacatuoides along the Iquitos-Nauta highway at a pH of 7.6. The species has also been collected at a much lower pH so I wouldn't worry about changing anything. All in all,
            A. cacatuoides is probably the most high-pH tolerant species of the genus.

            Julio Melgar
            "

            Däremot tycker jag inte att du ska ha ytterligare en Apistoart i det lilla akvariet. Det brukar inte gå bra.
            Apistogramma Borellii är den vekaste av alla Apistogramma arter och går överhuvudtaget inte att hålla med någon annan ciklid art. (baserat på egna erfarenheter)
            Jag håller ett gäng Borellii med några Commbrae i ett 200 Liters, men det går inte så bra. De små Commbrae (största hanen = 5cm) tar över akvariet mer och mer.

            Patrik, var har du köpt dina Commbrae någonstans? Åleds? Om inte, har du några bilder på dem? Har ett litet specialintresse för A.Commbrae.

            Mvh/ Per


            Hej Per! Trevligt att ännu en dvärgciklid entuiast ansluter sig !
            Commbrae´n är vildfångad och införskaffad på Akvarielagret(Sth).
            För tillfället har jag inga bilder på dem. Jag skall ta itu med fotoproblematiken genom att skaffa en digitalkamera,så fort det finns ekonomi för ett inköp.(givetvis inte utan att först pratat med fotoproffsen ,som finns här på forumet!)
            Hälsn. Patrik






            Kommentar

            • anfall
              Användare
              • November 2004
              • 139

              #21
              Patrik.

              Som tack för dina tips i tråden borde jag erbjuda dig att fota dina fiskar med min jobbkamera vid tillfälle. Jag jobbar i Stockholm. Det är en systemkamera av hög kvalitet. Den (Canon 20 D) ger bra bildkvalitet vid upp till ISO 800, vilket innebär att man har goda chanser att få till bilder utan blixt. Bildfilerna kan granskas direkt i en laptop och sedan lagrar du bilder du vill spara.

              Kameran är bra och jag behärskar den, men inte fotografering av fisk. Jag får nästan nog av kameran i jobbet och har inte kommit igång på allvar med fiskfoto. Så om du vill vara säker på bra resultat får du hålla i kameran själv eller använda någon annan kamera.

              Anders

              Kommentar

              • Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av anfall

                Patrik.

                Som tack för dina tips i tråden borde jag erbjuda dig att fota dina fiskar med min jobbkamera vid tillfälle. Jag jobbar i Stockholm. Det är en systemkamera av hög kvalitet. Den (Canon 20 D) ger bra bildkvalitet vid upp till ISO 800, vilket innebär att man har goda chanser att få till bilder utan blixt. Bildfilerna kan granskas direkt i en laptop och sedan lagrar du bilder du vill spara.

                Kameran är bra och jag behärskar den, men inte fotografering av fisk. Jag får nästan nog av kameran i jobbet och har inte kommit igång på allvar med fiskfoto. Så om du vill vara säker på bra resultat får du hålla i kameran själv eller använda någon annan kamera.

                Anders
                Ett sådant erbjudande kan jag givetvis inte tacka nej till Anders !
                Jag mailar dej!

                Kommentar

                • Mats
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 804

                  #23
                  Hej.
                  För stunden har jag Eunotus,Macmasterie,Macma.Spec,Hoignei,Trifasciatu m och en okänd.
                  MVH Mats
                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                  Kommentar

                  • Pelle
                    Användare
                    • May 2002
                    • 387

                    #24
                    Patrik, Ta en titt på min zoon, hoppas inte mina bedrövliga foton avskräcker. Jag har en Sony DSC T1 cybershot 5,2 Mpixlar.
                    Men jag tycker inte att det är en speciellt bra kamera att fota akvarier med. Skall testa med en slavblixt på täckglaset någon gång, så kanske resultatet blir bättre.



                    Mats, tittade in på dina fina fotoalbum. Jag brukar faktiskt kika in på din zoon när jag behöver lite akvarie inspiration.
                    Jag gillar verkligen ditt sätt att inreda tankar.
                    Vad använder du för kamera? Har du en slavblixt?

                    Mvh/ Per

                    Kommentar

                    • Mr.Fish
                      Användare
                      • May 2004
                      • 1403

                      #25
                      Jag har kollat in era (Mats & Per)bilder,strålande! En stor eloge till er bägge! Om ni bor i närheten av Sth. ,så skicka ett mail!
                      Hälsn. Patrik

                      Kommentar

                      • Mats
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 804

                        #26
                        Hej Per
                        Jag har en Canon Povershot A 75 3.2 pixl..Har aldrig någon blixt på för det ger reflexer.Kameran har inst. för en del olika typer av lysrör,det är det enda jag använder samt stativ.Det var roligt att kunna ge dig lite insp. för det är en av dessa saker som jag tycker är roligt med min hobby,hoppas det kan ge fler lite insp.
                        MVH Mats
                        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • October 2004
                          • 531

                          #27
                          Hej!
                          Skulle jag ha apistogramma så skulle dom definitivt inte ha så högt som 8 i pH, jag känner en i Bollmoraakvarieklubb som var framgångsrik på just Fjärilsodling och han hade runt 6,7-7, ibland lägre pH.Mvh Ann-Mari
                          bryggan

                          Kommentar

                          • thomas1wallen
                            Användare
                            • October 2004
                            • 121

                            #28
                            Testa med att sänka ph lite grann (7) och minska hårdheten så får du fler arter att välja på, MEN det är inte FEL att hålla cacatuoides, ju fler desto bättre, och då menar jag honor.....Får du bara EN lek så kommer du ha hanar att gödsla med istället.....Täta (små) vattenbyten och gärna (nu när våren närmar sig) levande svarta mygg är ett framgångsrikt recept för odling. Sedan matar jag mina fiskar med Micromask, både vuxna och yngel, lättodlat och billigt, om man som jag inte orkar kläcka artemia.
                            Jag odlar dessutom Grindalmask och Enkyträer till foder.
                            När det är säsong så fångar jag ofta Dafnier och Cyclops till fiskarna, med en bra damm får man mycket "gratis" mat. Frysta mygg i olika färger är mitt basfoder.Frysta bosmider ger jag också. Räkmix slinker också ner i mina akvarier.

                            Lycka till.
                            thomas

                            Kommentar

                            • discusred
                              Användare
                              • June 2004
                              • 851

                              #29
                              Det har verkligen blivit dvärgciklid frossa här på nordiska nu, fyra trådar om dvärgciklider på första sidan

                              Kommentar

                              • anfall
                                Användare
                                • November 2004
                                • 139

                                #30
                                Jag måste lära mig att göra såna där gubar med olika miner! Jag känner mig fnastorrare och fnastorrare för var dag som går. Inlägg utan gubbar borde kvoteras.

                                Det var många fina tips du gav Thomas. Tackar, tackar! Har ingen erfarenhet av att fixa levande käk till firrar. Odlar bara dammtussar och succulenter. Men det är nog kul när man kommer igång. Man behöver en tillräckligt finmaskig håv för att fånga smådjur ute, eller....? Var finns sånt att köpa?

                                Då det gäller vattenkvaliteten kommer jag att förlita mig på rötter. Men inte den vackraste roten jag har sett i hela mitt liv. För den äger jag, men jag kan inte använda den.

                                För ett år sedan lade jag ned den i 200 litersburken med två supervackra och dessutom väl fungerande lekpar av mellanamerikaner(Blåciklid och Saijca). Trots att den var skrubbad och blötlagd några dygn, missfärgade den vattnet å det ....på nolltid. Efter ett dygn var det skymning jämnt och efter två började firrarna flämta oroväckande. Nitriten tänkte jag och testade, men det inte var orsaken. Jag bytte vatten så mycket jag vågade, men inget hävde processen. De dog en efter en, i strikt storleksordning. Minst först och störst sist.

                                Det var nog roten som dödade firrarna. Köpte den för tio år sedan, precis i samma veva som jag tvingades till ett uppehåll. Efter katastrofen visade jag roten för en duktig handlare och han drog sig till minnes att det såldes en del såna (som är mindre lämpliga för akvarier) under en period.

                                Minst ett år i vatten innan du testar igen sa han. Men var ska jag bada då? Irriterande nog är den så stor och så vacker att jag inte står ut med tanken att kasta den i majbrasan. Det slutar nog med att jag hittar ett ställe att ha den i blöt. För den är häftig oavsett hur den vänds och placeras.

                                Anders

                                Kommentar

                                Arbetssätt...