Apistogramma i mycket hårt vatten???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anfall
    Användare
    • November 2004
    • 139

    Apistogramma i mycket hårt vatten???

    Kan man hålla Apistogramma i ett vatten med pH 8 och en totalhårdhet på drygt 20 eller är det dömt att mislyckas?


    Anders
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

    #2
    Att bara ha dem i hårtvatten är inget problem. Men om man vill odla dem ,så ställer de flesta av arterna krav på mjukare & surare vatten

    Kommentar

    • anfall
      Användare
      • November 2004
      • 139

      #3
      Jysst Mr Fish! Det är i så fall A cacatuoides och A agassizii som jag är sugen på för att jag tycker att de är vackra. Tänkt akvarium är 75 x 35 x 35. Skulle de fungera ihop då? Jag har ingen erfarenhet alls av att mixtra med vattnet. Vad är den enklaste, säkraste och minst tidskrävande metoden att ge dem ett vatten som passar dem. Det skulle jag nog vilja prova och unna dem det, även om jag inte har några odlarambitioner.

      Anders

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • May 2004
        • 1403

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av anfall

        Jysst Mr Fish! Det är i så fall A cacatuoides och A agassizii som jag är sugen på för att jag tycker att de är vackra. Tänkt akvarium är 75 x 35 x 35. Skulle de fungera ihop då? Jag har ingen erfarenhet alls av att mixtra med vattnet. Vad är den enklaste, säkraste och minst tidskrävande metoden att ge dem ett vatten som passar dem. Det skulle jag nog vilja prova och unna dem det, även om jag inte har några odlarambitioner.

        Anders
        Apistogramma Cacatouides hör till en av de enklaste av arterna att odla.Så i det fallet är vattenbehandling helt i onödan. Vissa av
        A.Agassizi -särskilt de från Rio Negrosys-är tvärt om bland de svåraste att ta sig an. Men att hålla arterna i vanligt kranvatten går utmärkt.Se till att byta en 1/3 i veckan,så skall du se att de
        kommer att stortrivas! Hälsn. Patrik

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 804

          #5
          Hej.
          Skulle byta ut Agassizii mot den mycket lätare borellin som vill ha ett hårdare vatten och högre PH.ca.7,5.Agassiziin är en typisk mjukvatten fisk vilken inte ett hårt vatten utan ner emott 6,0-5,5 i PH.för att färga ut som den skall.
          MVH Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • May 2004
            • 1403

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Mats

            Hej.
            Skulle byta ut Agassizii mot den mycket lätare borellin som vill ha ett hårdare vatten och högre PH.ca.7,5.Agassiziin är en typisk mjukvatten fisk vilken inte ett hårt vatten utan ner emott 6,0-5,5 i PH.för att färga ut som den skall.
            MVH Mats
            Jag får lite huvudbry med ditt utalande om Agassizii´n.
            Alltså denna firre är samtidigt en av de mest utspridda av samtliga Apistogrammor. Så Jag kan bara hålla med dej om vi pratar om varianterna från Rio-Negrosys.
            Hälsn. Patrik

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 804

              #7
              Hej.
              Går man in och läser om just denna art så står det på alla ställen att fisken föredrar surt vatten,SARF odlingslista ger guldmärke för odling av fisken.Själv skulle jag aldrig drömma om att ha en fisk i PH 8 om den trivs bäst i ett PH på 5,5-6,0.Jag annser att du förkortar levnadslängden på en sådan fisk och det är min åsikt att den ej trivs i det långa loppet i PH 8 och 20 hård.
              MVH Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Mats

                Hej.
                Går man in och läser om just denna art så står det på alla ställen att fisken föredrar surt vatten,SARF odlingslista ger guldmärke för odling av fisken.Själv skulle jag aldrig drömma om att ha en fisk i PH 8 om den trivs bäst i ett PH på 5,5-6,0.Jag annser att du förkortar levnadslängden på en sådan fisk och det är min åsikt att den ej trivs i det långa loppet i PH 8 och 20 hård.
                MVH Mats
                SARFs odlingslistor och tips behöver en kraftig uppdatering!
                Jag har haft ,säkert, 10 olika varianter på denna fisk. Och jag kan konstatera att vissa av dem gick det utmärkt att odla i Sto.-kranvatten!
                Hälsn. Patrik

                Kommentar

                • anfall
                  Användare
                  • November 2004
                  • 139

                  #9
                  Ursäkta mina herrar att jag har varit tyst ett antal timmar, då jag tvingades avhålla mig från denna eminenta hemsida.

                  Om ni tror att Borelli är ett intressant alternativ till agassizii så inte mig emot. Det är en liten pärla till utseendet, men jag har fått för mig att det är en liten missil som gör livet för andra fiskar till ett helvete i ett mindre akvarium, som mitt tilltänkta kar.

                  Jag är nog lite som du Mats. Har en våldsam respekt för vattenvärdena. Tror liksom att det är döfött att spotta i motvind.

                  Mr.Fish, jag har fått för mig att Stockholmsvattnet håller en hårdhet på runt 3, men det kanske varierar mellan olika delar av regionen. Jag levede liksom i tron att skillnaden mellan drygt 20 och 3 i hårdhet innebär helt skilda världar.


                  Anders

                  Kommentar

                  • Mr.Fish
                    Användare
                    • May 2004
                    • 1403

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av anfall

                    Ursäkta mina herrar att jag har varit tyst ett antal timmar, då jag tvingades avhålla mig från denna eminenta hemsida.

                    Om ni tror att Borelli är ett intressant alternativ till agassizii så inte mig emot. Det är en liten pärla till utseendet, men jag har fått för mig att det är en liten missil som gör livet för andra fiskar till ett helvete i ett mindre akvarium, som mitt tilltänkta kar.

                    Jag är nog lite som du Mats. Har en våldsam respekt för vattenvärdena. Tror liksom att det är döfött att spotta i motvind.

                    Mr.Fish, jag har fått för mig att Stockholmsvattnet håller en hårdhet på runt 3, men det kanske varierar mellan olika delar av regionen. Jag levede liksom i tron att skillnaden mellan drygt 20 och 3 i hårdhet innebär helt skilda världar.


                    Anders
                    Jo, Anders jag måste erkänna att jag missade din notis om "mycket
                    hårt vatten" Men har du verkligen 20dH i kranvattnet? Det borde förarga folk,som värmer sitt vatten själva; jag menar kalkavlagringar
                    i värmeaggregaten m.m.(varmvattenberedare & rör)
                    Har du inte funderat på att inhysa Tanganyika ciklider? Med den Alkaniteten på vattnet vore det utmärkt!
                    Hur som haver måste jag falla till föga ang. diskussionen med Mats. Jag har aldrig haft -överhuvudtaget- någon dvärgciklid i så hårt vatten, så jag vet helt enkelt inte hur de "tåligaste" ens kommer att fara! Hälsn. Patrik

                    Kommentar

                    • anfall
                      Användare
                      • November 2004
                      • 139

                      #11
                      Mr.Fish! Det känns så sitt sätt fel att klaga över ett vatten med eminent buffrande förmåga. Det kanske är denna egenskap på vattnet här i Enköping som gör att jag, halslarviga medelmåtta till akvarist kan hålla på.

                      Jag har ett ett 500 liters med malawi (vilket fungerar ypperligt). Kanske du har en point i att tanganyika skulle fungera snäppet bättre. I så fall blir jag ännu mera sugen på att genomföra drömprojektet troffar och hästnosar i en tvåmetersbalja (som jag ännu inte äger).

                      Åter till mitt pytteakvarium. Jag skulle kunna hiva i snäcklekare, men jag tycker att de är lite oansenliga om jag ska vara ärlig. Så jag tänkte att Apistogramma kanske går.

                      Mellanamerikaner går. Jag har haft de enklare Saica och blåciklider tidigare och de har yngelsvärmarna har stått som spön i backen. Men detta kar är för litet.

                      Du undrade hur folk i bygden står ut med vattnet. Det gör de inte. Ledningar kalkar igen. Kranar och armaturer fräts upp innifrån eller sätts igen. Gamla skithusstolar ser ut som rännilar ur kalkbrott. Vattenkokaren och kaffebryggaren måste avhärdas och tillverkarna av salttabletter, Wim och Citex älskar Enköping.

                      Sen var det funderingen då det gäller borelli. Är den en elaking som jag har hört eller skulle det gå?

                      Anders

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • May 2004
                        • 1403

                        #12
                        Varför just Borelli.. Det är nog bland de enda(känns så iaf)dvärg ciklider som jag inte haft! Jag har också många gånger funderat på att
                        skaffa denna,men det har helt enkelt aldrig blivit av.
                        Så tips ,om denna, kanske Mats kan svara på.
                        Hälsn. Patrik

                        Kommentar

                        • Mats
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 804

                          #13
                          Hej.
                          Själv skulle jag aldrig blanda två arter i ett så litet kar utan skaffa flera av samma typ 3+6.Då skall ni se på grejor. 125l. där går gränsen för mig när jag blandar olika arter,så klart längden på karet har ju en betydelse längre bättre.Har mellan 25-30 Eunotus i ett 270L.Blanda gör jag i dom större karen.Borelli har jag haft utan bekymmer men det kan ju skifta från fall till fall.Kan tillläga att PH ligger på 5,0-5,5.
                          MVH Mats
                          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                          Kommentar

                          • anfall
                            Användare
                            • November 2004
                            • 139

                            #14
                            Tack för det, Mats! Blir det nåt så blir det en art (cacatuoides).

                            Anders

                            Kommentar

                            • Mr.Fish
                              Användare
                              • May 2004
                              • 1403

                              #15
                              En S.Am.dvärgciklidtråd vore verkligen på sin plats. Jag har faktiskt
                              ,mer eller mindre, alltid haft någon S.Am.dvärgciklid hemma. Som mest
                              hade jag bortåt ett 30-tal arter samtidigt. Nu har jag inte så många.
                              Men det är ju det som är det härliga med denna hobby -att man variera inriktningen och därigenom aldrig tröttna!
                              De arter jag har för tillfället är : Schackbrädor,bågfenor,A./ Cruzi,
                              Jurensis,Bitaeniata(kleei varianten),Commbrae,Hippolytae,Ortmanni,Baenschi,T rifaciata,
                              Odlingsmässigt skiljer sig S.Am.Dvärgciklider rätt så mycket i anspråk på vattnet. Ingen av dem går i ett vatten med en totalsalthalt över 100uS, pH ligger normalt mellan 6-7. Men den enda av dem som vägrar att leka i ens detta vatten är Schackbrädorna.För att få igång dessa måste jag sänka både pH och totalsalthalten.Men
                              de är ju också från Rio Negrosys.!(och presis ,som Mats var inne på färgar de inte ut till 100% i fel vatten).
                              Vid införskaffande av en ny art gör jag ungf.som Mats. Jag skaffar
                              aldrig ,bara, ett par.Utan minimum 2+2 (detta gäller även "haremslekande" Ap.var.)Schackbrädorna är undantaget då de är så väldigt väl utvecklade haremslekare(där slår hanarna snabbt ihjäl varann+ att det finns gott "transvestiter" ,så 2+4,6,8..är ett bra val.
                              Hälsn. Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...