A. röd rubin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shamstar
    Användare
    • January 2005
    • 36

    A. röd rubin

    Hej jag undrar hur det ligger till med A. röd rubin. Är det en ren art från Malawi sjön eller är den framodlad?
    Jag menar iaf jag tycker att den ser på ett sätt lite för utsmyckad ut för sitt eget bästa. Rovdjur ser ju den på långa vägar. Men naturen har trots allt de varkraste arterna tycker jag.
    Är det någon som vet något om dess bakgrund?
    /Shamstar
  • Nyllet90
    Användare
    • October 2004
    • 1133

    #2
    Sök på röd rubin på zoopet så står allt där. Om det nu va rätt. Det va en ganska bra fråga. Är det nån som har nån bra bild på nån hanne (och hona) förutom zaphis fina bild?
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Sök på ciklid.se istället!

      Aulonocara "Röd Rubin" är en framavlad Aulonocara art. Ursprungsarten är Aulonocara Stuartgranti "Maleri" om jag inte missminner mig.

      Kommentar

      • Nyllet90
        Användare
        • October 2004
        • 1133

        #4
        Okej, tack stefan! (Jag tackar fasten det inte är "min" tråd!)

        Men är röd rubin alltid så orange som på bilden eller kan dom vara mer röda oxå eller?
        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Det varierar väldigt i "rödheten" hos arten. En del kan vara gulorange medans andra knallröda.

          Kommentar

          • Nyllet90
            Användare
            • October 2004
            • 1133

            #6
            Okej.. soft! Kan man ha röd rubin med ett gäng c.moorii i ett 375 liters? (ska äntligen kanske få ett större kar)

            jag tycker honorna va ganska fina oxå. med sina blå prickar
            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Det går nog fint. Jag hade själv Aulonocara och Moori tillsammans med Golden och det var en fin kombination. Akvariet var inte speciellt aggressivt och varje art skötte sig själva utan att störa de andra...

              Aulonocara hanen var dock den dominante i karet.

              Kommentar

              • Nyllet90
                Användare
                • October 2004
                • 1133

                #8
                Okej.. det va bra.. men vil´ken blandning på mooriin ska man ha då?
                Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #9
                  Menar du hanar och honor? Jag tycker att man ska ha 1 hane på tre honor. Och detta är inte pga hanen utan honorna!
                  Det är nämligen så att honorna har en rivalitet sinsemellan och om de är fler så slipper någon bli mobbad.
                  Eller så väljer man att skaffa 1 hane och 1 hona...

                  Om du funderar på att skaffa ungdjur så tycker jag att du ska skaffa ca 6-8 C Moori för att få dom att para ut sig lite innan du bestämmer dig för vilket par du vill satsa på. Denna ciklid är inte låst vid parbildning, men det är ändå bra att ha ett fungerande par även om man har fler honor.

                  Allt är beroende också på storleken på akvariet givetvis...jag tycker inte att man ska ha C.Moori i ett kar under 375L. De behöver minst detta som halvvuxna-vuxna.

                  Kommentar

                  • Nyllet90
                    Användare
                    • October 2004
                    • 1133

                    #10
                    Okej.. va bra.. då vet jag det! Men hur ska fina moorii se ut då? som dina på medlemmarnas bilder eller? Och jag undrar om det är okej att jag andvänder den bilden som skrivbordsunderlägg på min dator?
                    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

                      #11
                      Röd Rubin honor med blåa prickar? Det var något nytt, det har inte mina.

                      Jag tycker att fina moorii skall ha rosa läppar. Jag har en grupp på 6st, varav 4 är väldigt stora. Jag borde ta en bild på en någon gång.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Robin
                        Användare
                        • January 2003
                        • 4526

                        #12
                        Zap. Du borde ta fler bilder på hela din´lokal. Framför allt träställningen för 2x540. Nyfiken som attan.
                        Mvh
                        Robin

                        Kommentar

                        Arbetssätt...