grönalger istället för brunalger

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • terpentin
    Användare
    • February 2005
    • 135

grönalger istället för brunalger

jag har brunalger i mitt malawiakvarium. inga större mängder utan snarare små oansenliga fläckar lite här och där. dock har jag fått för mig att brunalger tyder på obalans i en basisk, hård vattenmiljö medans grönalger tyder på balans. hur går jag till väga för att få grönalger istället för brunalger?

tacksam för svar
    "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

"the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009
  • imported_n/a
    Användare
    • November 2004
    • 572

mer ljus kanske?

Kommentar

• skorpio
      Användare
      • October 2004
      • 244

Håller med...pröva att öka ljusmängden rätt rejält så ska du se att du kan vända brunt mot grönt....kan t.o.m bli väldans grönt!!!!
      ..................Moss................

Kommentar

• terpentin
        Användare
        • February 2005
        • 135

hmm... har mkt lite direkt solljus där akvariet står men dagsljuset når indirekt fram. utöver detta kör jag med 1st 30W Phillips TLD. Djupet är 40cm. Har röret på 12h om dagen. Vad ska jag öka och hur mkt ska jag öka?

Kommentar

• imported_n/a
          Användare
          • November 2004
          • 572

citat:Ursprungligen skickat av terpentin

hmm... har mkt lite direkt solljus där akvariet står men dagsljuset når indirekt fram. utöver detta kör jag med 1st 30W Phillips TLD. Djupet är 40cm. Har röret på 12h om dagen. Vad ska jag öka och hur mkt ska jag öka?
          Mer ljus i form av lysrör...solljus är det svårt att laborera med,en dubbelramp till o börja med,med 2 fräscha rör i,ljusstyrkan försämras radikalt med tiden,byt åtminstonde 1-2 ggr per år.

Kommentar

• terpentin
            Användare
            • February 2005
            • 135

röret är bara några veckor gammal. har f n inte råd att byta ramp eller köpa nu. däremot upptäckte jag nyss att den jag har nästan helt saknar reflektorer på insidan. kilar iväg till ett glasmästeri senare idag och köper speglar att montera på insidan av rampen. borde öka ljusstyrkan med minst 25%. hoppas bara spridningen blir ok.

Kommentar

• Karon
              Användare
              • April 2002
              • 880

Varför inte köpa en "riktig" reflektor, en sådan som man sätter fast med klämmor på röret. Riktar ljuset på ett bättre sätt än en vanlig spegel.

Kommentar

• skorpio
                Användare
                • October 2004
                • 244

hur har du det möblerat i karet??har ju oxå en bidragande orsak för ljuset.
                om det nu bara är små oansenliga fläckar här och där med brunalger.....är det verkligen ett problem?Hur ofta gör du vattenbyten?Som redan sagts så är reflektorer bra mycket bättre än speglar fast bäst är att du satsar på en större ramp med två rör så snart du får råd....lycka till.................Moss........

Kommentar

• terpentin
                  Användare
                  • February 2005
                  • 135

klippformation av mörka stenar samt mörkt grus. sprider inte ljus särskilt bra men har en effektful entonighet över sig. nej, det är inte ett problem. jag är snarare orolig över att det är en indikation på obalans. dessutom är grönalger snyggare och ett trevligt kosttillskott för fiskarna. byter 1/4 var 7-10 dag.

hade ingen aning om att det fanns reflektorer. får kolla upp det snarast. tack för hjälpen!

Kommentar

• Belgarath
                    Användare
                    • February 2005
                    • 584

Det får jag oxå säga, tack alltså...har ju själv ett nystartat kar där det börjar dyka upp brunalger överallt, och satt och funderade på hur detta kunde komma sig. Men svaret fick jag ju här (ett jäkla bra forum detta), fick en heltäckande hemmabyggd ramp (2 rör) utan reflektorer och om det nu kan bero på detta + att jag har på känn att rören inte är i bästa kondition så finns det ju bara en grej att göra, nya rör + reflektorer så får vi se om det funkar.

Kommentar

• Jonas E
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2533

ett tips om ni inte gillar brunalger så köp inte triton triplus- rören....har aldrig haft brunalger innan i mitt troffe-kar....nu är det nästan bara brunalger. Aquastar ger däremot rikligt med fina gröna alger....hade gröna fina alger i främre delen av akvariet o bruna i resten.....
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

Arbetssätt...