Växtgödning och otrohet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • April 2002
    • 1338

    Växtgödning och otrohet

    Skrev först detta inlägg i tråden om valisneria (http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9908) men insåg att jag nog drog tråden väl långt off-topic så jag flyttar den hit istället. Och duckar

    Hej
    Först och främst, det är verkligen spännande med de senaste årens utveckling inom växtakvaristiken! Fulldospulsar och hemmablandade gödningar verkar verkligen fungera.

    Det är också mycket intressant att att akvaristerna försöker förstå de biologiska och kemiska processerna bakom de fenomen man iaktar, och inte bara kör på känsla. Utan tvekan har internet gjort att teorier som dessa sprids och kan prövas, verifieras och utvecklas mycket snabbare än de gjorde förr.

    Men... Ibland blir det nästan lite komiskt hur man så våldsamt och fullständigt förkastar de teorier som gällde igår. Inget av det som fungerade då kan under några omständigheter fungera idag, och man kallar det gärna för voodoo och hokus-pokus för att verkligen markera vilket trams det är (tex i den här tråden, sida 4: http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9908). Och de teorier man tror på idag gäller alltid och under alla omständigheter...

    Detta är förvisso ett klassikt mönster inom vetenskapen. Jämför med arv-miljödebatten. Ett tag trodde man att allt berodde på arv. Sedan insåg man att miljön kunde vara viktig och då trodde man att arvet inte spelade någon roll alls. (Till slut tycks dock de flesta utom de mest extrema ha enats om att både arv och miljö kan spela roll och i de allra flesta fall samverkar.)

    Tes-Antistes-Syntes...

    En sanning i teorin om fulldospulsergödning som jag skulle vilja ifrågasätta är att all gödning absolut måste vara i vattenkolumnen, och att rötterna endast skulle fylla en funktion som ankarare för växter. Läser man defdac och barr och de andra så är det utan tvekan just så; rötterna är inte till för att ta upp näring.

    Detta måste dock vara en grov förenkling som absolut inte gäller alltid, om ens oftast. Naturligtvis varierar det mycket mella olika växttyper. Att akvarieväxter med hårda stammar (tex svärdsplantor och många cryptocoryne) skulle vara lika oberoende av sina rötter som tex mjuka och mer snabbväxande växter som cabomba håller jag för otroligt.

    Svärdsplantor och cryptocoryne växer i naturen ofta i sumpmiljö, och tidvis helt ovan vatten. (kommersiella odlingar odlar dem dessutom emerst). Hur skulle de klara sig emerst om de inte tog upp näring med rötterna? Att dessa skulle vara lika beroende av gödning i vattenkolumnen som obligat submerst växande växter är naturligtvis inte sant. De kan utan tvekan ta upp näring via rötterna. Troligtvis anpassar de sig efter omständigheterna som råder för tillfället. Men om man läser de ovan nämnda guruna får man inte alls den bilden.

    Utan tvekan är det också så att en hel del akvarister har märkt gynnsamma effekter av bottengödning - ett exempel var personen som fick voodoosvaret i länken ovan. Jag har själv sett att i de delar av ett kar där jag gött med duplarit växte cryptocoryne bättre än i de andra delarna av akvariet. Men nämner man sådant så får man mycket ifrågasättande, nästan hånande svar av de rättrogna - det måste helt enkelt ha varit någon annan faktor som påverkade för enligt de nu rådande teorierna kan bottengödning inte hjälpa alls. (kanske föreligger det egentligen ingen konflikt. kanske är det inget i de nya teorierna som säger att bottengödning inte alls kan fungera, det är bara de bokstavstrogna som förkaster det eftersom det inte ingår i de nya teorierna...)

    Återigen, jag tror verkligen på estimate indexmetoden med fulldospulser och stora vattenbyten, men dess anhängare gör sig i sin iver över att sprida evangeliet skyldiga till grova förenklingar och ibland övertramp gentemot de otrogna.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

    #2
    Friska tag =)

    Förståelse är bra. Att stoppa ner något man inte vet vad det innehåller och ser bra tillväxt är bekvämt men man blir beroende av
    en tillverkare som vill vara hemlig - en del gillar dock att t ex göra räkmix och veta exakt vad sina firrar får.

    citat:
    Inget av det som fungerade då kan under några omständigheter fungera idag,
    Skitsnack. Vill du dra äldre akvaristers kunskap i smutsen är det upp till dig.

    Vissa saker kan fungera, och jag kan förklara varför det är mindre lämpligt och inte fungerar jämt. T ex järn+lera+torv i bottnen.

    Jag kan även förklara varför vattengödning alltid fungerar.

    Denna kunskap vill äldre akvarister inte ta till sig, dom vill fortsätta i sina gamla spår - fine. Men rekommendera inte voodoo-hokuspokus till nybörjare.

    citat:
    Tes-Antistes-Syntes...
    Exakt.

    citat:
    En sanning i teorin om fulldospulsergödning som jag skulle vilja ifrågasätta är att all gödning absolut måste vara i vattenkolumnen, och att rötterna endast skulle fylla en funktion som ankarare för växter. Läser man defdac och barr och de andra så är det utan tvekan just så; rötterna är inte till för att ta upp näring.
    Det är snarare onödigt för växten att slösa energi på att dra näring ända nere från rotsystemet när dom kan ta in ickeorganisk näring direkt med bladen.

    Du skulle inte göra det om du var en växt eftersom du är lat.

    citat:
    Detta måste dock vara en grov förenkling som absolut inte gäller alltid, om ens oftast. Naturligtvis varierar det mycket mella olika växttyper.
    Nej det gör det inte, och det vet vi som testat men det vet inte du som inte har testat.

    citat:
    Hur skulle de klara sig emerst om de inte tog upp näring med rötterna?
    Dom har inget val - det är en stor skillnad. När dom senare stor med bladen i näringsrikt vatten har dom ett val och dom väljer det som har lägst kostnad.

    Testa får du se.

    citat:
    Utan tvekan är det också så att en hel del akvarister har märkt gynnsamma effekter av bottengödning - ett exempel var personen som fick voodoosvaret i länken ovan. Jag har själv sett att i de delar av ett kar där jag gött med duplarit växte cryptocoryne bättre än i de andra delarna av akvariet.
    Det kan jag förklara. Bottengödning med t ex duplarit, speciellt i samband med bottenvärme, skjuter upp näringsnivåerna i vattnet.

    Du märker inte bättre tillväxt för att växten får mer näring runt rötterna - du får bättre tillväxt för att växten även kan ta in näring med bladen.

    citat:
    Men nämner man sådant så får man mycket ifrågasättande, nästan hånande svar av de rättrogna -
    Därför att vi har testat, men det har inte du.

    Jag kan förklara precis varenda gödningsregim och dess för och nackdelar. Jag har betat igenom varenda en och den absolut svåraste och jobbigaste och mest förargande gödningsregimen är den med lera+torv. Orkar man vänta i ett år på att trådalgsodlingarna ska blomma ut och bottnen bli urlakad så visst, men det är tyvärr ett säkert sätt att döda nybliven nyfikenhet på växtakvarier.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Mats
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 804

      #3
      Hej.
      En fråga som jag vill ställa.Vad skall jag ge mina svärdsplantor och Apegon Crispus,Lerkulor eller flytande?
      MVH Mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

        #4
        Beror inte allt på vad man är ute efter? Uppdrivning eller förvaring typ?
        defdac och grabbarna sätter ju upp Amano-kar och allt ska gå snabbt och felmarginalen måste vara så liten som möjligt. Då är det klart att man inte nöjer sig med gamla teorier utan vill ta reda på vad som verkligen funkar bäst för just snabb uppdrivning av växter och inte bara förvaring av växter.

        Här hos mig växter vallisnerian tillräckligt för att jag ska vara nöjd och jag har varken flytande gödning eller näringskulor, endast ljus och mat till fiskarna. Men jag har ingen brådska, växer växterna och är gröna så är jag nöjd. Då allt funkade som bäst såg det ut som i bilden nedan. Här är vallisnerian som mest vildvuxen, jag brukade gallra bort allt framtill ungefär en gång i månaden, den blev aldrig särskilt hög men spred sig istället som ogräs.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • defdac
          Användare
          • April 2002
          • 865

          #5
          citat:

          Beror inte allt på vad man är ute efter? Uppdrivning eller förvaring typ?
          Jo men också på vad som hade hänt om du nu *inte* hade fått igång din Vallisneria, vad hade du gjort då? Om du hade petat ner Cryptdünger och fått en massa toffsalger/trådalger? Hade inte det varit irriterande att inte veta varför?

          Likaså det här med Cyanobakterier som väldigt många tar för givet "man får det ibland och jag får det i olika burkar som sköts på exakt samma sätt". Sånt tycker jag är irriterande att inte förstå mig på. Roligare att kunna förklara och göra en exakt åtgärd som verkligen fungerar.

          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            Användare
            • April 2002
            • 1338

            #6
            Hehe, jag var naturligtvis raljerande och provocerande i mitt inlägg med avsikt, och det tror jag framgick av mitt ordval och den avslutande smileyn...

            Nåväl, jag tror du missförstod mig lite. Du ägnar hela ditt svar åt att försvara fulldospulsmetoden. Men jag tror på dessa teorier! Det är antagligen det säkraste sättet man känner till idag för att få en bra tillväxt. Kanske var jag inte tillräckligt tydlig på den punkten.

            Vad jag ville komma åt att det ibland kanske inte hade skadat med lite ödmjukhet när man hanterar gammal kunskap i ljuset av ny. Även om förståelsen för de biologiska processerna har ökat med tiden är den antagligen inte fullständig än - och sålunda är chansen stor att även dagens sanningar kommer att modifieras, och kanske kommer tom. några gamla sanningar att få upprättelse. Det har hänt många gånger förr inom vetenskapen.

            Nåväl, punkt för punkt:
            1.
            citat:Förståelse är bra. Att stoppa ner något man inte vet vad det innehåller och ser bra tillväxt är bekvämt men man blir beroende av
            en tillverkare som vill vara hemlig - en del gillar dock att t ex göra räkmix och veta exakt vad sina firrar får.
            Precis, där är vi helt överrens. Jag hoppas du inte tolkade det andra stycket i mitt inlägg på något annat sätt.

            2.
            citat:
            citatnget av det som fungerade då kan under några omständigheter fungera idag,
            Skitsnack. Vill du dra äldre akvaristers kunskap i smutsen är det upp till dig.
            Hur du kan få det till att jag drar äldre akvaristers kunskaper i smutsen är för mig en gåta. Min avsikt var helt tvärt om. Jag har den största respekten för beprövade metoder och kallar dem inte för voodoo även om de naturligtvis förtjänar att granskas kritiskt.

            3.
            citatet kan jag förklara. Bottengödning med t ex duplarit, speciellt i samband med bottenvärme, skjuter upp näringsnivåerna i vattnet.
            citat:Jag kan även förklara varför vattengödning alltid fungerar.

            Denna kunskap vill äldre akvarister inte ta till sig, dom vill fortsätta i sina gamla spår - fine. Men rekommendera inte voodoo-hokuspokus till nybörjare
            Se, du har ju själv teorier om varför bottengödning kan fungera. Det är alltså varken hokus-pokus, voodoo eller placeboeffekt. Och förtjänar naturligtvis då inte att kallas så - särskilt inte eftersom det på sin tid betydde ett rejält steg framåt för växtakvaristiken! Att håna det tyder på historielöshet. Din förolämpande generalisering om äldre akvarister är helt i linje med detta. [Inspirerad av forumets tråd om musik börjar jag nynna på en låt av mitt favoritband New Model Army: ...with the arrogance of youth and a gospel of the truth... ]

            4.
            citat:Men rekommendera inte voodoo-hokuspokus till nybörjare
            Jag rekommenderar inte bottengödning framför fulldospulser. Jag citerar mig själv:
            citat: Först och främst, det är verkligen spännande med de senaste årens utveckling inom växtakvaristiken! Fulldospulsar och hemmablandade gödningar verkar verkligen fungera.
            5.
            citatet är snarare onödigt för växten att slösa energi på att dra näring ända nere från rotsystemet när dom kan ta in ickeorganisk näring direkt med bladen.
            Ja det var väl det jag skrev, att de anpassar sig efter situationen.

            Faktum kvarstår dock - många växter klarar helt utmärkt av att ta upp näring genom rötterna. Med tanke på cryptocorynes och svärdsplantors tillväxttakt när de växer emerst hos kommersiella odlare kan man till och med anta att deras näringsupptag via rötterna är mycket effektivt. Något annat vore också mycket ologiskt evolutionärt eftersom sumpplantor har en högre tillgång till både CO2 och ljus under sina emersa perioder - och således har mer nytta av effektivt upptag av näringsämnen då! Läser man fulldospulsteoretiker kan man dock lätt tro att dessa växter skulle svälta om de var hänvisade till gödning via rötterna.

            6.
            citat:
            citat:Men nämner man sådant så får man mycket ifrågasättande, nästan hånande svar av de rättrogna -
            Därför att vi har testat, men det har inte du.
            Det är sant att jag aldrig testat fulldospulsmetoden. Men även den som prövat borde kunna visa lite ödmjukhet. Och om vi nu är inne på vad man testat och inte så började jag med DuplaDrops runt 88-89 och blandade PMDD när jag såg receptet på usenet, eller om det var på The Krib, någon gång runt -96 [fick dock inte tag i alla ingredienser :-(] så lite erfarenhet av gödning i vattenkolumnen anser jag mig ha.

            7.
            citat:Jag kan förklara precis varenda gödningsregim
            Ja just det, det var det där med ödmjukhet

            8.
            citat:men det är tyvärr ett säkert sätt att döda nybliven nyfikenhet på växtakvarier.
            Frågan är om det inte kan vara lika förödande för nyfikenheten att få höra att man absolut måste byta minst 50% av vattenvolymen varje vecka, skaffa Co2 tub och helst dyra elektroniska ph-mätare och CO2-doserare och dessutom köpa kemikalier att blanda själv...

            Jämför med saltvattensakvaristiken; för 10-15 år sedan var det en sanning att man var tvungen att ha stora akvarium (>200 liter) och utrustning för många tio tusen - stora skummare, microprocessorstyrd övervakning och dosering av spårämnen etc - för att överhuvud taget kunna sköta ett saltvattensakvarium.
            Denna utveckling kom sig av att man på allvar hade börjat intressera sig för de biologiska och kemiska processerna bakom ett lyckat saltvattenskar. Precis som för växtakvaristiken idag så ledde detta till att man lyckades hålla och föröka arter man ej lyckats med tidigare.

            Men, de som vågade sig pröva på saltvattensakvarium utan skummare eller datorövervakning fick höra mycket skit och om de lyckades kallades det antagligen för hokus-pokus....

            Detta skrämde antagligen iväg många som var nyfikna - de var helt enkelt inte beredda att lägga ner alla de pengar och det arbete som sades vara nödvändigt.

            Det kommit en reaktion på detta nu, en low-tech-trend där man lyckas bra med saltvattensakvarium helt utan avancerad teknik eller ens skummare, och dessutom i väldigt små akvarium som alla hade hånat för tio år sedan. (se www.nano-reef.com)

            Avlutningsvis vill jag bara upprepa att jag tror på fulldospulsmetoden, och detta inte minst tack vare dina (defdac) inspirerande, väl underbyggda och pedagogiska inlägg på Zoopet. Jag har själv blivit lite sugen att pröva på denna metod, men jag är rädd att jag är för lat och skulle slarva med de små marginaler denna metod ger.

            För övrigt kan jag nämna att Patrik (PatrikMalmö på Zoopet) höll ett föredrag om just fulldospulsmetoden för Malmö akvarieförening i förra veckan. Ni som bor i regionen men inte var där missade något mycket hör- och sevärt.

            EDIT: Defdac, jag tror det enda växtteoretiska vi inte är överrens om är det jag skrivit under punkt 5. Och förresten, jag hoppas verkligen inte du tar punkt 7 alltför allvarligt.
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 804

              #7
              Hej.
              Väntar på svar.
              MVH Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • defdac
                Användare
                • April 2002
                • 865

                #8
                citat:
                Se, du har ju själv teorier om varför bottengödning kan fungera. Det är alltså varken hokus-pokus, voodoo eller placeboeffekt. Och förtjänar naturligtvis då inte att kallas så - särskilt inte eftersom det på sin tid betydde ett rejält steg framåt för växtakvaristiken! Att håna det tyder på historielöshet. Din förolämpande generalisering om äldre akvarister är helt i linje med detta. [Inspirerad av forumets tråd om musik börjar jag nynna på en låt av mitt favoritband New Model Army: ...with the arrogance of youth and a gospel of the truth... ]
                Jo men du får skilja på att nyanslöst rekommendera lerkulor eller lera+torv (aka voodoo) och att kunna förklara det som sedan sker och dessutom hur man kan undvika det.

                Vet man inte vaför man gör något så är det voodoo och tro. Inget jag pysslar med. Jag vill veta varför något händer istället för att vända näsan i vädret och vara arrogant för fakta.

                citat:
                Faktum kvarstår dock - många växter klarar helt utmärkt av att ta upp näring genom rötterna. Med tanke på cryptocorynes och svärdsplantors tillväxttakt när de växer emerst hos kommersiella odlare kan man till och med anta att deras näringsupptag via rötterna är mycket effektivt.
                Det är irrelevant om det kostar mer för växten *i vattnet* att ta upp näring med rötterna istället för bladen.

                Bara för att vissa sumpväxter tvingas ta upp näring med rötterna ovanför vattnet innebär det *inte* att dom vill det under vattnet. Dom har ju dessutom tyngdkraften att driva flödet på samma sätt, dvs det blir betydligt kostsammare.

                Att odla växter ovanför land är effektivare eftersom det är lättare för växten att då det absolut viktigaste näringsämnet via sina blad: Kol från CO2.

                Men jag pysslar med växtakvaristik med främst akvatiska växter.

                Rötter är irrelevant.


                citat:
                Läser man fulldospulsteoretiker kan man dock lätt tro att dessa växter skulle svälta om de var hänvisade till gödning via rötterna.
                Nej heeeeeelt fel *lång näsa*, var har du läst det?

                citat:
                Det är sant att jag aldrig testat fulldospulsmetoden. Men även den som prövat borde kunna visa lite ödmjukhet.
                Skitsnack =) Om ditt enda vettiga argument har att göra med min ton istället för den fakta jag framlägger så får du diskutera det i en skvallertråd som tar upp min ödmjukhet. Jag är inte intresserad av att diskutera annat än växtakvarier och växtfysiologi.

                citat:
                Frågan är om det inte kan vara lika förödande för nyfikenheten att få höra att man absolut måste byta minst 50% av vattenvolymen varje vecka, skaffa Co2 tub och helst dyra elektroniska ph-mätare och CO2-doserare och dessutom köpa kemikalier att blanda själv...
                Du har inte hört om jordslurrymetoden, en förbättrad variant av Walstadmetoden som jag rekommenderar varmt. Testa den. Jag har en 29-litrare *i fönstret* som är helt stabil utan värme och vattenbyten:


                Det är annat än geggamojs-voodoo

                citat:
                Men, de som vågade sig pröva på saltvattensakvarium utan skummare eller datorövervakning fick höra mycket skit och om de lyckades kallades det antagligen för hokus-pokus....
                Skitsnack. Dom hade väl underbyggda argument grundade i ren vetenskap vilket naturligtvis var ledsamt för akvariebolagen som ville tjäna pengar på saltnissarnas teknikintensivitet.

                citat:
                Det kommit en reaktion på detta nu, en low-tech-trend där man lyckas bra med saltvattensakvarium helt utan avancerad teknik eller ens skummare, och dessutom i väldigt små akvarium som alla hade hånat för tio år sedan. (se www.nano-reef.com)
                Samma sak inom växtakvaristiken. Har du aldrig hört talas om Walstad-metoden alltså?

                Det finns flera.

                De som är mest framgångsrika använder tre olika metoder: Walstad (low-tech, lite ljus), Estimative index (mid-tech, mycket ljus), Perpetual Preservation System (high-tech, mycket ljus).

                Den senare metoden använder vattentester väldigt intensivt för att enbart dosera näring när vissa nivåer (Fe, NO3, PO4, pH) går under vissa mätvärden.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • defdac
                  Användare
                  • April 2002
                  • 865

                  #9
                  citat:
                  Vad skall jag ge mina svärdsplantor och Apegon Crispus,Lerkulor eller flytande?


                  Flytande således och se till att ha bra cirkulation.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • daniel_i_malmö
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1338

                    #10
                    [quote]citat:Ursprungligen skickat av defdac

                    Samma sak inom växtakvaristiken. Har du aldrig hört talas om Walstad-metoden alltså?
                    Jodå, jag har till och med bläddrat i hennes bok. Patrik hade den med när han höll föredrag för Malmö Akvarieförening i torsdags.
                    Tjugofem år med ciklider.
                    http://www.malmoakvarieforening.se
                    Centralamerika 2006
                    Svart kaffe och drömmeri...

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1338

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av defdac


                      citat:
                      Läser man fulldospulsteoretiker kan man dock lätt tro att dessa växter skulle svälta om de var hänvisade till gödning via rötterna.
                      Nej heeeeeelt fel *lång näsa*, var har du läst det?
                      Jag skrev att man lätt kan tro det närman läser fulldospulsteoretiker. Att jag tror att man kan förledas att tro det kommer sig nog av uttalanden som det här:
                      citat: Rötter är irrelevant
                      Tjugofem år med ciklider.
                      http://www.malmoakvarieforening.se
                      Centralamerika 2006
                      Svart kaffe och drömmeri...

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1338

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av defdac


                        Du har inte hört om jordslurrymetoden, en förbättrad variant av Walstadmetoden som jag rekommenderar varmt. Testa den. Jag har en 29-litrare *i fönstret* som är helt stabil utan värme och vattenbyten:
                        http://82.183.138.227/defblog/permalink/1506.html
                        Det kanske jag ska göra. Har redan ett litet kar i fönstret med räkor och dvärgtandkarp. Det enda som växer i det är dock ett mycket inponerande rotverk från en gullranka - som jag dock är helt övertygad om tar upp all sin näring via rötterna...
                        Tjugofem år med ciklider.
                        http://www.malmoakvarieforening.se
                        Centralamerika 2006
                        Svart kaffe och drömmeri...

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • July 2003
                          • 1834

                          #13
                          De gamla metoderna fungerar alldeles utmärkt. Men då måste man hålla isär metoderna och inte blanda hej vilt. Jag har sett många engagerade växtnybörjare som har dragit på med tokmycket ljus, fyllt botten med lera och torv och bytt vatten varje vecka. Sen när algerna frodas så ökar dom vattenbytena till två gånger i veckan och slänger i snabbväxande växter för att näringsbegränsa algerna, dessutom undrar dom om dom inte behöver mer ljus......Det funkar inte.

                          Teorin är den samma för higtec som för lowtec. Växterna behöver det samma och i samma proportioner, det är bara olika sätt att tillgodose det.

                          De saker som jag tycker är helt fel med den gamla skolan är:
                          1: Växterna behöver en viloperiod ibland, det är fullt naturligt att dom dör och kommer tillbaka.....Det är det inte, dör dom så är det något som saknas.
                          2: Järn är ett kritiskt ämne i karet.....Det är inte sant, många andra ämnen är mycket mer kritiska för våra växter. Järnbrist är mycket ovanligt.
                          3: Initiala algblommningar är fullt normalt och går över när karet "mognat"......Inte heller sant, det går att undvika och är dessutom mycket lätt.

                          Sen är jag precis som defdac medveten om alla för och nackdelar med de olika regimen. Ibland går det inte att få folk att stoppa kemikalier i sina akvarium, då rekomenderar jag att byta mindre vatten så att växterna åtminstonde kan få något kväve att växa på.

                          Skall man köra lowtec så finns det många metoder som är bättre än att fylla bottnen med övergödd dynga. Men visst funkar det....Efter några månaders algblommning. Jag har dock aldrig lyckats själv, för dåligt tålamod.

                          Din paralell till saltvatten tycker jag inte är relevant. Inom saltvattensbranchen är det utrustningen som är lönande. En saltvatttenshandlare som inte lyckas sälja dyra utrustningar överlever inte. Därför kan man inte gå in i en saltvattensbutik utan att dom säger att man måste byta ljus, måste byta skummare, måste byta kalkreaktor osv osv. Detta gör dom för egen vinnings skull. Än idag är största delen av råden på saltvattensforumen klart färgade av duktiga säljare i branchen, men det blir bättre. Inom växtakvaristiken finns inte riktigt lika duktiga säljare. Så som det ser ut idag för växtakvaristiken i Sverige så finns alla råden som får dig att skapa ett snyggt växtakvarium tillgängliga. Det är bara att suga i sig så slipper man köpa dyra specialbottnar eller förlita sig på handlares råd. Men som alltid så gäller det att väga allt man läser och bilda sig en egen uppfattning, annars hamnar man bara i speciallösningar alla denerle för 2000 kr i månaden.
                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          • defdac
                            Användare
                            • April 2002
                            • 865

                            #14
                            citat:
                            gullranka - som jag dock är helt övertygad om tar upp all sin näring via rötterna...
                            Ja förutom det absolut viktigaste dårrå
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • daniel_i_malmö
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1338

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av defdac

                              citat:
                              gullranka - som jag dock är helt övertygad om tar upp all sin näring via rötterna...
                              Ja förutom det absolut viktigaste dårrå
                              Hmm, javisst ja, kolet... Och den tar ju dessutom upp den övriga näringen från vattenkolumnen...
                              Tjugofem år med ciklider.
                              http://www.malmoakvarieforening.se
                              Centralamerika 2006
                              Svart kaffe och drömmeri...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...