Hur många liter behöver ett yngel akvarium vara?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crulle
    Användare
    • January 2005
    • 98

    Hur många liter behöver ett yngel akvarium vara?

    Hur många liter behöver ett yngel akvarium vara? Jag undrar ifall att man får några och så undrar jag om det behövs en pump i yngel akvariet?
    Shoohoo
  • Belgarath
    Användare
    • February 2005
    • 584

    #2
    Jag skulle vilja påstå att det spelar inte så stor roll hur stort det är, men ett "ultimat" kar kan ju vara ca. 60-100 liter kanske (men såklart går det med mindre), men då växer inte dina yngel vidare bra/fort + en syrepump är ju ett måste.

    Kommentar

    • Crulle
      Användare
      • January 2005
      • 98

      #3
      okidoki tack för svar
      Shoohoo

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

        #4
        Jag tycker att storleken spelar ganska stor roll.

        När ett yngel är nykläckt/spottat så är det allra viktigast att se till så att så mycket mat som möjligt når dess mun utan att det lämnas rester i karet. Resterna kan lätt ge höga halter av nitrit. I detta fall är ett litet kar lämpligt eftersom det är lättare för fisken att finna maten där. Å andra sidan är ett litet kar mycket kännsligare för svajande vattenvärden.

        Efter ett kort tag kommer yngel upp i en storlek då de mår bäst av riktigt stora kar. De skulle inte missa en flinga i en swimingpool. I det läget så bör man ge dem ett så stort kar som möjligt.

        Jag tycker att 80 liter till en början och därpå 250 liter är perfekt. Om man måste hålla dem i ett och samma kar från spott till försäljning så rekomenderar jag 150 liter.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Belgarath
          Användare
          • February 2005
          • 584

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

          Jag tycker att storleken spelar ganska stor roll.

          När ett yngel är nykläckt/spottat så är det allra viktigast att se till så att så mycket mat som möjligt når dess mun utan att det lämnas rester i karet. Resterna kan lätt ge höga halter av nitrit. I detta fall är ett litet kar lämpligt eftersom det är lättare för fisken att finna maten där. Å andra sidan är ett litet kar mycket kännsligare för svajande vattenvärden.

          Efter ett kort tag kommer yngel upp i en storlek då de mår bäst av riktigt stora kar. De skulle inte missa en flinga i en swimingpool. I det läget så bör man ge dem ett så stort kar som möjligt.

          Jag tycker att 80 liter till en början och därpå 250 liter är perfekt. Om man måste hålla dem i ett och samma kar från spott till försäljning så rekomenderar jag 150 liter.
          Får ju såklart hålla med dig Fredrik..men jag vet hur lätt det är att fastna i "fällan" och helt plötsligt sitter man där med femtielva kar av alla de slag...är inte säker på att Crulle är inne på ordentlig uppfödning (ännu) hehe.

          Kommentar

          • Crulle
            Användare
            • January 2005
            • 98

            #6
            Nix ska bara prova! annars blir det mat till de större
            Shoohoo

            Kommentar

            • ebbe_20
              Användare
              • February 2005
              • 283

              #7
              jag har mina just nu i ett 20 liters men de är bara för att jag håller på att flytta så de stora fiskiarna är i de andra men annars har jag ett 60 liters och ett 98 liters till yngel kar
              MVh
              Ebbe

              Kommentar

              Arbetssätt...